mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Kontrolowanie ciśnienia opon będzie obowiązkowe

Kontrolowanie ciśnienia opon będzie obowiązkowe

Tak samo jak ważne jest dla organizmu ludzkiego właściwe ciśnienie krwi, tak samo dla samochodu, właściwe ciśnienie w oponach. Unia Europejska chce aby z czynności, które kierowcy powinni przeprowadzać rutynowo raz w miesiącu, uczynić powszechny obowiązek.

Kontrolowanie ciśnienia opon będzie obowiązkowe
Tak samo jak od listopada 2011 do nowych samochodów montowany będzie seryjnie system stabilizacji toru jazdy ESP, tak samo od roku 2012 UE przewiduje, że pojazdy w wyposażeniu standardowym będą posiadały elektroniczny system kontroli ciśnienia w ogumieniu. Na pierwszy rzut oka może to przypominać kolejny biurokratyczny pomysł rodem z Brukseli, mający zmusić producentów aut do kolejnego podniesienia cen a tym samym wyciągnięcia od kierowców jeszcze większych pieniędzy. I pewnie częściowo tak też będzie.

Druga strona medalu jest jednak zupełnie inna. Wbrew pozorom zachowanie właściwego ciśnienia w oponach jest sprawą wręcz priorytetową dla kierowcy i jego samochodu. Po pierwsze wpompowanie powietrza w koło zgodnie z zaleceniami producenta zmniejsza spalanie, zużycie opon i ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo podróżujących. Niestety większość kierowców w ogóle nie przywiązuje wagi do takich kontroli, dlatego odbywają się one sporadycznie, dopiero w momencie gdy na oko widać, że z danym pneumatykiem jest coś nie tak.

Komisarze Unii Europejskiej dostrzegają jeszcze jeden aspekt, dla którego zakładają wprowadzenie nowej dyrektywy. Dzięki właściwym oporom toczenia, zmniejsza się zużycie paliwa, a to zaś w globalnym kontekście, ma niebagatelny wpływ na ochronę środowiska naturalnego. Aby UE nie wyszła na gołosłowną, przytacza szereg raportów. Jak wynika z jednego z nich - przygotowanego notabene przez producenta opon, firmę Continental - ze względu na nieprawidłowy stan ciśnienia w oponach aut, szacuję się, że na całym świecie wyrzucane jest w błoto, a w zasadzie przepalane jest ponad 5 miliardów litrów paliwa warte około 7 miliardów Euro! Na przykład podczas jazdy miejskiej, niewłaściwe ciśnienie w oponie, odbiegające od zaleceń producenta o zaledwie 0,2 Bar, powoduje zwiększenie zużycia paliwa o około 5 procent. Nie mówiąc już o tym, że znacznie większe wartości ubytku ciśnienia w pneumatykach mogą w sporadycznych przypadkach przy dużych prędkościach może eksplodować, ponieważ opona jest wówczas obciążona dodatkowymi siłami toczenia.

To, co w 2012 roku ma być wyposażeniem seryjnym, już od kilku lat dostępne jest u niektórych producentów za dopłatą. W przypadku systemów kontroli ciśnienia obecnie konkurują ze sobą dwie technologie. Pierwsza z nich to tzw. system pomiaru bezpośredniego, którego działanie opiera się na sensorach ciśnieniowych znajdujących się wewnątrz koła, które drogą fal radiowych, przekazują na bieżąco informacje z aktualnym stanem ciśnienia. Drugi rodzaj urządzeń to tzw. systemy pomiaru pośredniego. W ich konstrukcji również użyte zostały sensory, jednak są one częścią składową systemu ABS, które mierzą szybkość toczenia się kół względem siebie. Innymi słowy, tam gdzie system "zauważy" na prostej drodze minimalne opóźnienia w toczeniu się pneumatyka względem innych kół, oznacza, że znajduje się w nim mniejsze ciśnienie.

Podobne wiadomości:

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Finanse i prawo 2016-07-13

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~wld 2009-05-08

czujniki mozna kupic juz teraz jak ktos na pisal. sa na allegro za 80zl wzwyz. nie trzeba wcale stosowac jakis drogich systemow centralnego pompowania. jestem przeciwny karom i egzekwowaniu tego przez glupich urzednikow. nowe auta jak najbardziej powinny miec to w standardzie i wiele juz ma. oczywiste, ze to ma wplyw na bezpieczenstwo i zuzycie paliwa, ale wieksze ma np. umiejetnosc obchodzenia sie z autem i technika jazdy.

~danpol 2009-05-07

I słusznie, powinna byc wprowadzona ksiażka pojazdu i wszystkie badania cisnienia w ogumieniu, wymiany olejow, klockow i innych niezbednych dla bezpieczeństwa, powinny byc obligatoryjnie wykonywane na stacjach diagnostycznych i rejestrowane w tej książce, a jeżeli nie zostały dokonane powinien byc odbierany dowod rejastracyjny, i oddawany dopiero po całkowitym przeglądzie dokonanym na stacji diagnostycznej w pełnym zakresie. Wtedy może wreszcie przestały by straszyc wraki nawet te dwuletnie a kompletnie nie zadbane. Brawo, to jest jedyna dziedzina - transport, w ktorej unia myśli. Co do pieniędzy, to jeżeli nowobogackich polakow stac na maybachy to i stac na ich kontrole i przeglądy. Tyle w tym temacie. Acha tych co nie stać, nie muszą jeździć samochodami jest komunikacja miejska, i lepiej dla ekologii. Pozdrawiam

~biurokraci z Brukseli do gazu 2009-04-30

Ci biurokratyczni kretyni z Brukseli niebawem opracują zasady kiedy i ile razy na dobę powinno się korzystać z toalety oczywiście w trosce o zdrowie obywateli. Żałosne!!!!

~sdf 2009-04-30

Oj panocki pojęcia nie macie, ale się wam nudzi, to wypisujecie herezje. Czujniki ciśnienia są bardzo dokładne i zupełnie niedrogie. W motocyklach BMW takie urządzenie można mieć za kilka stów jako opcję, z dokładnością do 0,1bar, wyświetlaniem ciśnienia na komputerze pokładowym itp. W samochodach jest to znacznie łatwiejsze do zamontowania (mniej istotna jest masa, jest więcej miejsca, inny system mocowania kół), poza tym wiadomo jak bmw tnie na dodatkach). Obowiązkowi jestem przeciwny, ale czujniki same w sobie to super sprawa. Mam i polecam.

~Greg 2009-04-30

No to powoli mam dość UE. Tu nie chodzi o to żeby było dobre ciśnienie (policja kontrolująca ciśnienie w ogumieniu :/) tylko żeby był czujnik. Najlepiej z markowej fabryki w Chinach. Wtedy producent markowy sprzedaje go minimum 10 x drożej i jest OK:( Coraz częściej nasuwają się końcowe wnioski. Idiotom z Uni mówimy stanowcze NIE. Trzeba pomyśleć o procedurze odajścia z tego syfu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport