mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > ECAR wzywa do przyjęcia Klauzuli Napraw

ECAR wzywa do przyjęcia Klauzuli Napraw

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 12 czerwca w Brukseli, ECAR – Europejska Kampania Na Rzecz Swobody Rynku Części Samochodowych i Napraw, wezwała Komisję Prawną Parlamentu Europejskiego oraz Radę Unii Europejskiej, aby przyjąć "Klauzulę Napraw", zaproponowaną przez Komisję Europejską w 2004 r.

 We wrześniu 2004 Komisja Europejska zaproponowała poprawkę do dyrektywy dotyczącej ochrony wzorów 98/71/EC poprzez wprowadzenie tzw. "Klauzuli Napraw", aby ustanowić swobodę konkurencji oraz obrotu na ogromnym rynku samochodowych części zamiennych w Unii Europejskiej, a przez to zakończyć tworzenie jednolitego rynku w tym sektorze przemysłowym. Pomimo tego że Komisje Parlamentu Europejskiego ECON i IMCO zagłosowały już za Klauzulą Napraw w 2005 r., żadna decyzja nie została jeszcze podjęta w tej sprawie przez Komisję Prawną (JURI) oraz Radę Unii Europejskiej.
 
"Klauzula Napraw jest przemyślanym i zbalansowanym rozwiązaniem zagadnienia części zamiennych. Zapewnia producentom samochodów pełną ochronę nowych wzorów samochodów, ale zapobiega powstaniu monopolu części zamiennych. W rezultacie zagwarantowane jest prawo 260 milionów europejskich konsumentów do nabywania części zamiennych (i usług związanych z serwisowaniem i naprawą samochodów) po cenach kontrolowanych przez konkurencję; niezależne przedsiębiorstwa działające w sektorze MSP mogą kontynuować swoją działalność a jednolity rynek w tym obszarze jest utworzony" - podsumował na konferencji Louis Shakinovsky, prezes ECAR.
 
Według przedstawicieli ECAR, winę za to, że sprawa stoi w miejscu, mimo iż minęły już 33 miesiące od zaproponowania poprawek, ponoszą niektóre kraje członkowskie, w tym głównie Francja i Niemcy, jak również producenci pojazdów, którzy poprzez różne polityczne naciski robią wszystko co mogą, aby uzyskać szczelny monopol na rynku zewnętrznych części zamiennych. Wartość tego rynku w Europie szacuje się na ponad 12 miliardów euro.
 
Podczas tej samej konferencji reprezentant konsumentów Nuria Rodriguez (BEUC) skrytykowała fakt, że w związku z obecną blokadą Klauzuli Napraw, właściciele samochodów są pozbawieni "swobody naprawy", zwłaszcza w tych krajach członkowskich (pokrywających połowę rynku europejskiego), gdzie istnieje wciąż ochrona wzorów.
 
Obecnie niezależni producenci części zamiennych oraz dystrybutorzy – inaczej niż ich konkurenci - producenci samochodów, nie mogą sprzedawać swoich produktów w całej UE i nie korzystają z profitów i ekonomii skali, które są podstawowymi celami jednolitego rynku.
 
Czytaj także:

Widoczne części będą tańsze (2007-05-30)

Wolny rynek części zamiennych coraz bliżej (2005-12-16)

Klauzula reperacji (2004-10-13)

 
 

Tematy w artykule: klauzula napraw

Podobne wiadomości:

Monopol motoryzacyjny się broni

Monopol motoryzacyjny się broni

Finanse i prawo 2014-06-09

Dwa lata GVO - i co?

Dwa lata GVO - i co?

Finanse i prawo 2013-04-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich kierowców poruszających się w najbliższych dniach drogą ekspresową S8 z Warszawy w kierunku Wrocławia. Na odcinku pomiędzy Łodzią a Wieluniem uruchomiono pierwszą stację benzynową.