mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Co z rejestracją aut z kierownicą po prawej stronie?

Co z rejestracją aut z kierownicą po prawej stronie?

W dniu dzisiejszym ogłoszony zostanie wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie rejestracji w naszym kraju tzw. "anglików", czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie.

Co z rejestracją aut z kierownicą po prawej stronie?
To nie pierwsze posiedzenie Trybunału w tej kwestii. Już na jesieni rzecznik generalny Trybunału zarekomendował nakazanie naszemu krajowi (także Litwie) dopuszczenie rejestracji takich samochodów bez konieczności robienia tzw. przekładki. Polska strona jednak nie odpuszcza, wykazując, że pojawienie się większej liczby aut na naszych drogach z kierownicą po prawej stronie może zmniejszyć bezpieczeństwo na naszych drogach. A jak wiadomo, w tej kwestii Polska już teraz zajmuje dość niskie miejsce wśród krajów unijnych.

Czy ten argument jednak wystarczy? Na zliberalizowanie przepisów naciska Komisja Europejska. Również zdaniem rzecznika generalnego kwestie bezpieczeństwa nie są wystarczającym powodem, by utrzymywać zakaz rejestracji takich samochodów. Zakaz ten ogranicza obowiązującą w Unii Europejskiej zasadę swobodnego przepływu towarów i usług, co może mieć niebagatelne znaczenie na dzisiejszy wyrok.

Co ciekawe, odmienną opinię od naszego rządu ma polska policja. – Polacy poruszają się po drogach Anglii, Szkocji, Irlandii czy Walii samochodami z kierownicą po lewej stronie, zarejestrowanymi w Polsce, i nie powodują tam większej liczby wypadków – mówi Marek Konkolewski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. – W Polsce gościmy kierowców z Wysp Brytyjskich, którzy podróżują swoimi samochodami i tu wypadków również nie ma. Moim zdaniem, wprowadzenie zmian w przepisach nie będzie oznaczać, że wzrośnie gwałtownie liczba zdarzeń na drogach.

Równocześnie jednak Konkolewski przyznaje, że poruszanie się w Polsce samochodem z kierownicą po prawej stronie jest trudniejsze i wymaga zwiększonej uwagi.

– Kierowca ma w takim przypadku mocno ograniczoną widoczność – tłumaczy. – Szybki manewr wyprzedzania, parkowanie prostopadłe czy wyjazd z ciasnego miejsca postojowego mogą sprawiać problemy. Niejednokrotnie trzeba prosić o pomoc pasażera lub przechodnia, którzy upewnią się, że mamy wolną drogę.

Problem ten nie dotyczy poruszania się po autostradach i drogach dwujezdniowych, gdzie pasy ruchu są rozdzielone. W takim przypadku położenie kierownicy w samochodzie nie ma większego znaczenia.

– Znakomita większość polskich dróg to jednak drogi powiatowe, gminne i jednojezdniowe dwukierunkowe, na których wykonanie manewru wyprzedzania wymaga wjechania na pas ruchu w kierunku przeciwnym – wyjaśnia Konkolewski. – Gdy będziemy poruszać się samochodem z kierownicą z prawej strony, niestety, będą z tym trudności.

Dopuszczenie do ruchu aut z kierownicą po prawej stronie nie musi jednak oznaczać, że wszyscy sprowadzający do kraju takie modele będą się nimi poruszać w niezmienionej postaci. Wielu właścicieli i tak będzie się decydować na wykonanie przekładki, polegającej na przeniesieniu układu kierowniczego i pedałów na lewą stronę oraz dokonanie korekty ustawienia świateł. Obecnie auta z Wysp Brytyjskich są o ok. 30 proc. tańsze niż np. z Niemiec czy Francji, dlatego, mimo kosztów przekładki, sprowadzanie takich aut jest wciąż opłacalne. Dopuszczenie do ruchu "anglików" może jednak zwiększyć popyt na te samochody, a tym samym ich cena może pójść w górę.

Podobne wiadomości:

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Jakie auta i skąd sprowadzają Polacy?

Jakie auta i skąd sprowadzają Polacy?

Aktualności 2016-07-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport