mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Kierunek: outsourcing flot

Kierunek: outsourcing flot

W ostatnich dniach do firm korzystających z outsourcingu dołączył Provident Polska. Lider w kredytach gotówkowych podpisał kontrakt na obsługę swojej floty liczącej 1.200 samochodów w ramach usługi Full Service Leasing z KBC Autolease.

Wg Ireneusza Tymińskiego, General Manager KBC Autolease Polska, fakt, iż taka instytucja finansowa, jak Provident wybiera pozabilansowy leasing operacyjny z pakietem usług serwisowych, niewątpliwie świadczy o zmianach, jakie zachodzą na polskim rynku. Coraz bardziej upodabniamy się do rynków zachodnich, gdzie Full Service Leasing jest dominującą formą zewnętrznego finansowania floty.

Po pierwsze: aspekt finansowy. Jeżeli firma w ostatnich 2 latach odczuła ograniczony dostęp do kredytów na swoją działalność główną, bądź po prostu ów kredyt zdrożał, to wybiera inną, alternatywną formę finansowania samochodów. Dla banku finansującego klienta pożyczenie złotówki, która po roku daje klientowi 50% zwrotu z inwestycji jest lepiej postrzegane, niż "inwestowanie" tej samej złotówki w samochód, którego wartość po roku jest 20-30% niższa. Tak też o swoich zasobach myślą nowocześni dyrektorzy finansowi, nazywając nawet samochody "aktywami niestrategicznymi". Widoczne staje się myślenie w kategoriach utraconych możliwości. Istotne jest także określenie "ile mogę zyskać, wydając gotówkę na coś, na czym się znam szczególnie i ile stracę lub nie zarobię, nie robiąc tego?".

Po drugie: aspekt operacyjny, nieodłącznie związany z finansowym w przypadku floty samochodowej. Zasoby ludzkie mają dla firmy szczególne znaczenie. Bez nich nie funkcjonuje żadna usługa, ani produkt. Stanowią też zwykle największy koszt dla działalności. Konieczne jest więc jak najefektywniejsze wykorzystanie ludzi, ich wiedzy i doświadczenia. Czy warto więc inwestować w szkolenia osób zajmujących się działalnością wspierającą główny biznes, czy lepiej tę uwagę i środki poświęcić tym, którzy mają bezpośredni wpływ na rachunek zysków i strat, bo zajmują się naszym core businessem? Oczywiście, to pewnego rodzaju uproszczenie, bo szefa informatyki, administracji, czy innych specjalistów zawsze warto mieć u boku, ale ich rola wówczas zostaje przedefiniowana na integratorów usług zewnętrznych, kontrolerów jakości i kosztów dostawców usług zewnętrznych. Z kolei wszelkie wysiłki firmy powinny być koncentrowane na głównej działalności.

Provident ze swoją flotą 1.200 samochodów ma potencjalnie sporą siłę zakupową wobec dealerów, serwisów mechanicznych i oponiarskich, warsztatów blacharskich i innych podmiotów. To jednak przemyślana decyzja zarządzających firmą, aby wysiłki koncentrować na głównej działalności. Tam zaś, gdzie można korzystać z partnerstwa z innymi wyspecjalizowanymi firmami, działającymi w swoich węższych obszarach, jak na przykład flota samochodowa, bez inwestowania w back-office, szkolenia i rozwój, jest szansa na pozyskanie sprawnej, profesjonalnej obsługi.

- Jest też trzecia droga. Nie inwestując szczególnie w zespół świadczący usługi wsparcia (flota, IT, administracja), nie outsourcując ich do zewnętrznego partnera, możemy prowadzić pewne działania własnym sumptem. Jednak kontrola kosztów, efektywność działań, czy wykorzystywanie najnowszych rozwiązań mogą pozostać jedynie niespełnionym planem - dodaje Ireneusz Tymiński.
Tematy w artykule: zarzadzanie flota

Podobne wiadomości:

Skoda zdominowała rynek flotowy w Polsce

Skoda zdominowała rynek flotowy w Polsce

Aktualności 2015-01-28

Współużytkowanie flot pojazdów - przyszłość korporacji

Współużytkowanie flot pojazdów - przyszłość...

Aktualności 2014-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport