mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Emisja CO2 kością niezgody

Emisja CO2 kością niezgody

Emisja CO2 to ostatnimi czasy temat numer jeden w branży motoryzacyjnej. Wiadomo, dwutlenek węgla to jeden z głównych winowajców efektu cieplarnianego. O ile, o konieczności jego redukcji mówią zgodnie wszyscy, to już propozycje sposobów oraz terminów wprowadzanych zmian potrafią poróżnić niemal każdego z każdym.

Emisja CO2 kością niezgody
Przedstawiony niedawno przez Komisję Europejską projekt rozporządzenia dotyczący ograniczenia emisji CO2 z samochodów, który i tak był efektem długich negocjacji różnych grup lobbistycznych, wywołał istną burzę w szklance wody. Propozycja, by od 2012 roku nowe samochody mogły średnio emitować tylko 120 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, a za przekroczenie dopuszczalnych norm producenci musieliby płacić kary (od 20 euro za każdy przekroczony g/km w 2012 roku, do 95 euro za każdy g/km), nie zadowoliła do końca żadnej ze stron.

Wprawdzie organizacje ekologiczne chciały, by kary za przekroczenie dopuszczalnych norm były dużo wyższe, to jednak i tak największą wrzawę podnieśli producenci motoryzacyjni. Po pierwsze, zarzucali tym propozycjom, że dyskryminują one branżę motoryzacyjną, nakładając kary znacznie przewyższające te, które istnieją w innych sektorach przemysłu, a także na innych kontynentach (w USA ok. 10-15 euro za każdy przekroczony g/km, zaś w Japonii ok. 6.000 euro dla całego producenta). Po drugie, okres, jaki pozostał do wejścia w życie tych przepisów, jest według producentów za krótki, by móc aż o 25% ograniczyć wskaźnik emisji CO2 (obecnie samochody w Europie emitują średnio 160 g/km). Po trzecie, i co chyba najważniejsze, tak szybkie dostosowanie się do tych norm spowodowałoby wzrost cen nowych samochodów, według różnych szacunków średnio od 1000 do nawet 3000 euro. A to wymusiłoby na producentach oszczędności, albo kosztem jakości czy wyposażenia, albo poprzez przeniesienie produkcji do innych "tańszych" krajów pozaeuropejskich. Czego następstwem byłyby masowe zwolnienia w krajach unijnych. Jednocześnie producenci podkreślają, że dotychczasowa redukcja dwutlenku węgla mogłaby być wyższa, ale sporo uwagi poświęcono kwestiom bezpieczeństwa - samochody urosły i stały się cięższe, a tym samym więcej spalają.

Żeby tego było mało, sami producenci mówią różnym głosem. Po jednej stronie barykady stanęli niemieccy producenci, po drugiej znalazła się koalicja francusko-włoska. Ci pierwsi, którzy produkują więcej dużych, a także sportowych pojazdów optują za ustaleniem limitów w powiązaniu z wagą auta. Koncerny z Włoch i Francji generalnie są za tym, by nie było odchyleń od limitów, a kary za nieprzestrzeganie norm rosły szybko. Powyższe kłótnie przeniosły się nawet do samej Komisji Europejskiej, gdzie starli się Stavros Dimas (komisarz ds. środowiska) z Gunterem Verheugenem (komisarz ds. przemysłu).

Okazuje się, że zgodności co do tempa wprowadzania bardziej restrykcyjnych norm nie ma także wśród różnych instytucji unijnych. W przyjętym przed paroma dniami przez Parlament Europejski sprawozdaniu poświęconym konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego można znaleźć propozycje przesunięcia w czasie wiążących celów dotyczących emisji CO2. Europosłowie nie chcą, by Komisja ustalała je wcześniej niż na rok 2015, ponieważ opracowanie nowego rodzaju samochodu zajmuje od pięciu do siedmiu lat. Począwszy od 2015 roku, zdaniem posłów, możliwy będzie do osiągnięcia cel w postaci średniej emisji CO2 przez nowe samochody osobowe w wysokości 125 g/km.

Jednocześnie europosłowie chcą przeforsować rozwiązanie umożliwiające produkowanie pojazdów emitujących więcej CO2, bez ponoszenia kar z tego tytułu, o ile te dodatkowe emisje będą wynikać z zastosowania określonego wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo.
Tematy w artykule: CO2

Podobne wiadomości:

Nowe Ferrari Dino w służbie ekologii

Nowe Ferrari Dino w służbie ekologii

Aktualności 2015-06-05

Silniki turbo zdominują ofertę Porsche 911

Silniki turbo zdominują ofertę Porsche 911

Aktualności 2015-01-21

Komentuj:

~sali 2008-08-29

czy pojawi sie na forum?

~ktoś 2008-01-21

A dlaczego zwykli ludzie sie niesprzeciwią temu narzucaniu tak ostrych norm ??? Dla mnie to jest poprostu chore, każdy wie że przemysł niezwiązany z motoryzacją emituje dopiero poteżne ilości CO2 i w koncu może błacha sprawa ale czyż nie ważna ? - kazdy zauważył że w miastach wycinają drzewa, w koncu tony tego surowca wycinanych jest codziennie na całym swiecie na potrzeby produkcji papieru i innych wyrobów z drzewa. Ja jak żyje to niesłyszałem o żadnym poważnym projekcie zaangażowanym w odbudowe zielonych puc Ziemi, No i jeszcze jedna sprawa dlaczego niedąży się do tego by wspierać poszczególne komunikacje miejskie tak aby bilet był tak tani by ludzie byli zacheceni jezdzic publicznymi srodkami komunikacji.

~adam 2008-01-21

czerwone

~znawca 2008-01-21

ford puma

~jurek-ogórek 2008-01-21

strzelam - hyundai coupe, mam nadzieje ze jak trafilem nagroda mnie nie ominie :-))))))))))))))))))))))

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport