mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Historia pojazdu - MSW wyjaśnia

Historia pojazdu - MSW wyjaśnia

Wprowadzenie e-usługi Historia pojazdu, dostępnej od ponad tygodnia dla każdego i to bezpłatnie, ma ułatwić poszukiwanie auta na rynku wtórnym. Ponieważ w pierwszych dniach jej funkcjonowania pojawiły się różnego rodzaju wątpliwości, resort spraw wewnętrznych postanowił je rozwiać.

Jakie dane znajdują się w Centralnej Ewidencji Pojazdów?

Obie udostępnione e-usługi (również Bezpieczny Autobus) bazują na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Jak zauważyła część użytkowników e-usług w bazie tej występują czasem rozbieżności w danych. Niezgodności te wynikają z wielu czynników. W 2012 r. w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych przeprowadzono analizę stanu kluczowych systemów informatycznych (w tym Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców - SI CEPiK), która pokazała skalę problemu. Dlatego też podjęto decyzję o modernizacji systemu. Poprawa jakości danych jest prowadzona w ramach projektu CEPiK 2.0, którego zakończenie planowane jest na 2016 r. Jednak już teraz udostępnienie danych z CEPiK ma przyczynić się do stopniowej poprawy ich jakości.

Przyczyny niezgodności w Centralnej Ewidencji Pojazdów

Budowa bazy CEPiK

SI CEPiK to system zbierający informacje nt. kierowców oraz pojazdów i ich właścicieli, który był zbudowany i rozwijany w latach 2003-2010 r. na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP) została zbudowana z lokalnych (wojewódzkich i powiatowych) ewidencji pojazdów. W trakcie migracji próbowano zweryfikować dane pod względem poprawności, jednak zastosowane mechanizmy nie przyniosły oczekiwanego efektu. Lokalne bazy były prowadzone w różny sposób, nie było jednolitego schematu danych, czy centralnych zasad i unormowań określających, jak gromadzić dane.

Wiele podmiotów przekazujących dane w różnym trybie

CEPiK jest zasilany przez podmioty zobowiązane do przekazywania danych na podstawie ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Dane są przekazywane w różnym trybie i w różnym czasie. Minister Spraw Wewnętrznych, jako administrator CEPiK, nie ma prawa modyfikować danych wprowadzonych przez zobligowane do tego podmioty.

Kto przekazuje dane do ewidencji?
- wydziały komunikacji w starostwach powiatowych, które dokonują rejestracji pojazdów,
- Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który odpowiada za przekazywanie danych przez zakłady ubezpieczeń,
- Policja, która komunikuje się z CEP za pomocą Krajowego Systemu Informacji Policji (KSIP),
- stacje kontroli pojazdów.

Co zrobić, gdy wyświetlone w e-usługach dane są niezgodne ze stanem faktycznym?

Uruchomione e-usługi pozwalają na zweryfikowanie przez każdego właściciela danych swojego pojazdu.
- jeśli brakuje informacji o polisie OC, należy zgłosić ten fakt ubezpieczycielowi.
- jeśli brakuje informacji o badaniach technicznych lub stanie licznika, należy zgłosić się do Stacji Kontroli Pojazdów, w której przeprowadzono dane badanie. Podkreślamy, że informacje o badaniach technicznych zbierane są od 2010 roku. Należy pamiętać, że stan licznika wprowadzany jest od 2014 roku. W związku z tym, że stan licznika gromadzony jest od niedawna, stacje mają czas na przekazanie tych danych do jesieni br.
- jeśli ktoś dostrzeże, że dane, które ma w dokumentach, są niezgodne z tymi wyświetlonymi w Historii Pojazdu lub dane w dokumentach są niezgodne ze stanem faktycznym (np. jest nieprawdziwa pojemność silnika lub błędnie określono rodzaj paliwa), wówczas należy zwrócić się do wydziału komunikacji starostwa, w którym zarejestrowano pojazd.

Modernizacja SI CEPiK do wersji 2.0

Jednocześnie Ministerstwo uruchomiło konkretne działania, aby usprawnić przekazywanie i udostępnianie danych z rejestru. W tym celu uruchomiono projekt CEPiK 2.0. polegający na gruntownej przebudowie systemu obsługującego rejestr. Główne założenia projektu:
- wprowadzenie obowiązku przekazywania danych drogą elektroniczną bezpośrednio do jednej bazy centralnej,
- wprowadzenie słowników - dzięki temu wyeliminowane zostaną błędy spowodowane ręcznym wpisywaniem danych,
- usprawnienie komunikacji z innymi systemami - np. z bazą prowadzoną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

MSW w wyniku prowadzonej przez siebie weryfikacji danych podejmuje działania wspólnie z instytucjami przekazującymi dane (np. wydziałami komunikacji w starostwach), w wyniku których dane są poprawiane. MSW przygotowuje także rozwiązania prawne i techniczne, które zagwarantują wysoką jakość danych i szybkość ich weryfikacji.

Już teraz zostały wprowadzone mechanizmy, które pozwalają na bieżące monitorowanie jakości napływających danych. Dzięki temu m.in. poziom identyfikacji pojazdów w CEP z danymi przekazywanymi przez stacje kontroli pojazdów wzrósł z ok. 73% w styczniu 2012 r. do prawie 95% pod koniec maja 2014 r.

Podobne wiadomości:

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Import aut ciągle rośnie

Import aut ciągle rośnie

Aktualności 2016-05-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Kilka dni temu uruchomiono pierwszy wirtualny garaż dla posiadaczy motocykli i samochodów. Serwis iMoto skupia w jednym miejscu wszystkie informacje i usługi związanie z utrzymaniem i serwisowaniem pojazdu, a także zapewnia przydatne porady i rozrywkę fanom motoryzacji w bardzo przystępny sposób.