mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Euro 5 od 2010?

Euro 5 od 2010?

Rada Ministrów podtrzymała swoje stanowisko w sprawie wejścia w życie zaostrzonych norm emisji spalin dla samochodów osobowych Euro 5 dopiero od 2010 roku.

Obecnie, od początku 2005 roku, w państwach Uni Europejskiej dla samochodów osobowych obowiązuje norma emisji zanieczyszczeń Euro 4. W przeszłości niektóre państwa członkowskie stosowały zachęty podatkowe zmierzające do szybszego wprowadzenia do ruchu aut o niższej emisji zanieczyszczeń.

Jednocześnie Komisja Europejska prowadzi już prace nad kolejną, bardziej restrykcyjną normą Euro 5. Jest to kolejny krok w ramach programu "Czyste powietrze dla Europy" (CAFE). Norma ta wprowadza bardziej surowe dopuszczalne granice dotyczące w szczególności cząstek stałych i tlenków azotu, które odgrywają największą rolę przy powstawaniu dziury ozonowej.

Wymagana będzie duża redukcja (80%) masy emisji cząstek z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Wprawdzie te niższe normy emisji zanieczyszczeń nie wiążą się z konkretną technologią, ale w rzeczywistości konieczne będzie wprowadzenie filtrów cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych. W przypadku pojazdów z silnikami wysokoprężnymi przewiduje się jedynie niewielkie ograniczenie (20%) tlenków azotu (NOx). Tę normę emisji ustalono w taki sposób, aby ograniczenie możliwe było w drodze kolejnych zmian dotyczących samego silnika.

Wniosek obejmuje także dalsze ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z samochodów o napędzie benzynowym. Komisja proponuje zmniejszenie NOx o 25% przy normie emisji wynoszącej 60 mg/km oraz zmniejszenie węglowodorów o 25% przy normie emisji wynoszącej 75 mg/km. Wiele pojazdów o napędzie benzynowym sprzedawanych obecnie w UE spełnia normy zdecydowanie niższe od proponowanych, a pozostałe pojazdy można odpowiednio przystosować przy stosunkowo niskich kosztach.

Kolejną proponowaną zmianą jest wydłużenie okresu wytrzymałości, w którym producenci muszą zagwarantować działanie urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, z okresu odpowiadającego przebiegowi 80.000 km do okresu odpowiadającego przebiegowi 160.000 km.

Kiedy proponowane zmiany wejdą w życie? Jak narazie są one w formie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Ich wejście w życie uzależnione jest od decyzji rządów państw członkowskich. Możliwe będzie stosowanie zachęt w postaci niższych podatków dla tych producentów, którzy zdecydują się wprowadzić powyższą normę wcześniej.

Polski rząd podtrzymuje swoje stanowisko w tej kwestii i opowiada się za wprowadzeniem powyższej normy najwcześniej od 2010 r. Przede wszystkim wprowadzone zmiany nie doprowadzą w krótkim czasie do zauważalnej poprawy stanu środowiska, choćby z tego względu, iż nowe pojazdy stanowią tylko 11% rynku.

Wcześniejsze wprowadzenie normy Euro 5 mogłoby w dalszym stopniu przyczynić się do zmniejszenia popytu na nowe auta, pogorszenia sytuacji sieci dealerskich i autoryzowanych punktów serwisowych. Rok 2010, jaka data wejścia w życie nowej normy, pozwoli polskiemu przemysłowi samochodowemu na stopniowe wdrożenie nowych technologii i rozłożenie w czasie kosztów dostosowawczych. I co ważne, pozwoli uniknąć gwałtownej podwyżki cen detalicznych samochodów.

Komentuj:

~i po co? 2006-05-04

wtedy juz chyba nikt nie kupi nowego samochodu, w Polsce oczywiscie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport