mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Dlaczego 50 km/h w obszarach zabudowanych

Dlaczego 50 km/h w obszarach zabudowanych

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło uzasadnienie konieczności wprowadzenia ograniczenia prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym.

Jednym z podstawowych obowiązków Państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom. W Polsce wypadki drogowe odpowiadają za 25% zgonów z przyczyn zewnętrznych i są główną przyczyną śmierci ludzi młodych – najbardziej perspektywicznej części narodu. Stanowi to podstawę do uznania wypadków drogowych za zjawisko zagrożenia społecznego. Poprawa warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego jest istotnym sposobem ratowania zdrowia i życia obywateli oraz ważnym czynnikiem poprawy jakości życia społeczeństwa.

1. Prędkość jest głównym czynnikiem mającym wpływ na powstawianie wypadków drogowych i ciężkość obrażeń u poszkodowanych:
a. zmniejszenie średniej prędkości jazdy o 1 km/h prowadzi do spadku liczby wypadków o 3% oraz powoduje redukcję liczby obrażeń śmiertelnych o 5% .
b. Polska posiada najwyższy odsetek zabitych pieszych w Europie: piesi stanowią 34% zabitych w wypadkach. W przypadku potrącenia pieszego z prędkością 60 km/h prawdopodobieństwo śmierci wynosi 80%, przy prędkości 50 km/h jest to 40%. Obniżenie prędkości jazdy będzie więc miało szczególnie silne efekty w tej grupie.

2. Zagrożenie wypadkowe statystycznego Polaka wynosi 15 zabitych na 100 tys. mieszkańców i jest ponad dwukrotnie wyższe niż w przodujących krajach Unii Europejskiej (Holandia, Szwecja, Wlk. Brytania - 6). W Polsce też znacznie częściej wypadki kończą się śmiercią. W 2002 roku ciężkość wypadków wynosiła 11 zabitych na 100 wypadków i była blisko 4 razy wyższa niż średnio w krajach UE, gdzie wynosi ona 3. Roczne straty z tytułu kosztów wypadków drogowych w Polsce szacowane są na ponad 2,11 % PKB .

3. W Białej Księdze Europejskiej Polityki Transportowej do roku 2010: Czas na decyzje Komisja Europejska kładzie nacisk na konieczność harmonizacji przepisów związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Obecnie we wszystkich Państwach Członkowskich na terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h i do momentu przystąpienia Polska powinna dostosować swoje ograniczenie.

4. Europejski Program Działań Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wskazuje na zmniejszenie prędkości jazdy jako na jedno z kluczowych działań dla osiągnięcia założonego przez Unię celu zmniejszenia liczby zabitych na drogach o połowę do roku 2010.

5. Podpisując w dniu 24 października br. Deklarację Werońską ministrowie infrastruktury i transportu państw członkowskich i krajów nowo wstępujących, w tym Polski, zobowiązali się do podjęcia zdecydowanych działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jednym z postanowień Deklaracji jest działanie na rzecz harmonizacji przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zwłaszcza ograniczeń prędkości.

6. Przyjęty przez Rząd Krajowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000 za główną przyczynę wypadków uznaje nadmierną prędkość jazdy i jako podstawowy warunek osiągnięcia poprawy stanu bezpieczeństwa na drogach wymienia zmniejszenie liczby ofiar i ciężkości wypadków związanych z nadmierną prędkością, co uwarunkowane jest między innymi wprowadzeniem ograniczenia prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym na terenie całego kraju.

Wprowadzenie ograniczenia prędkości do 50 km/h w obszarze zabudowanym jest istotnym krokiem na drodze harmonizacji polskich przepisów z przepisami obowiązującymi w krajach Unii Europejskiej. Równolegle znacząco przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych i ich ofiar oraz pozwoli na osiągnięcie celów założonych w Europejskim Programie Działań BRD i w przyjętym przez rząd Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Umożliwi to również zredukowanie znacznego obciążenia jakie stanowią wypadki drogowe dla gospodarki kraju i społeczeństwa. Po przystąpieniu do Unii stan bezpieczeństwa ruchu drogowego będzie ważnym czynnikiem decydującym o pozycji Polski na tle innych państw członkowskich.

Komentuj:

~patriota 2008-02-10

W Europie mało jest dróg między miastowych, które przecinają tyle obszarów zabudowanych. Do tego w tych obszarach niekiedy brak chodników, więc przykładowo w nocy trudno zauważyć nieoznakowanego pieszego. Już nie wspomnę o drogach krajowych. Wpierw pomyślcie jak usprawnić komunikacje, a nie zakazywać i nakazywać.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Sportowy Toyota Yaris na horyzoncie
Sportowy Toyota Yaris na horyzoncie
Japoński producent przedstawił szkic Yarisa, który jest zapowiedzią sportowej wersji tego modelu. Na rynku samochód będzie konkurentem m.in. Forda Fiesty ST.