mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Czy będziemy sami tankować LPG?

Czy będziemy sami tankować LPG?

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego nie rezygnuje z walki o wprowadzenie do polskiego prawodawstwa przepisów umożliwiających samoobsługowe tankowanie autogazu na stacjach paliw. Mogłoby to przyczynić się do obniżki cen na stacjach – nawet o 10 groszy na litrze autogazu.

Czy będziemy sami tankować LPG?
W tym roku minie 5 lat od zapoczątkowania przez POPiHN tematu samoobsługi LPG w 2007 roku. - Wówczas to z naszej inicjatywy Ministerstwo Gospodarki zorganizowało spotkanie wszystkich zainteresowanych stron, na którym zgodzono się, iż wprowadzenie samoobsługi jest kwestią czasu wymagającą jedynie lepszego rozpoznania zagadnienia od strony bezpieczeństwa i ewentualne zaproponowanie dodatkowych zabezpieczeń - mówi nam Marcin Szponder z POPiHN.

Wykonując powyższe ustalenia POPiHN poświęcił 3 lata na zebranie szerokiej wiedzy z wielu krajów UE oraz wewnętrzne i zewnętrzne skonsultowanie ostatecznie złożonych propozycji. - W szczególności jednak tak długi czas wynikał z potrzeby oczekiwania, aż zostanie wprowadzone na rynek i dostatecznie się na nim upowszechni zupełnie nowe rozwiązanie, które w naszej opinii stanowi cichą rewolucję technologiczną na odcinku bezpieczeństwa i prostoty tankowania LPG. Jest to pistolet do tankowania, który znacznie redukuje ilość wydobywającego się autogazu przy odłączeniu po skończonym tankowaniu - wyjaśnia nasz rozmówca. Ponadto, uniemożliwia on otwarcie zaworu w momencie niedokładnego lub niecałkowitego podłączenia przed tankowaniem. W powyższym zakresie spełnia on wymogi normy PN EN 137600. - Nie wchodząc w szczegóły techniczne uważamy, że jest to kluczowe zabezpieczenie przy samoobsłudze, którego wprowadzenie oznacza bezprecedensowy w skali Europy wzrost bezpieczeństwa i wygody tankowania - stwierdza Marcin Szponder.

Jak każda nowość rozwiązanie to może budzić wątpliwości. Być może sceptyków przekona jednak przykład znanej z troski o bezpieczeństwo Austrii, która jako ostatni, najprawdopodobniej, kraj tzw. "starej Unii" dopuściła samoobsługę LPG rozporządzeniem z 2010 roku. - Prowadząc temat niezależnie od POPiHN wprowadziła do przepisów identyczne, jak proponowany przez nas, obwarowanie: ilość wypływu LPG na połączeniu pistoletu z wlewem baku nie powinna przekroczyć 1 cm3 - informuje nasz rozmówca.

Wydawałoby się, że nie pozostaje teraz nic innego jak wprowadzić samoobsługę LPG także w Polsce. Niestety, na ostatniej prostej pojawiają się niezrozumiałe przeszkody, które mogą zniweczyć wszystkie wysiłki. Powodem ma być spór pomiędzy resortami gospodarki i transportu o to, czy proponowane zabezpieczenia powinny być lub nie wprowadzone do przepisów. Dodajmy, że obecnej sytuacji można było uniknąć. Niestety, minister infrastruktury - bez uwzględnienia stanowiska Ministerstwa Gospodarki oraz branży - w lipcu 2011 wprowadził przepisy, wprost zabraniające samoobsługi.

W obecnym sporze postronnych obserwatorów może zdziwić dość sztywne stanowisko obydwu stron oraz dotychczasowy brak kompromisowych inicjatyw. - Rozwiązań i możliwości kompromisu jest bowiem bardzo wiele. Nie ma bowiem jednej praktyki we wprowadzaniu samoobsługi. Niektóre kraje wprowadziły dodatkowe zabezpieczenia do przepisów, w innych LPG od samego początku było traktowane na identycznych zasadach jak inne paliwa i przez wiele lat nikt nie wpadł tam na pomysł zablokowania samoobsługi z powodu braku zabezpieczeń - wyjaśnia ekspert z POPiHN.

Według niego to operator stacji (a nie urzędnik) jest najbardziej zainteresowany bezpieczeństwem na swojej stacji, bo to jego ryzyko i odpowiedzialność. - W tej sytuacji nie jest kluczowa kwestia wprowadzenia danych zabezpieczeń do przepisów (zawsze to można zrobić, jeśli pojawi się realny dowód, iż jest to potrzebne). Kluczowy jest fakt, że rozwiązania takie są rozpoznane i sprawdzone co do skuteczności, powszechnie dostępne na rynku oraz łatwe do natychmiastowego wprowadzenia, jeśli okaże się to zasadne - twierdzi Szponder.

POPiHN przekazał swoją wiedzę na tyle, na ile umożliwiła mu to forma dialogu narzucana przez obydwa resorty. - W naszej opinii nie ma i być może nie będzie lepszego momentu do wprowadzenia samoobsługi. Dodatkowo do kompromisu powinien urzędników dopingować fakt, że wprowadzenie samoobsługi daje operatorom stacji paliw pole do obniżek cen autogazu nawet o 10 groszy - to kwota nie do pogardzenia przy obecnych cenach paliw - podkreśla przedstawiciel organizacji.
Tematy w artykule: LPG tankowanie autogaz gaz ceny paliw

Podobne wiadomości:

Benzyna będzie drożeć

Benzyna będzie drożeć

Aktualności 2016-04-04

Będą podwyżki cen paliw

Będą podwyżki cen paliw

Finanse i prawo 2016-02-10

Komentuj:

~d 2012-03-15

zrobilen na LPG juz 500 tys km czesto tankuje sam nawet w Polsce jak zwykle urzednicy zniszcza wszystko .... a z akcyzy i vat na tym paliwie wplacaja im co miesiac...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport