CARS 21

Przemysł motoryzacyjny to kluczowy sektor każdej z rozwijających się gospodarek. Dlatego nie dziwi, że jest on "oczkiem w głowie" rządów, a także Komisji Europejskiej, która chce zwiększyć jego konkurencyjność.

W tym celu Komisja Europejska wspólnie z przedstawicielami liderów branży motoryzacyjnej (producentami samochodów), Parlamentu Europejskiego, związków zawodowych, organizacji pozarządowych, a także konsumentów pracuje nad dokumentem "CARS 21". Dokument ten jest strategią rozwoju całego sektora motoryzacyjnego na Starym Kontynencie, przygotowania wspólnych regulacji prawnych oraz dostosowania ich do aktualnej sytuacji rynkowej.

Jak wiemy, rynek motoryzacyjny w Europie, my Polacy widzimy to bardzo wyraźnie, jest w okresie stagnacji. Można oczekiwać, iż prędzej czy później wyjdzie on z zastoju, jednak z uwagi na dużą jego wagę, konieczne są usprawnienia, które wpłyną na szybsze wyjście z kryzysu. Globalizacja przemysłu, a przede wszystkim ułatwiony dostęp do większości rynków sprzedaży, sprawiają, iż coraz większą konkurencję dla europejskich producentów stanowią firmy, głównie z USA i Japonii. I to właśnie wzrost konkurencyjności jest głównym celem, jaki stawiają przed sobą członkowie grupy zwanej "CARS 21".

Grupa ma przygotować harmonogram wprowadzenia zmian dotyczących rynku motoryzacyjnego oraz koordynować następnie wszelkie działania z tym związane. Zmiany te dotyczą w głównej mierze dostosowania i uproszczenia przepisów "samochodowych" odpowiadających potrzebom XXI wieku. Ma zostać stworzony odpowiedni klimat, który będzie promował bardziej ekologiczne działania (zmniejszenie emisji CO2, promocja alternatywnych paliw), a także ma nastąpić wzrost inwestycji na badania naukowe. Bez nowoczesnych rozwiązań Europa będzie zawsze w tyle za Stanami Zjednoczonymi i przede wszystkim Japonią, co w znacznej mierze ogranicza dostęp do tych rynków europejskim producentom.

Ostatnią ważną kwestią, którą porusza dokument "CARS 21", jest bezpieczeństwo na drogach. W pierwszej kolejności ocenione zostaną prowadzone starania w celu zmniejszenia o 50% do 2010 r. liczby śmiertelnych ofiar na drogach. Następnie mają zostać stworzone wymogi, które mają określać główne parametry, jakim powinny odpowiadać bezpieczne samochody. Bezpieczeństwo to także odpowiednia infrastruktura, właściwe szkolenie kierowców - co również ma zostać zawarte w dokumencie.

Choć prace nad dokumentem "CARS 21" dopiero są w pierwszej fazie to jednak już doszło do pierwszych zgrzytów. Mianowicie organizacja FIGIEFA (Międzynarodowa Federacja Dystrybutorów Motoryzacyjnych działających na rynku części zamiennych), reprezentująca 27 krajowych stowarzyszeń z branży motoryzacyjnej, które skupiają dystrybutorów samochodowych części zamiennych, nie została dopuszczona do tych rozmów. Wg niej, jeśli zagadnienie wolnej konkurencji nie zostanie potraktowane priorytetowo, to konsumenci mogą stracić na tym najwięcej. Jak twierdził Prezes FIGIEFA, Pan Hartmut Röhl "obecna wersja mapy drogowej dokumentu "CARS 21" nie bierze pod uwagę perspektyw niezależnego rynku części zamiennych. Przykładowo, nie jest w ogóle wymieniona kluczowa polityka, mająca na celu utrzymanie wolnej konkurencji na rynku samochodowych części zamiennych, serwisowania i napraw". Proponowane rozwiązania powinny ponadto zapobiegać tworzeniu się monopoli oraz stosowaniu niekonkurencyjnych praktyk na rynku motoryzacyjnych części zamiennych.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport