mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Kolejny obowiązkowy system w nowych autach

Kolejny obowiązkowy system w nowych autach

Od października 2015 roku wszystkie nowe samochody, w tym również lekkie dostawcze, sprzedawane na terenie Unii Europejskiej będą musiały być wyposażone w system ecall, który będzie powiadamiał służby ratunkowe o wypadku. W środę takie rozwiązanie przegłosował Parlament Europejski.

Kolejny obowiązkowy system w nowych autach
W 2012 roku na europejskich drogach zginęło 28 tysięcy osób, a ponad 1,5 miliona osób odniosło obrażenia. Wprowadzenie w życie obowiązkowego systemu powiadamiania o wypadkach mogłoby w znaczący sposób ograniczyć liczbę ofiar. Według Olgi Sehnalovej, czeskiej eurodeputowanej, rocznie dzięki systemowi ecall ok. 2,5 tys. osób mogłoby zostać ocalonych, a w dziesiątkach tysięcy przypadków obrażenia byłyby mniej poważne. System ecall ma być wolny od opłat bez względu na posiadany samochód.

System ecall będzie działał w oparciu o technologię telefonu awaryjnego pod numerem 112. W razie wypadku, nawet jeśli kierowca i pozostali pasażerowie będą nieprzytomni, system automatycznie będzie powiadamiał odpowiednie służby ratunkowe o tym zdarzeniu. Do służb dotrą informacje o samym wypadku, ale i o jego miejscu, w którym kierunku autu się poruszało, czasie oraz o rodzaju auta, który brał udział w wypadku.

Jak przekonuję europosłowie nowy system znacznie skróci czas przybycia na miejsce wypadku służb ratunkowych, co pozwoli skuteczniej ratować życie i ograniczać obrażenia u osób biorących udział w wypadkach. Ponadto pozwoli również zredukować koszty związane z prowadzeniem akcji ratunkowych.

Wprowadzenie systemu u wielu osób budzi jednak zastrzeżenia, iż będzie on wykorzystywany do śledzenia kierowców. Europosłowie przekonują jednak, że przez cały czas normalnej eksploatacji auta będzi on "uśpiony" i aktywuje się dopiero w momencie wypadku. Parlament Europejski wzmocnił przy okazji klauzulę o ochronie danych osobowych. Poza wspomnianymi wyżej danymi do służb ratunkowych trafi jedynie informacja o liczbie pasażerów jadących w aucie (na podstawie liczby zapiętych pasów).

Koszt takiego urządzenia, jak szacuje Komisja Europejska, będzie oscylował w granicach 100 euro. Jednak przedstawiciele Parlamentu są zdania, że jako usługa użyteczności publicznej powinien być oferowany bezpłatnie.

Wprawdzie termin wprowadzenia obowiązkowego systemu ecall ustalono na październik przyszłego roku, jednak nie jest on jeszcze przesądzony ostatecznie. Producenci samochodów przekonują, iż potrzebują więcej czasu na przetestowanie systemu, aby w krytycznych sytuacjach zadziałał odpowiednio. Sprawa w tym temacie jest więc wciąż otwarta.

Unijni parlamentarzyści przegłosowali wprowadzenie systemu ecall już w pierwszym czytaniu. Głosowało za nim 485 europosłów, przy 151 przeciwnych. Teraz pomysł musi jeszcze poprzeć Rada UE.

Podobne wiadomości:

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Aldik 2014-03-06

To tylko kolejny krok do kontrolowania nas, za niedługo bedą tak sprawdzać czy nie jedziemy za szybko ... Nie mniej jednak fakt , ze mopże ratować to zycie!

~alek 2014-02-28

pomysł tak, ale nie wierzę, że nie będzie miał on wpływu na cenę auta, producenci koszt przerzucą na finalnych nabywców

~Andrzej 2014-02-27

Kolejny bardzo trafny pomysł, pomoże bardzo wielu ofiarą, którzy ulegli wypadkowi w nocy lub w rzadko uczęszczanych miejscach.nJestem za.nAndrzej

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Citroen C-Elysee po nowemu
Citroen C-Elysee po nowemu
Po 4 latach od debiutu Citroen odświeża swojego budżetowego sedana. C-Elysée dostał nowy wygląd i dostęp do mobilnych usług. Auto na rynek trafi w pierwszym kwartale 2017 r.