mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Euro 5 od 2010?

Euro 5 od 2010?

Rada Ministrów podtrzymała swoje stanowisko w sprawie wejścia w życie zaostrzonych norm emisji spalin dla samochodów osobowych Euro 5 dopiero od 2010 roku.

Obecnie, od początku 2005 roku, w państwach Uni Europejskiej dla samochodów osobowych obowiązuje norma emisji zanieczyszczeń Euro 4. W przeszłości niektóre państwa członkowskie stosowały zachęty podatkowe zmierzające do szybszego wprowadzenia do ruchu aut o niższej emisji zanieczyszczeń.

Jednocześnie Komisja Europejska prowadzi już prace nad kolejną, bardziej restrykcyjną normą Euro 5. Jest to kolejny krok w ramach programu "Czyste powietrze dla Europy" (CAFE). Norma ta wprowadza bardziej surowe dopuszczalne granice dotyczące w szczególności cząstek stałych i tlenków azotu, które odgrywają największą rolę przy powstawaniu dziury ozonowej.

Wymagana będzie duża redukcja (80%) masy emisji cząstek z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Wprawdzie te niższe normy emisji zanieczyszczeń nie wiążą się z konkretną technologią, ale w rzeczywistości konieczne będzie wprowadzenie filtrów cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych. W przypadku pojazdów z silnikami wysokoprężnymi przewiduje się jedynie niewielkie ograniczenie (20%) tlenków azotu (NOx). Tę normę emisji ustalono w taki sposób, aby ograniczenie możliwe było w drodze kolejnych zmian dotyczących samego silnika.

Wniosek obejmuje także dalsze ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z samochodów o napędzie benzynowym. Komisja proponuje zmniejszenie NOx o 25% przy normie emisji wynoszącej 60 mg/km oraz zmniejszenie węglowodorów o 25% przy normie emisji wynoszącej 75 mg/km. Wiele pojazdów o napędzie benzynowym sprzedawanych obecnie w UE spełnia normy zdecydowanie niższe od proponowanych, a pozostałe pojazdy można odpowiednio przystosować przy stosunkowo niskich kosztach.

Kolejną proponowaną zmianą jest wydłużenie okresu wytrzymałości, w którym producenci muszą zagwarantować działanie urządzeń ograniczających emisję zanieczyszczeń, z okresu odpowiadającego przebiegowi 80.000 km do okresu odpowiadającego przebiegowi 160.000 km.

Kiedy proponowane zmiany wejdą w życie? Jak narazie są one w formie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Ich wejście w życie uzależnione jest od decyzji rządów państw członkowskich. Możliwe będzie stosowanie zachęt w postaci niższych podatków dla tych producentów, którzy zdecydują się wprowadzić powyższą normę wcześniej.

Polski rząd podtrzymuje swoje stanowisko w tej kwestii i opowiada się za wprowadzeniem powyższej normy najwcześniej od 2010 r. Przede wszystkim wprowadzone zmiany nie doprowadzą w krótkim czasie do zauważalnej poprawy stanu środowiska, choćby z tego względu, iż nowe pojazdy stanowią tylko 11% rynku.

Wcześniejsze wprowadzenie normy Euro 5 mogłoby w dalszym stopniu przyczynić się do zmniejszenia popytu na nowe auta, pogorszenia sytuacji sieci dealerskich i autoryzowanych punktów serwisowych. Rok 2010, jaka data wejścia w życie nowej normy, pozwoli polskiemu przemysłowi samochodowemu na stopniowe wdrożenie nowych technologii i rozłożenie w czasie kosztów dostosowawczych. I co ważne, pozwoli uniknąć gwałtownej podwyżki cen detalicznych samochodów.

Komentuj:

~i po co? 2006-05-04

wtedy juz chyba nikt nie kupi nowego samochodu, w Polsce oczywiscie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Po sukcesie limitowanej wersji Joy przyszedł czas na specjalną wersję Drive, która bazuje na wyposażeniu Ambition, ale oferuje jeszcze więcej za atrakcyjniejszą cenę.
Odgadnij model Odgadnij model