mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Komisja Europejska przeciw kierowcom?

Komisja Europejska przeciw kierowcom?

Końcówka ubiegłego roku była niezwykle istotna z punktu widzenia funkcjonowania niemal całej branży motoryzacyjnej. Komisja Europejska opublikowała bowiem projekty aktów prawnych dotyczących systemu sprzedaży samochodów i usług serwisowych, które od 1 czerwca 2010 roku mają zastąpić tzw. rozporządzenie GVO.

Komisja Europejska przeciw kierowcom?
Komisja Europejska zaproponowała likwidację obecnego, specyficznego dla motoryzacji, rozporządzenia wyłączającego tzw. GVO (rozporządzenie 1400/2002) i zastąpienie go  ogólnym prawem konkurencji. Według działającego w Polsce Związku Dealerów Samochodów proponowane przez Komisję zmiany można nazwać działaniami przeciw rozwojowi konkurencji na rynku motoryzacyjnym, które godzą w interesy klientów, dealerów i serwisów samochodowych, a sprzyjają jedynie interesom wielkich koncernów samochodowych.

Możliwość zakazu lub ograniczenia wielomarkowości
Obecnie istniejące uregulowania dają możliwość nieograniczonej przez producentów wielomarkowości sprzedaży samochodów. To się jednak może zmienić, gdyż Komisja usunęła jakiekolwiek specyficzne postanowienia dotyczące wielomarkowości w dystrybucji samochodów oraz usług serwisowych. Dopuszczalne w nowym porządku prawnym, który będzie obowiązywał w sektorze sprzedaży samochodów od 1 czerwca 2013 roku, a w sektorze serwisów od 1 czerwca 2010 roku, rozwiązania umożliwią producentom i importerom samochodów m.in. wprowadzanie pięcioletniego nakazu jednomarkowości oraz nakazu zaopatrywania się w 80 procentach u jednego dystrybutora.

W praktyce doprowadzić to może do całkowitej kontroli importera nad dealerem i możliwość zakazania mu w każdej chwili wielomarkowości, nawet w istniejących już salonach wielomarkowych. Ograniczy to znacznie możliwość konsumentów do szybkiego i sprawnego porównywania ofert różnych koncernów samochodowych w jednym miejscu. Wszystkie badania opinii społecznej w tej sprawie przeprowadzone w ostatnich latach wskazują, że europejscy klienci uznali salony wielomarkowe za jedną z najważniejszych i najkorzystniejszych dla nich  zmian na rynku motoryzacyjnym w ostatnich latach.

Ponowne wprowadzenie "klauzuli lokalizacji"
Ważnym elementem aktualnie obowiązujących przepisów jest nieograniczona możliwość otwierania dodatkowych placówek przez autoryzowanych dealerów na obszarze całego EOG. Wprawdzie zapis ten nie był zbyt często wykorzystywany przez europejskich dealerów, ale trzeba też stwierdzić, że przepis ten funkcjonuje na rynku dopiero od 4 lat i jest zupełnie nowatorski dla mentalności przedsiębiorców dealerskich. Wolność dealerów w zakładaniu dodatkowych punktów sprzedaży jest bardzo istotna dla klientów zwłaszcza z mniejszych miejscowościach, gdzie budowa  salonów dealerskich o pełnych standardach może nie być uzasadniona ekonomicznie.

Likwidacja klauzul ochronnych umów dealerskich
Obecnie dealerzy korzystając z tzw. klauzul ochronnych (minimalny dwuletni okres wypowiedzenia umowy dealerskiej, pisemne uzasadnienie powodów wypowiedzenia, obowiązek arbitrażu w sporach między stronami umowy dealerskiej) mają zapewnione większe bezpieczeństwo biznesowe. Brak tego typu ochrony może spowodować zmniejszenie ilości firm dealerskich, a co za tym idzie, likwidację miejsc pracy, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach miejskich.

Protest wywołuje także zapowiedź zastąpienia tychże klauzul przez dobrowolne "kodeksy dobrych praktyk".  Bo, mimo zapewnień, iż kodeksy te zostaną zaproponowane i wynegocjowane wspólnie przez środowiska producentów i dealerów na szczeblu europejskim lub szczeblach krajowych, Komisja Europejska faktycznie przyjęła jako obowiązujący Kodeks Dobrych Praktyk zaproponowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Co ciekawe, ACEA jest organizacją dobrowolną, do której nie należy wiele firm motoryzacyjnych działających na rynku europejskim jak choćby Kia czy Hyundai.  

To tylko najistotniejsze zmiany, jakie może wywołać zmiana prawna proponowana przez Komisję Europejską od 1 czerwca 2010 r. Dodatkowo mogą one spowodować dalsze, niczym nie uzasadnione, podnoszenie kosztów sprzedaży (np. nadmierne i kosztowne standardy architektoniczne) przez koncerny samochodowe, co może przełożyć się bezpośrednio na wzrost cen samochodów na rynku europejskim.

Dlatego też Związek Dealerów Samochodów reprezentujący polskie firmy działające w sektorze dystrybucji samochodów i usług serwisowych stoi na stanowisku, że Rozporządzenie 1400/2002 (GVO) po jego wygaśnięciu 31 maja 2010 r. powinno zostać zastąpione kolejnym specyficznym dla branży motoryzacyjnej rozporządzeniem wyłączającym, uzupełnionym o rozwiązania prawne mające na celu zwiększenie niezależności przedsiębiorców działających w zakresie autoryzowanej sprzedaży i serwisowania samochodów.

Podobne wiadomości:

Nowy salon Mazdy we Wrocławiu

Nowy salon Mazdy we Wrocławiu

Aktualności 2016-06-23

Oto najwięksi dealerzy samochodów w Polsce

Oto najwięksi dealerzy samochodów w Polsce

Aktualności 2016-03-22

Komentuj:

~chong 2010-01-22

na linii producent-dealer zawsze ci drudzy będą stali na straconej pozycji, nawet różne kodeksy tego wiele nie zmienią

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport