mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Jazda bez OC coraz bardziej ryzykowna

Jazda bez OC coraz bardziej ryzykowna

Jazda bez ważnej polisy OC coraz bardziej przypomina grę w rosyjską ruletkę. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny namierza coraz więcej kierowców, którzy ignorują ten obowiązek.

Jazda bez OC coraz bardziej ryzykowna
Jak wynika z najnowszego raportu UFG działalność Funduszu w wykrywaniu nieubezpieczonych kierowców przynosi coraz więcej efektów. Już ponad 30 proc. wymierzanych kar jest następstwem tzw. wirtualnych kontroli, które odbywają się bez wiedzy właścicieli samochodów. Liczba ujawnionych w ten sposób nieubezpieczonych wzrosła w ostatnich trzech latach o ponad 50 proc.

Dotychczas brak polisy OC najczęściej wykrywany był przez policję podczas rutynowych kontroli drogowych. Obecnie już tylko 33 procent przychodów z sankcji za brak tego ubezpieczenia pochodzi z kontroli policji, a ponad 45 procent – z wewnętrznych kontroli UFG. Reszta zaś to konsekwencja informacji m.in. z wydziałów komunikacji. Fundusz, w swoich wewnętrznych kontrolach, ustala czy właściciel pojazdu ma ważne OC - głównie poprzez analizę danych z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych (OI UFG).

– Typowanie przez nas nieubezpieczonych jest coraz bardziej efektywne i już osiem na dziesięć spraw z wewnętrznych kontroli UFG jest trafnych, co oznacza, że właściciel pojazdu faktycznie nie ma OC – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

W 2014 roku liczba zidentyfikowanych przez Fundusz nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów przekroczyła 26 tysięcy osób, co stanowi ponad 35 proc. wszystkich wykrytych przypadków. W tym roku, jeżeli dotychczasowy trend zostanie utrzymany, sam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może ujawnić nawet ponad 30 tysięcy nieubezpieczonych. Na czym polegają te kontrole? Specjalny program przeszukuje bazę polis komunikacyjnych pod kątem przerw w ubezpieczeniu. Inny program porównuje dane z bazy Funduszu i bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów - i sprawdza obowiązek ubezpieczenia pojazdu najpóźniej w dniu jego pierwszej rejestracji w Polsce. Fundusz sprawdza również OC w trakcie prowadzonych postępowań, np. likwidacji szkody,  kontrolując  zarówno sprawcę, jak i poszkodowanego.

– Dzięki działaniom UFG proces kontroli polis OC ma charakter systemowy, jest coraz bardziej skuteczny i już niebawem nasze wirtualne kontrole będą stanowić główne źródło informacji o nieubezpieczonych posiadaczach pojazdów w Polsce – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Funduszu.- Dążymy do takiego modelu aby wszystkie osoby bez obowiązkowej polisy OC - i stanowiące realne zagrożenie dla pozostałych użytkowników dróg - zostały jak najszybciej zidentyfikowane – podkreśla.

Podczas zatrzymania pojazdu przez policję dochodzi, niemal zawsze, do sprawdzenia tej obowiązkowej polisy. Z danych UFG i Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku policja  wykryła około 20 tysięcy nieubezpieczonych (na ponad 6 mln kontroli drogowych z żądaniem okazania dowodu ubezpieczenia). Większość zgłoszonych przez policję przypadków zostaje wyjaśniona na etapie weryfikacji, gdy okazuje się, że właściciel ma OC, a tylko kierowca nie posiadał przy sobie potwierdzającego to dokumentu. Najwięcej przypadków braku OC ujawniają policjanci z województw lubuskiego, śląskiego, łódzkiego i warmińsko-mazurskiego.

Raport UFG po raz pierwszy pokazuje też, jak bardzo kierowcy są skorzy do zapłaty kary za brak OC. I tak, około 40 proc. nieubezpieczonych robi to dobrowolnie, reszta decyduje się na postępowanie egzekucyjne w administracji. W tym ostatnim przypadku odbywa się to w ten sposób, że UFG wystawia tytuł wykonawczy, a ściąganiem kary zajmuje się dalej urząd skarbowy. Dzięki zautomatyzowaniu wielu procesów całe postępowanie od identyfikacji braku OC do zapłaty kary – trwa w UFG wyraźnie krócej, niż jeszcze kilka lat temu. W przypadku braku reakcji na wezwanie oraz upomnienie wysłane z Funduszu, po około 3 miesiącach sprawa trafia do urzędu skarbowego.

Dlaczego kierowcy jeżdżą bez OC?

Zazwyczaj tłumaczą się nieznajomością przepisów lub brakiem pieniędzy na zakup ubezpieczenia. Część też ignoruje obowiązek posiadania tej polisy. Z analizy spraw prowadzonych przez UFG wynika, że przyczyny nieubezpieczenia to w szczególności:

  • wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela i przekonanie nowego posiadacza pojazdu o automatycznym odnowieniu tego ubezpieczenia. Tymczasem w wyniku zmiany przepisów komunikacyjne OC zbywcy pojazdu ważne jest tylko do końca okresu na jaki zostało zawarte i nie przedłużą się automatycznie;
  • wprowadzenie w błąd co do ważności polisy OC poprzedniego właściciela – np. przy zakupie pojazdu w komisie zdarza się, że polisa - przekazywana osobie kupującej pojazd - została niewykupienie OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce, a dopiero np. w dniu odbioru auta od dealera;
  • nieopłacenie wszystkich rat składki za OC i nieprzedłużenie się umowy ubezpieczenia na kolejny rok.

Przypomnijmy, że brak ważnej polisy OC, bez względu na to, czy wyjdzie to na jaw podczas kontroli drogowej czy też w wyniku kontroli UFG, grozi karą grzywny. W przypadku aut osobowych od 700 zł (za brak polisy OC do 3 dni) do 3,5 tys. zł (brak OC powyżej 14 dni). Brak ważnego ubezpieczenia OC może skutkować dużo większymi konsekwencjami finansowymi, w razie spowodowania wypadku przez nieubezpieczonego kierowcę.

Podobne wiadomości:

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Finanse i prawo 2016-11-09

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Finanse i prawo 2016-10-10

Komentuj:

~zmotoryzowany 2015-08-27

@Benek: Lepiej żebyś Ty przed swoją wypowiedzią nie dwa, a trzy lub w Twoim przypadku może nawet więcej razy coś doczytał, tym bardziej, że pod pozorem komentarza umieszczasz sobie darmową reklamę, a komentujesz sprawę, o której jak widać nie masz zielonego pojęcia. Otóż od dawna nie mogę tak po prostu wyrejestrować samochodu osobowego oddając przy tym tablice rejestracyjne. Żeby mój samochód nie był na mnie zarejestrowany, czyli żebym nie musiał płacić za niego OC, to muszę go albo sprzedać, albo zezłomować, albo musi ktoś mi go ukraść. Innej możliwości nie ma. Jakiś kompletny kretyn i debil to wymyślił, ale niestety takie są fakty. Jest to jeden z wielu polskich prawnych idiotyzmów. Dlaczego nie można samochodu, którym się nie jeździ, po prostu wyrejestrować i trzymać go dalej np na własnej działce, nikt sensownie nie potrafi odpowiedzieć. Słusznie, bo logicznego wytłumaczenia nie ma.

Ekspert_Superpolisa 2015-08-25

Poruszanie się pojazdem bez ważnej polisy OC jest nie tylko nieodpowiedzialne ale i bezsensowne z finansowego punktu widzenia. O ewentualnych konsekwencjach spowodowania wypadku przez nieubezpieczonego kierowcę nawet nie trzeba wspominać, bo już sama kara za brak polisy odstrasza. Warto pamiętać, że zakres obowiązkowego ubezpieczenie we wszystkich firmach jest taki sam, więc śmiało można wybierać najtańsze OC. To zdecydowanie lepszy pomysł na szukanie oszczędności. Pozdrawiam, Ekspert Superpolisa.pl www.superpolisa.pl

~Benek 2015-08-25

ale przecież możesz wyrejestrować samochód z ruchu i zdać tablice rejestracyjne. Kto powiedział, że nie. to już twoja sprawa, czy chcesz go sprzedać na części, czy traktować jako ozdobny relikt. Zamiast narzekać, lepiej dwa razy cos doczytaj... ____________________ Chcesz byc bezpieczny na drodze? Zainwestuj w kurtki motocyklowe i akcesoria dla motocyklistów: http://motomoda24.pl/index.php/odziez-motocyklowa/odziez-skorzana/kurtki-skorzane.html

~ubezpieczony 2015-08-22

Jazda bez oc, nie wyobrażam sobie tego....

~zmotoryzowany 2015-08-20

Wszystko rozumiem oprócz jednego. Dlaczego za nieużywany pojazd (pomijając np. samochody zabytkowe) muszę płacić OC? Dlaczego nie mogę czasowo wycofać w wydziale komunikacji pojazdu z ruchu? Tym, co stwierdzą, że wtedy niektórzy Polacy i tak by jeździli takimi pojazdami bez OC odpowiadam: przy wycofaniu pojazdu z ruchu należałoby oddać tablice rejestracyjne, bez których raczej trudno byłoby się poruszać po drogach i oczywiście byłaby też odpowiednia pieczątka w dowodzie rejestracyjnym. Dlaczego do diabła nic w tym kraju nie może być normalnie???

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport