mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Kratki zostają!

Kratki zostają!

Wczorajsza decyzja rządu z całą pewnością została ciepło przyjęta przez tysiące przedsiębiorców, a także przez działające na polskim rynku koncerny motoryzacyjne. Z założeń do nowelizacji ustawy o podatku VAT wycofano bowiem zagadnienia dotyczące odliczania tego podatku od zakupu paliwa do samochodów.

Kratki zostają!
Kiedy pod koniec września państwo polskie uzyskało zgodę Unii Europejskiej, a dokładniej Komitetu ds. VAT, na czasowe (trzyletnie) wyłączenie prawa do odliczania podatku VAT od nabywanego paliwa do niektórych samochodów osobowych (auta z kratką) wykorzystywanych w działalności gospodarczej, wydawało się, iż zmierzch tego typu aut jest nieunikniony. Ministerstwo Finansów przygotowało już nawet założenia do zmian w ustawie o VAT, zgodnie z którymi w przypadku wszystkich (poza nielicznymi wyjątkami - typowe auta dostawcze, pickupy) aut do 3,5 tony przedsiębiorca nie mógłby odliczać podatku VAT od paliwa. Zastanawiano się tylko, czy resort finansów zdąży przygotować, a Sejm wprowadzić w życie stosowne zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług przed końcem bieżącego roku. W przeciwnym razie jednak zmiany mogłyby zacząć obowiązywać w trakcie 2010 roku.

Tymczasem wczorajsza decyzja rządu niemal wszystkich przyprawiła o spore zdziwienie. Rząd polski wycofał bowiem z aktualnych prac nad ustawą kwestie związane z odliczaniem VAT od paliwa wykorzystywanego do napędu samochodów firmowych. Wprawdzie w opublikowanym komunikacie po wczorajszym posiedzeniu rządu nie ma żadnych wyjaśnień, co do przesłanek tej decyzji, to jednak chodzi tu o dodatkowe analizy związane z kwestią podatku VAT i samochodów służbowych. Rząd poprosił resort finansów o zbadanie, czy nie istnieją inne możliwe rozwiązania w tym obszarze.

Co oznacza ta decyzja? Że już na pewno, w tym roku stosowne zmiany dotyczące podatku VAT od zakupu paliwa do aut nie wejdą w życie. Przedsiębiorcy nie muszą się więc spieszyć z decyzją zakupową i mogą poczekać z nią co najmniej kilka miesięcy dłużej. Tym samym w dalszym ciągu obowiązywać będą identyczne jak obecnie przepisy. Czyli prawo do odliczania VAT od paliwa mają ci przedsiębiorcy, którzy użytkują w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej także auta osobowe z homologacją ciężarową.

Decyzja rządu bowiem nie oznacza jednak, iż takiego wyłączenia już na pewno nie będzie. Zgoda Unii Europejskiej jest ważna do końca 2012 roku i w każdym momencie teoretycznie może zostać wprowadzony do ustawy zapis, mówiący o czasowym wyłączeniu prawa do odliczania VAT od paliwa do niektórych aut firmowych.

Podobne wiadomości:

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Finanse i prawo 2015-08-11

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

Komentuj:

aaa 2009-10-22

ja72, nie daj się podpuszczać takim jak robol. To gimbus albo ktoś na jego poziomie emocjonalnym który atakuje i patrzy jak się ludzie wściekają. Jedynym wyjściem jest ignorowanie takich postów. Jeszcze o bezpieczeństwie. Kratka nie jest żadnym polskim wymysłem. Montuje się ją najczęściej w miejsce grodzi oddzielającej bagażnik od strefy pasażerskiej. Z tym, że gródź może być elastyczna (siatka) lub sztywna, ale można ją demontować. Kratki zgodnie z przepisami nie. Teoretycznie kratka powinna usztywniać auto, ale tego nie robi. Do jej mocowania są najczęściej używane dość elastyczne płaskowniki. Praktycznie oznacza to, że kratka nie ma wpływu na bezpieczeństwo. Raz że nie jest elementem nośnym, dwa że zastępuje coś co i tak można tam zamontować z akcesoriów producenta.

~ja72 2009-10-22

Panie antyPOwiec, zeby zaslepic rosnaca dziure budzetowa po komunie i nastepcach, zeby emeryci mieli swoje pieniadze a post komunisci, gornicy, hutnicy, kolejarze (bo byli lepsi niz inni) zaduze emerytury i renty...to rzad musi cos kombinowac (nie tylko ten), wiec kombinuja jak tu najmniej zwrocic kasy innym ludziom.. stad takie glupkowate przepisy, stad zwiekszanie obciazen - jak wieksza akcyza na paliwo.. nie wiem czy nikt tego nie liczyl ale w koncu powinni na kazde auto pozwolic odliczyc vat firmom, w koncu stworzy to jakis obrot i ludzie nie beda kombinowac kupujac jakiegos starego zloma zeby tylko moc odliczyc Vat od paliwa.... to poprostu odziedziczona paranoja podatkowa.. nikt nie bedzie lepszy - wwszyscy juz mieli szanse - a tylko szczekac potrafia i noektorzy sie nabieraja ze ktos to zmieni :))))))))))))))))))))))

aaa 2009-10-22

robol, marna prowokacja gimbusa. Powinieneś teraz czytać zaległe lektury. A co do reszty. Pisałem o tym, że Polska nie uzyska zgody. Oczywiście ministerstwo kłamało w tej kwestii. Członkowie komisji pochodzący z Francji i Niemiec wyraźnie przedstawili swoje stanowisko. CIT w górę to poprzemy wasz pomysł. Ministerstwo finansów przystało na to, ale rada ministrów bardzo ostro skrytykowała ten pomysł. Tak więc nie ma zniesienia kratek bez podniesienia CIT. Obecne rozwiązanie jest ułomne, ale nie bardzo korzystne dla rządu. Utrzymuje sprzedaż kratek na konkretnym poziomie poprawiając spadające wyniki akcyzy. Jednocześnie wprowadzając na wzór niemiecki podatek od prywatnego użycia auta rząd uzyska dodatkowe dochody po stronie PIT. Wszyscy szczęśliwi, oczywiście lepiej by było znieść całkowicie kratki i dopuścić pełne odliczenie. Wpływy do budżetu niewiele by się zmniejszyły, bo zrekompensowała by je akcyza, a dla wielu firm zmniejszyły by się koszty działalność, a co za tym idzie wzrosła rentowność. Niestety do tego nasz rząd nie dojrzał ale jest plan aby to zrobić w 2011 jeśli będzie zagrożona pozycja PO w sondażach (a więc jak ktoś pyta odpowiadajcie w przyszłym roku, że ich nie popieracie). Niestety ten sielski nastrój długo nie potrwa. W ministerstwie finansów wrze, ministrowie są wściekli, klną na premiera i chodzą z pianą na ustach. Mają już kontrplan który zakłada znaczne skomplikowanie czynności podatkowych na prywatne użycie i wykreślenie możliwości zapłaty tylko za te dni które rzeczywiście samochód wykorzystano prywatnie. Będzie niezła "buba" po padły już takie propozycje jak opłaty kwartalne i roczne, obowiązkowe elektroniczne rejestrowanie przebiegu i inne idee będące zemstą ministra za wylanie lego wielkiego pomysłu do ścieku. Będzie ciekawie, kratki zostają, minister będzie się mścił, burdel w podatkach trwa.

~robol 2009-10-22

POparcie w dół PO aferach, to i złodziejskie przepisy złodzieje utrzymują. POpierajcie, oszuści podatkowi, złodziei, POpierajcie. Kratkowóz - jaka to ciężarówka?? Służy do wożenia d...y do i z domu.

~Marek 2009-10-22

Wreszcie PO zrobiło coś pozytywnego dla przedsiębiorców. No bo jak można w Polsce podejmować jakiekolwiek decyzje biznesowe (między innymi o zakupie aut) skoro przepisy zmieniają się jak w kalejdoskopie. Ktoś kalkuluje wydaje spore pieniądze a potem nagle kolejna zmiana w przepisach i cała kalkulacja psu na budę, to nie jest czynnik wspierający przedsiębiorczość. Miejmy nadzieję, że w tej sprawie nie zmienią zdania ale to oczywiście pewnw nie jest.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport