mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Czy czeka nas zalew aut z kierownicą po prawej stronie?

Czy czeka nas zalew aut z kierownicą po prawej stronie?

Unia Europejska zdążyła już nas przyzwyczaić do wielu różnych pomysłów, często będących na bakier ze zdrowym rozsądkiem. Czy niebawem nakaże polskiemu państwu zezwolić na rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie? I to wbrew opiniom, iż może to przyczynić się do pogorszenia i tak już niskiego poziomu bezpieczeństwa na naszych drogach.

Czy czeka nas zalew aut z kierownicą po prawej stronie?
Sprawa z rejestracją w naszym kraju tzw. "anglików", czyli takich aut, które mają kierownicę po prawej stronie (dotyczy to m.in. samochodów z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Malty), ciągnie się już od kilku lat. Dwa lata temu Komisja Europejska, której nie udało się wymusić zgody polskiej strony na dopuszczenie do rejestracji takich aut na terenie Polski, złożyła skargę na nasze państwa do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Powołała się przy tym na blokowanie swobodnego przepływu towarów pomiędzy państwa Unii Europejskiej.

Głównym argumentem polskiej strony wciąż pozostaje natomiast kwestia bezpieczeństwa. Jazda tego typu samochodem, przy ruchu prawostronnym, stwarza wiele dodatkowych ryzyk. Niebezpieczniejsze, ze względu na gorszą widoczność, jest już samo wyprzedzanie, ale również pokonywanie skrzyżowań (wyjazd z podporządkowanej oraz wjazd na rondo). Pamiętajmy bowiem, że wciąż stosunkowo mało mamy autostrad, dróg ekspresowych, czy chociażby zwykłych dróg dwujezdniowych. Kwestie bezpieczeństwa na drodze są o tyle ważne, iż Unia Europejska walczy o obniżenie ofiar śmiertelnych, a tymczasem Polska znajduje się niemal na samym końcu pod względem liczby zabitych na drogach w stosunku do liczby mieszkańców.

O tym, której strony argument okaże się silniejszy, zdecyduje już unijny Trybunał Sprawiedliwości. W minionym tygodniu rzecznik Trybunału, Niilo Jaaskinen, wyraził opinię, że Polska łamie jednak unijne prawo, stosując taki zakaz. Czy jego zdanie stanowi zapowiedź decyzji ETS-u? Musimy jakiś czas jeszcze poczekać, ale niewykluczone, że tak się właśnie stanie. Wówczas, chcąc uniknąć wielomilionowych kar, będziemy zmuszeni wprowadzić stosowne zmiany w przepisach dot. rejestracji pojazdów.

Szersze otwarcie się polskiego rynku na używane samochody z Wielkiej Brytanii może, choć wcale nie musi, zwiększyć ogólną liczbę sprowadzonych do kraju aut z drugiej ręki. Po ponad milionie zarejestrowanych aut używanych w 2008 roku w czterech ostatnich latach wielkość prywatnego importu ustabilizowała się na poziomie 640-720 tys. egzemplarzy. Szacuje się, że w tym roku liczba ta może być nieznacznie wyższa, do czego w znaczący sposób mogą przyczynić się pojazdy z kierownicą po prawej stronie.

Przede wszystkim są one tańsze od porównywalnych modeli z Niemiec, Francji, Włoch czy krajów Beneluksu, a więc z tych rejonów, skąd napływa do Polski najwięcej aut z rynku wtórnego. Różnice w cenie sięgają od kilkunastu do nawet trzydziestu procent (choć można znaleźć także modele o połowę tańsze), co może być kuszącą propozycją dla wielu naszych rodaków.

Atrakcyjna cena to istotna zaleta tych aut. Niewiele jednak osób będzie się raczej decydować na jazdę takimi autami bez dokonania tzw. przekładki, czyli przeniesienia kierownicy z prawej na lewą stronę auta. Oprócz tego do ruchu prawostronnego dostosować będzie trzeba światła oraz lusterka zewnętrza. A to zwiększy całkowity koszt nabycia "anglika", zmniejszając jego opłacalność.

Z pewnością znajdą się również amatorzy jazdy z kierownicą po przeciwnej stronie. Ich jednak nie powinno być wielu. Pomijając kwestie bezpieczeństwa, takie auta będą zdecydowanie mniej praktyczne. Uciążliwe będzie przede wszystkim wjeżdżanie do parkingów czy na autostrady i konieczność wysiadania z auta w celu pobrania biletu. Można się też spodziewać, że towarzystwa ubezpieczeniowe, ze względu na zwiększone ryzyko wypadków, będą stosować wyższe stawki ubezpieczeniowe.

Dziś trudno więc jednoznacznie oszacować, jak zmiany dotyczące rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie wpłyną na polski rynek aut używanych. Nowe, mniej wyeksploatowane rynki dają większą szansę na znalezienie prawdziwych okazji. I to nawet po doliczeniu dodatkowych kosztów dokonania przełożenia kierownicy. Pamiętajmy jednak, że rynek wtórny w naszym kraju jest już dość mocno nasycony. Kolejna fala używanych aut, nawet nieco tańszych i nieco młodszych, może już nie znaleźć tak łatwo nabywców.

Komentarz redakcji:
Dopuszczenie do ruchu w Polsce samochodów np. z rynku brytyjskiego wydaje się być już tylko kwestią czasu. Ważniejsze od obrony dzisiejszego zakazu rejestracji takich aut powinno być uświadamianie naszych rodaków, że jazda nimi stwarza większe niebezpieczeństwo na drodze. Pojawia się tu jeszcze jeden problem. Zalew takich aut spowoduje wzrost popytu na usługi przełożenia kierownicy na właściwą z naszego punktu widzenia stronę. A to pociągnie za sobą wzrost podaży różnych firm z tego typu ofertą. Ważne, byśmy ostrożnie podchodzili do wyboru takiej firmy i nie sugerowali się wyłącznie najniższą ceną. Niefachowo wykonana przeróbka pozwoli nam może zaoszczędzić parę złotych, ale jednocześnie może mieć katastrofalne skutki.

Podobne wiadomości:

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Kolejne 1000 km dróg - nowe umowy GDDKiA

Kolejne 1000 km dróg - nowe umowy GDDKiA

Polskie drogi 2016-02-23

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła do Unii Europejskiej o dotację na budowę nowego systemu zarządzania ruchem drogowym. Wygląda też na to, że w najbliższych latach Polska zamieni się w wielki plac budowy, ponieważ do 2019 roku ma powstać 1000 km nowych dróg.

Komentuj:

~axim 2013-11-16

przeciez w anglii sa tez auta z kierownica po lewej stronie i tez sie poruszaja na drogach w anglii ,wiec one tez stwarzaja zagrozenie a mimo to takimi autami mozna sie poruszac, artykul faktycznie bardzo na NIE

~Roch 2013-11-15

Nauka jazdy w szkole od I klasy jako przedmiot. wraz z maturą prawo jazdy.

~Grzegorz -Nottingham 2013-11-14

Aby moc cokolwiek napisać o tym czy auta tzw. RHD są niebezpieczne to trzeba nim pojeździć a nie pisać wyssane z palca bzdury.To polscy kierowcy maja nasrane w głowach a nie auta niebezpieczne.Mam nadzieje ze angliki zaczną wkrótce rejestrować i osoby które posiadają angielskie prawo jazdy będą miały zniżki w ubezpieczeniu. Pozdrawiam zainteresowanych tym tematem

~Patryk 2013-11-14

no ten artykul jest po prosty debilny...

~Dawid 2013-11-13

Takie artykuly i ferment sieja ci co w życiu nie prowadzili takich aut. Bzdury!!! jedynie wyprzedzanie jest utrudnione ze wzgledu na widocznosc ale przeciez tego manewru nie trzeba wykonywac. Kto byl na wyspach napewno zreszta od wyprzedzania odwykl. 7 razy lacznie ponad 3 miesiace bylem w polsce autem z kierownica po prawej stronie a takrze w Hiszpani i Francji nie mowiac ze za kazdym razem musze przejechac beneluks i Niemcy i nie napodkalem zednych problemow z tym. W Polsce byłem nawet w Bieszczadach na zapomnianych rzez Boga drogach i jezdzi sie nie gorzej badz lepiej niz lewostronnymi autami.. Piszecie te bzdury chyba z zazdrości !!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport