mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Koniec hossy na autogaz?

Koniec hossy na autogaz?

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowej ustawy o podatku akcyzowym, a wraz z nim chce zwiększyć stawki tego podatku na gaz ziemny. I to znacznie, bo aż o 23 grosze na litrze LPG.

Koniec hossy na autogaz?
Według projektu znowelizowanej ustawy, którą można znaleźć na stronach ministerstwa, już od stycznia przyszłego roku stawka podatku akcyzowego od autogazu wzrośnie do poziomu 1.100 zł/1.000 kg (z 695 zł/tonę dziś) gotowego wyrobu, tj. do wysokości 618 zł/1.000 l. Podwyżka wyniesie więc ok. 23 gr. na 1 litrze tego paliwa, a po uwzględnieniu podatku VAT przełoży się to na wzrost ceny minimum o 28 grosze.

Ponadto ustawa wprowadza również podatek akcyzowy na sprężony gaz ziemny (CNG) w wysokości 100 zł/tonę, co może spowodować wzrost ceny detalicznej tego paliwa o 5% (ok. 7 groszy).

Co ciekawe, mimo iż nowelizacja ustawy jest podyktowana koniecznością dostosowania naszych przepisów do obowiązujących w Unii Europejskiej, to akurat w kwestii autogazu mamy już stawki znacznie przekraczające minimalne wymagane przez UE. Zgodnie z prawem wspólnotowym minimalna stawka akcyzy za tonę LPG wynosi bowiem w przeliczeniu ok. 430 zł.

Po raz kolejny okazuje się, że rządzący naszym krajem traktują kierowców jak najlepsze źródło finansowania różnych wydatków budżetowych. Według wyliczeń autorów projektu ustawy, powyższy wzrost stawki akcyzy powinien przełożyć się na zwiększenie dochodów budżetowych z tego tytułu o ok. 700 mln zł (300 tys. z tytułu wprowadzenia akcyzy na CNG), zaś sama podwyżka nie powinna ujemnie wpłynąć na liczbę zakładanych instalacji gazowych. Dużo bardziej ostrożniej do tej kwestii podchodzą różni eksperci z branży. Podwyżki cen autogazu mogą wpłynąć na zmniejszenie popytu na LPG, a w dłuższej perspektywie mogą nawet przyczynić się do jakiegoś większego załamania rynku autogazu w naszym kraju. A przypomnijmy, obecnie po polskich drogach jeździ, według różnych szacunków, od 1,8 do nawet 2,5 mln aut napędzanych tym rodzajem paliwa.

Proponowane zmiany pokazują także dobitnie, iż nasz rząd nie prowadzi kompletnie żadnej polityki promującej proekologiczne paliwa. Gaz ziemny, jako paliwo do samochodów, jest powszechnie uznawany jako dużo bardziej ekologiczny od benzyny. Z całą pewnością podwyżki cen nie są dobrą metodą na jego promocje. A przecież żadnych innych instrumentów, które by wynagradzały mniejsze zanieczyszczanie środowiska, w naszym kraju się nie stosuje. Dlatego śmieszne wręcz wydaje się uzasadnienie do podwyżek stawek akcyzy na autogaz, iż zachowa ona wciąż swój proekologiczny charakter, gdyż będzie i tak odczuwalnie niższa od stawki podatku akcyzowego dla benzyny (1.565 zł/1.000 litrów).

Cóż pozostaje kierowcom, szczególnie tym, w których autach zamontowana została instalacja gazowa? Liczyć przede wszystkim na to, że proponowana ustawa, przynajmniej w części dotyczącej stawek akcyzy na autogaz, nie wejdzie w życie. Szanse, jak pokazuje życie, są. Przed rokiem również głośno było o możliwej podwyżce podatku akcyzowego na LPG i to w podobnej wysokości. Skończyło się na strachu i wycofaniu proponowanych podwyżek.
Tematy w artykule: LPG

Podobne wiadomości:

Skoda z łatwym dostępem do LPG

Skoda z łatwym dostępem do LPG

Aktualności 2015-10-07

Opel Corsa z zasilaniem LPG - ekologia i oszczędność

Opel Corsa z zasilaniem LPG - ekologia i...

Aktualności 2015-05-07

Komentuj:

~benek 2008-04-18

najgorsze jest to ze ta podwyzka ma dac ledwie 700 mln zl wiecej dochodow do budzetu, a pewno w rzeczywistosci bedzie mniej, wiec po co tyle zachodu.... za taką kasee...

~mag inż 2008-04-17

zrobią to samo co kiedyś w Italii podniesli akcyze na LPG to ludzie zaczeli tankowac z butli 11 kg a firmy miały zbyt na pompy do tankowania . ps nasz kraj to panstwo rzadzone przez nieuków i partaczy we Francji kupująć np Citroena C3 CNG (przystosowany do gazu ziemnego) dostaje sie od firmy Gas France ( w Polsce PGiN) pompe do tankowania w domu gazu ziemnego i nie ma żadnych utrudnien bo gaz bez akcyzy

~jaa 2008-04-17

popieram Realiste ponizej w sparwie ekologii LPG i CNG, choc co do oplaty paliwowej jestem za - jak ktos bedzie jezdzil w niedziele to czemu mialby placic tyle co ktos kto jezdzi nonstop.. a stere graty i tak pala wiecej... a co do atarych aut to popatrz na drogi - jezdzi ich coraz mniej - rdza jest nesmiertelna w tych autach...

~jaa 2008-04-17

co za głupi kraj - nie dość ze trzeba zaplacic za zalozenie instalacji (panstwo ma z tego dochody takze), potem jest drozszy przeglad o 70zl (bo pan "poniucha" instalacje - kasa dla panstwa) to jeszcze najbardziej ekologiczne paliwo bedzie drozec.... paranoja..w koncu bedzie jak w Austrii gdzie bylem ostatnio na nartach - LPG bylo prawie w cenie ON i tylko troche tansze od benzyny - generalnie auto pali go z20% wiecej - wiec po co tam ktos to zaklada to ja nie wiem...

~virusek 2008-04-17

Zamiast dbać o ekologie i promować tanie czyste paliwo to tylko żerują jak hieny i to się nazywa rząd !?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Wielkimi krokami nadchodzi nowe wcielenie Mercedesa Klasy A, a w międzyczasie inżynierowie z Affalterbach pracują nad jego najmocniejszym wydaniem. Kilka dni temu w okolicach Nurburgringu przyłapano zamaskowany egzemplarz, który mocno hałasował.