mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Europosłowie za unijnymi zasadami kontroli technicznej aut

Europosłowie za unijnymi zasadami kontroli technicznej aut

W dniu wczorajszym Parlament Europejski przyjął porozumienie zawarte z państwami członkowskimi w sprawie minimalnych wspólnych standardów kontroli technicznej dopuszczających samochody do ruchu w krajach unijnych.

Europosłowie za unijnymi zasadami kontroli technicznej aut
Porozumienie, którego pomysłodawcą była Komisja Europejska, poza minimalnymi standardami dotyczącymi okresowych badań technicznych, jakim podlegają wszystkie samochody, by móc poruszać się pod drogach, określa również wspólny wzór dokumentów rejestracyjnych auta oraz drogowych kontroli technicznych, jakim mogą być poddawane samochody ciężarowe i dostawcze. Minimalne standardy obejmą również kwestie przeszkolenia i kontroli inspektorów ruchu drogowego.

Co ważne, państwa członkowskie mogą wprowadzić wyższe standardy, niż te wynikające z przepisów.

Zaproponowane zmiany docelowo mają poprawić bezpieczeństwo na europejskich drogach. Według nowych przepisów, co najmniej 5% pojazdów użytkowych poruszających się na drogach UE, będzie musiało zostać poddanych drogowym kontrolom technicznym.

Dzięki nowym przepisom, łatwiej będzie zarejestrować pojazd w innym państwie członkowskim, ponieważ każde z nich zobowiązane byłoby do uznania ważnych wyników badań kontroli technicznej przeprowadzonej w innym kraju UE.

Zmiany pozwolą również zminimalizować w znacznym stopniu oszustwa związane z fałszowaniem przebiegu, włączając badanie przebiegu do badań technicznych pojazdu i wprowadzając kary za ingerencje w stan licznika.

Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej, takim samym wymaganiom dotyczącym kontroli podlegałyby motocykle. Jednak zgodnie z porozumieniem pomiędzy Parlamentem i Radą, jedynie motocykle o pojemności silnika większej niż 125 cm3 będą poddawane obowiązkowym kontrolom (od roku 2022). Państwa członkowskie będą również mogły wyłączyć je spod działania przepisów, jeśli zaproponują alternatywne metody badania bezpieczeństwa pojazdów dwu lub trzykołowych.

Zgodnie z nowymi przepisami, aby wesprzeć drogowe kontrole techniczne pojazdów, państwa członkowskie powinny używać systemów oceny ryzyka, w celu zidentyfikowania firm, których flota pojazdów komercyjnych miała niesatysfakcjonujące wyniki kontroli bezpieczeństwa oraz zmniejszenia ciężaru administracyjnego, dotyczącego firm, posiadających bezpieczną flotę.

Przyjęte przez europosłów porozumienie musi zostać teraz formalnie potwierdzone przez Radę UE.

Podobne wiadomości:

Nadchodzą duże zmiany w przeglądach

Nadchodzą duże zmiany w przeglądach

Finanse i prawo 2015-09-01

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport