mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Łatwiejsza rejestracja zabytkowych aut

Łatwiejsza rejestracja zabytkowych aut

Choć sejmowa Komisja "Przyjazne Państwo" może nasuwać różne skojarzenia, to jednak miłośnicy i posiadacze starych i zabytkowych samochodów powinni sobie ją chwalić. Sejm przyjął kilka zaproponowanych właśnie przez Komisję poprawek do kodeksu drogowego, dzięki którym znikną niektóre przeszkody w zarejestrowaniu zabytkowych pojazdów.

Łatwiejsza rejestracja zabytkowych aut
Przeszkoda 1: Musi minąć 15 lat od zaprzestania produkcji
Do tej pory, aby móc zarejestrować samochód zabytkowy, musiały być spełnione trzy ustawowe wymogi. Musiał on mieć minimum 25 lat, od zakończenia produkcji tego modelu musiało minąć co najmniej 15 lat, a uprawniony rzeczoznawca musiał go uznać jako unikatowy bądź mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji (np. wyprodukowano niewielką liczbę sztuk, dokładnie tym modelem jeździła jakaś znana postać, bądź miał on bliski związek z jakimś ważnym wydarzeniem historycznym).

I właśnie ten drugi warunek często okazywał się nie do pokonania w urzędach. Koncerny motoryzacyjne bardzo często bowiem stosowały politykę powracania do nazw starych modeli, których produkcja została wiele lat wcześniej zakończona. Dość częste są również sytuacje, że na różnych kontynentach utrzymywane są pewne nazwy modeli ze względu na silną pozycję rynkową, mimo iż dany model nijak ma się do swojego historycznego pierwowzoru. Z tego też względu właściciele historycznych pojazdów często napotykali trudności z zarejestrowaniem swoich samochodów. Przykładem takich przypadków mogą być Skoda Octavia (z lat sześćdziesiątych XX w.) czy popularny garbus marki Volkswagen.

Wprowadzone zmiany w ustawie (podpisane już przez prezydenta) umożliwiają rejestrację pojazdu jako zabytkowego tylko po spełnieniu dwóch warunków, dotyczących wieku auta oraz unikalności pojazdu potwierdzonej przez rzeczoznawcę. Nawet jeśli produkcja danego modelu została zakończona stosunkowo niedawno nie będzie to już w nowym stanie prawnym przeszkodą do rejestracji takiego pojazdu.

Przeszkoda 2: Brak dowodu rejestracyjnego
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym rejestracji pojazdu dokonuje się na podstawie starego dowodu rejestracyjnego, o ile auto było już wcześniej zarejestrowane. W przypadku samochodów zabytkowych często były z tym problemy, gdyż zdarza się, że sprzedający takie auto nie mają żadnych dotyczących go dokumentów.

Wprowadzone zmiany ustawy (podpisane już przez prezydenta) mają na celu umożliwienie rejestracji pojazdów zabytkowych, w przypadku gdy dowód rejestracyjny został zagubiony (np. w czasie wojny lub innych sytuacjach) i jego odnalezienie jest niemożliwe. Dzięki zmianie przepisów ułatwiony będzie obrót pojazdami zabytkowymi oraz ich rejestracja przez nowego właściciela. Potwierdzenie pochodzenia i poprzedniej własności pojazdu zabytkowego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, w połączeniu z oświadczeniem właściciela ma stanowić wystarczającą gwarancję legalności.

Według projektodawców taka zmiana własności pojazdu zabytkowego może przynieść niejednokrotnie korzyści dla samego przedmiotu transakcji – np. jego dokompletowaniem, restauracją, itd. Dlatego też, bez jakiejkolwiek straty dla prawa, niecelowe jest dalsze utrzymywanie utrudnień w wewnętrznym obrocie pojazdami zabytkowymi.

Przeszkoda 3: Wpis do inwentarza muzealiów

W dotychczasowym stanie prawnym, jeżeli pojazd zabytkowy był wpisany do inwentarza muzealiów nie mógł być jednocześnie wpisany do rejestru zabytków. W konsekwencji nie mógł być zarejestrowany jako samochód zabytkowy i korzystać z przywilejów, mających na celu ochronę tych pojazdów.

Dopiero zmiana ustawowej definicji pojazdu zabytkowego o pojazdy znajdujące się w inwentarzu muzealiów umożliwia w sposób jednoznaczny przeprowadzenie procedury ich rejestracji, a w konsekwencji – dopuszczenie do ruchu. Warunki dopuszczenia do ruchu pojazdu zabytkowego (np. dopuszczalna prędkość, możliwość przewozu osób, towarów, kategorie dróg po jakich może poruszać się pojazd, itd.) określane są przy badaniu technicznym, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury.

W przypadku prywatnych czy publicznych kolekcji muzealnych, możliwość rejestracji i dopuszczenia do ruchu pojazdów znajdujących się w inwentarzu może rozszerzyć możliwości wykorzystania tychże pojazdów nie tylko jako stacjonarnych eksponatów, ale także o działalność komercyjną (np. wynajem pojazdów na imprezy masowe, indywidualne) – co w jakimś stopniu poprawi sytuację finansową  placówek muzealnych.

Przeszkoda 4: Brak cech identyfikacyjnych
Starsze samochody często nie były oznaczane cechami identyfikacyjnymi (np. numerem silnika czy nadwozia), w niektórych przypadkach cechy te uległy zatarciu bądź usunięto je podczas wymiany zużytych elementów pojazdu. Tym samym pojawiały się problemy przy rejestracji takich pojazdów. Według zmienionych przepisów (czekają na podpis prezydenta) starosta będzie mógł wydać decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdom zabytkowym, jeśli nie miały oryginalnie naniesionej żadnej cechy, a tym samym będzie możliwość ich rejestracji.

Ponadto rzeczoznawca będzie musiał wydać opinię, w której wskaże on pierwotną cechę, albo jednoznacznie wykluczy ingerencję w pole numerowe, albo stwierdzi brak oryginalnie umieszczonej cechy identyfikacyjnej.

Przeszkoda 5: Ostre elementy (pozostała)

Jednej poprawki nie udało się przegłosować. Pomysłodawcy chcieli, aby pojazdów zabytkowych nie dotyczyły zakazy umieszczania wewnątrz i zewnątrz auta części spiczastych lub ostrych mogących spowodować uszkodzenie ciała w razie wypadku, stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia lub części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczególnych oraz wreszcie wyposażania pojazdu w urządzenia stanowiące elementy wyposażenia pojazdów uprzywilejowanych (np. syreny, światła).

Mimo iż te elementy często oddają "ducha" pojazdu, jak w przypadku niektórych krążowników Warszawy M20, Wołgi 21, czy modeli Jaguara z charakterystycznym logo marki na masce i zachowują w ten sposób oryginalność pierwowzoru, a przy tym są rzadko używane w ruchu drogowym, to jednak niebezpieczeństwo, jakie mimo wszystko stwarzają przeważyło i ta poprawka kodeksu drogowego nie została przyjęta.

Podobne wiadomości:

VI Ogólnopolski Zlot Zabytkowych Mercedesów

VI Ogólnopolski Zlot Zabytkowych Mercedesów

Aktualności 2007-06-05

Zlot zabytkowych Mercedesów

Zlot zabytkowych Mercedesów

Aktualności 2005-09-02

Komentuj:

~mustang65fastback 2009-01-30

Przeszkoda 4: Brak cech identyfikacyjnych Starsze samochody często nie były oznaczane cechami identyfikacyjnymi (np. numerem silnika czy nadwozia). starosta będzie mógł wydać decyzję o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdom zabytkowym, jeśli nie miały oryginalnie naniesionej żadnej cechy, a tym samym będzie możliwość ich rejestracji. Czy to nie jest niszczenie oryginalności ???? Jeśli cechy nie zostały nadane przez fabryke to auto nie powinno otrzymywać OKROPNEJ i psującej wygląd pod maską "tabliczki zastępczej" i wybitych krzywo przez diagnostę numerów nadwozia.... A już napewno nie powinno się niszczyć oryginalnych tabliczek znamionowych .... bo to barbarzyństwo ... A druga sprawa to co komu po numerze silnika ? Przecież to część zamienna jak każda inna ....

~miś 2008-12-11

Spokojnie, jeszcze musi prezydent podpisać. A czegokolwiek co miałoby ułatwić życie obywatelowi prezydent nie podpiszę, więc próżna radość.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport