mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Dłużej na prawko

Dłużej na prawko

Większa ilość godzin teoretycznych i praktycznych to główna zmiana, jaka od 1 kwietnia dotyczy chętnych ubiegających się o prawo jazdy. Z jednej strony to wzrost cen za kursy na prawo jazdy, z drugiej lepsze wyszkolenie kandydatów na nowych kierowców.

Dłużej na prawko

Nowe Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 232, poz. 2334), które od początku tego miesiąca nakłada na kandydatów większą ilość godzin szkolenia teoretycznego i praktycznego spowodowało w ostatnich miesiącach poprzedzających te zmiany prawdziwe oblężenie szkół jazdy. Za to od tygodnia liczba nowych chętnych zmalała kilkakrotnie.

Główną przyczyną tego wahania zainteresowania była zmiana w liczbie godzin szkolenia, jakie kursanci będą musieli odbyć. Poniższa tabela prezentuje zmiany w liczbie godzin przed i po 1 kwietnia 2004 r.

 Kurs dla kandydatów dla kierowców

  Przed 1 kwietnia 2004 r.   

 Po 1 kwietnia 2004 r.   

 Kat.

 Ilość godzin szkolenia teoretycznego

 Ilość godzin szkolenia praktycznego

 Ilość godzin szkolenia teoretycznego

 Ilość godzin szkolenia praktycznego

 A1

 10

  10

  30

 20

 A

  10

  10

  30

 20

 B1

  10

 15

  30

 30

 B

  10

 20

  30

  30

 C1

 20

  15

 20

 20

 C

 20

 20

 20

 20

 D1

 20

  30

20

  30

 D

 20

 40

 20

 60

 B+E

  10

 15

 20

 15

 C1+E

 20

 20

 20

 20

 C+E

 20

  25

 20

  25

 D1+E

 20

 20

 20

20

 D+E

 20

 25

 20

  25

 T

  10

 20

  30

 20


W przypadku jazd wśród tych godzin odpowiednia ich ilość musi odbyć się poza obszarem zabudowanym lub na drogach o dopuszczalnej prędkości poruszania się powyżej 70 km/h.  Dla pierwszych trzech kategorii z tabeli są to trzy godziny, dla kategorii B, C1, C T, B+E, C1+E, D1+E – cztery godziny, dla pozostałych 10 godzin. Kolejną ważną zmianą jest konieczność przeprowadzenia egzaminu wewnętrznego, zarówno teoretycznego jak i praktycznego, na takich samych zasadach, jak w przypadku egzaminu państwowego.

Wg ministerstwa zmiany te były konieczne. Najczęstszymi sprawcami wypadków zgodnie z raportami policyjnymi są młodzi kierowcy w wielu 18-24 lat, z niewielką praktyką za kółkiem ( do dwóch lat). Celem zmian jest lepsze wyszkolenie nowych kierowców, nie tylko przygotowanie pod kątem zdania egzaminu, a tym samym poprawa bezpieczeństwa w ruchu na drogach.

Zmiany te (większa liczba godzin) spowodowały wzrost cen kursów na prawo jazdy. Kto zdążył zapisać się przed 31 marca, zależnie od regionu Polski, płacił za kurs od 500 do 800 zł. Obecnie ceny oscylują od 900 do 1200 złotych. Wzrost cen może jednak zostać częściowo zrekompensowany tym, iż dzięki dłuższemu szkoleniu łatwiej zdać będzie egzamin, a przede wszystkim tym, iż później na drogach „młody” kierowca nie będzie stanowił zbyt dużego zagrożenia dla siebie i innych.

Czy wprowadzone zmiany zdadzą egzamin, przekonamy się najwcześniej za kilka miesięcy, kiedy to pierwsi kursanci przystąpią do egzaminów państwowych, a później wyjadą na ulice. Miejmy nadzieję, że będzie choć trochę bezpieczniej, bo przecież kwestia ta dotyczy nas wszystkich, nie tylko kierowców, lecz również pasażerów i pieszych.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport