mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > ECAR wzywa do przyjęcia Klauzuli Napraw

ECAR wzywa do przyjęcia Klauzuli Napraw

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 12 czerwca w Brukseli, ECAR – Europejska Kampania Na Rzecz Swobody Rynku Części Samochodowych i Napraw, wezwała Komisję Prawną Parlamentu Europejskiego oraz Radę Unii Europejskiej, aby przyjąć "Klauzulę Napraw", zaproponowaną przez Komisję Europejską w 2004 r.

 We wrześniu 2004 Komisja Europejska zaproponowała poprawkę do dyrektywy dotyczącej ochrony wzorów 98/71/EC poprzez wprowadzenie tzw. "Klauzuli Napraw", aby ustanowić swobodę konkurencji oraz obrotu na ogromnym rynku samochodowych części zamiennych w Unii Europejskiej, a przez to zakończyć tworzenie jednolitego rynku w tym sektorze przemysłowym. Pomimo tego że Komisje Parlamentu Europejskiego ECON i IMCO zagłosowały już za Klauzulą Napraw w 2005 r., żadna decyzja nie została jeszcze podjęta w tej sprawie przez Komisję Prawną (JURI) oraz Radę Unii Europejskiej.
 
"Klauzula Napraw jest przemyślanym i zbalansowanym rozwiązaniem zagadnienia części zamiennych. Zapewnia producentom samochodów pełną ochronę nowych wzorów samochodów, ale zapobiega powstaniu monopolu części zamiennych. W rezultacie zagwarantowane jest prawo 260 milionów europejskich konsumentów do nabywania części zamiennych (i usług związanych z serwisowaniem i naprawą samochodów) po cenach kontrolowanych przez konkurencję; niezależne przedsiębiorstwa działające w sektorze MSP mogą kontynuować swoją działalność a jednolity rynek w tym obszarze jest utworzony" - podsumował na konferencji Louis Shakinovsky, prezes ECAR.
 
Według przedstawicieli ECAR, winę za to, że sprawa stoi w miejscu, mimo iż minęły już 33 miesiące od zaproponowania poprawek, ponoszą niektóre kraje członkowskie, w tym głównie Francja i Niemcy, jak również producenci pojazdów, którzy poprzez różne polityczne naciski robią wszystko co mogą, aby uzyskać szczelny monopol na rynku zewnętrznych części zamiennych. Wartość tego rynku w Europie szacuje się na ponad 12 miliardów euro.
 
Podczas tej samej konferencji reprezentant konsumentów Nuria Rodriguez (BEUC) skrytykowała fakt, że w związku z obecną blokadą Klauzuli Napraw, właściciele samochodów są pozbawieni "swobody naprawy", zwłaszcza w tych krajach członkowskich (pokrywających połowę rynku europejskiego), gdzie istnieje wciąż ochrona wzorów.
 
Obecnie niezależni producenci części zamiennych oraz dystrybutorzy – inaczej niż ich konkurenci - producenci samochodów, nie mogą sprzedawać swoich produktów w całej UE i nie korzystają z profitów i ekonomii skali, które są podstawowymi celami jednolitego rynku.
 
Czytaj także:

Widoczne części będą tańsze (2007-05-30)

Wolny rynek części zamiennych coraz bliżej (2005-12-16)

Klauzula reperacji (2004-10-13)

 
 

Tematy w artykule: klauzula napraw

Podobne wiadomości:

Monopol motoryzacyjny się broni

Monopol motoryzacyjny się broni

Finanse i prawo 2014-06-09

Dwa lata GVO - i co?

Dwa lata GVO - i co?

Finanse i prawo 2013-04-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.