mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Jak zmniejszyć liczbę wraków na polskich drogach?

Jak zmniejszyć liczbę wraków na polskich drogach?

Ministerstwo Infrastruktury ma pomysł, w jaki sposób wykluczyć z naszych dróg całkowicie, albo chociażby w znacznym stopniu te auta, które są w złym stanie technicznym. Nie wszyscy jednak te pomysły uznają za trafione.

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło jakiś czas temu prace nad projektem rozporządzenia, w którym zostaną dokładnie określone warunki niezbędne do wycofania samochodu z użytku i poddania recyklingowi (czytaj więcej o projekcie). Samą ideę popierają niemal wszyscy, no może poza właścicielami takich aut.

Również według Pracodawców RP konieczne jest wprowadzenie takich rozwiązań legislacyjnych, które ograniczyłyby liczbę starych, będących w złym stanie technicznym samochodów. Pojawiają się jednak rozbieżności, co do samego sposobu ograniczania ich liczby. - Premiowane powinno być posiadanie samochodów ekologicznych i co za tym idzie bezpieczniejszych – uważa ekspert Pracodawców RP, Grzegorz Byszewski.

Zdaniem Pracodawców RP inicjatywa Ministerstwa Infrastruktury nie jest trafna, gdyż opiera swoje założenia na skuteczności i efektywności funkcjonowania stacji diagnostycznych, które będą miały stwierdzić uszkodzenie auta w stopniu wskazującym na konieczność poddania go recyklingowi. "Aby projekt mógł przynieść rzeczywiste zmiany należy wzmocnić kontrolę nad stacjami diagnostycznymi. Raport NIK z marca 2009 r. - Informacja o wynikach kontroli sprawowania nadzoru przez starostów nad stacjami diagnostycznymi dopuszczającymi pojazdy samochodowe do ruchu drogowego - jednoznacznie opisuje istniejące nierzetelności wykonywania badań technicznych i korupcjogenności tego systemu. Wydaje się, że w pierwszej kolejności Ministerstwo Infrastruktury winno uporządkować nieprawidłowości wskazane przez NIK w przeciwnym razie nieszczelności i nieefektywności systemu kontroli pojazdów uniemożliwi egzekwowania projektu rozporządzenia" - można przeczytać w stanowisku Pracodawców RP.

Pracodawcy RP zwracają ponadto uwagę na sprawę kosztów związanych z recyklingiem samochodów. - Wydaje się, że wprowadzenie podatku ekologicznego byłoby skuteczniejsze, gdyż w dłuższej perspektywie spowodowałoby nieopłacalność importowania samochodów starszych, po wypadkach i w złym stanie technicznym i nie obciążałoby Polski koniecznością ich recyklingu – uważa Grzegorz Byszewski.

Podobne wiadomości:

Stacje Kontroli Pojazdów wymagają więcej... kontroli

Stacje Kontroli Pojazdów wymagają więcej......

Finanse i prawo 2015-11-07

Nadchodzą duże zmiany w przeglądach

Nadchodzą duże zmiany w przeglądach

Finanse i prawo 2015-09-01

Komentuj:

~Tomek_z_Irlandii 2010-08-30

Rozwijać gospodarkę, a nie dołować !!! Potrzebny jest przemysł, trzeba otwierać fabryki, zakłady a nie je zamykać Panie Tusku!!! W Polsce średnie zarobki są tak mizerne, a samochody kosztują tyle co w Europie, utrzymanie kosztuje tyle samo co na Zachodzie... Więc za co Polacy mają kupować nowe auta? Zwyczajnie ich nie stać przy takim poziomie zarobków. Ale to wina "naszego" rządu, który przyczynił się do tak fatalnego stanu gospodarki... W Polsce potrzeba porządnego rządu, ale Polacy upodobali sobie komunistyczne PO i SLD

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport