mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > I po podatku Religi

I po podatku Religi

Tylko nieco ponad rok obowiązywał w polskim stanie prawnym tzw. podatek Religi, czyli obowiązkowa opłata ryczałtowa przekazywana przez zakłady ubezpieczeniowe na konto NFZ z tytułu ubezpieczenia OC kierowców.

Jeszcze w bardziej ekspresowym tempie posłowie zdecydowali o jej likwidacji. Przyjęty pod koniec października przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw przeszedł przyspieszoną drogę legislacyjną. A wszystko dlatego, że minister zdrowia był zobowiązany do ustalenia do 30 listopada w drodze rozporządzenia stawki tej opłaty, jaka miałaby obowiązywać na przyszły rok.

Obowiązujący od 1 października 2007 roku podatek Religi od początku spotykał się z protestami z różnych stron. Trafił nawet do Trybunału Konstytucyjnego i dość szybko stało się jasne, że jego przyszłość jest poważnie zagrożona. Zarzucano mu przede wszystkim to, iż wszystkie zakłady ubezpieczeniowe obciążone były jednolitą stawką bez względu na poziom szkodowości w poszczególnych zakładach. W efekcie na podwyżkę składki OC narażeni byli zarówno kierowcy "wypadkowi", jak i "bezwypadkowi".

Dość poważnym argumentem za likwidacją obowiązkowej opłaty na konto NFZ były też trudności z wykorzystaniem zgodnie z ustawowym celem zebranych środków z tego tytułu. Problemy tego rodzaju obrazują dane o wysokości środków zgromadzonych tytułem opłaty ryczałtowej (ponad 581.352,46 tys. zł) oraz dane o wysokości środków finansowych przeznaczonych na świadczenia opieki zdrowotnej udzielone osobom zidentyfikowanym jako ofiary wypadków komunikacyjnych (2.075,46 tys. zł).

Zmieniona ustawa zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2009 roku, tak więc jeszcze za grudzień stosowna opłata zostanie przekazana na konto NFZ.

Według projektodawcy wejście w życie podatku Religi w październiku 2007 spowodowało wzrost składki na ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych o ponad 10%. Rezygnacja z powyższych rozwiązań w konsekwencji zatem może spowodować obniżenie składki na ubezpieczenie OC, natomiast w najmniej pozytywnym przypadku – utrzymanie wysokości dotychczasowej składki na obecnym poziomie.
Tematy w artykule: ubezpieczenia podatek Religi

Podobne wiadomości:

Gdzie są pieniądze z podatku Religi?

Gdzie są pieniądze z podatku Religi?

Finanse i prawo 2008-08-26

PIU popiera likwidację

PIU popiera likwidację "podatku Religi"

Finanse i prawo 2008-07-10

Komentuj:

~Miłosz 2008-12-23

Podobno Uniqa też się przymierza do wprowadzenia jakichś obniżek, więc mam nadzieję że w styczniu jak będę przedłużał umowę to się już załapię

~Miłosz 2008-12-23

Podobno też Uniqa zastanawia się nad korektą stawek ubezpieczenia samochodu. Byłoby miło, żeby się pośpieszyli, szykuję się w styczniu do przedłużenia polisy

~krejzi 2008-12-01

a ja wam mówię ze spadków polis OC nie będzie, już coś zaklady ubezpieczeniowe wymyslą, ze kryzys, ze spadek kursu, ze inflacja, ze nowy rok itp itd

~Bjoern 2008-11-27

Myślę że spadki będą, może nieznaczne ale będą. Konkurencja robi swoje. Już teraz tylnymi drzwiami wprowadza się niskie stawki - skąd niby ta fala przecen i promocyjnych OC? Żeby pozostać na przykładzie OC, do uzyskania jest oprócz standardowych zniżek dostępne dla każdego kierowcy 20-25% zniżki za rzeczy takie jak: przejście do PZU, przedłużenie umowy z PZU (i te dwie kategorie obejmują praktycznie wszystkich klientów) do tego jeszcze zniżki na OC = zniżki na AC, ergo przeciętna stawka spada o jedną piąta (w wypadku AC bardziej) Jest to porównywalne z obniżeniem stawki o tyle samo.

~Al 2008-11-27

Co namieszał ten podatek to namieszał , ubezpieczyciele podnieśli a teraz napewno nie obniżą - pewnie zaczną się tłumaczyc ze i tak chcieli jeszcze podnieść przez krach finansowy ale skoro podatku nie ma to zostanie obezna stawka ehh...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic