mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Leasing konsumencki przed boomem?

Leasing konsumencki przed boomem?

Na zachodzie Europy stanowi dziś nawet 15 procent wszystkich umów leasingowych. W Polsce odsetek ten waha się w okolicach 0,1 proc. Mimo to, to właśnie leasing konsumencki może stać się w niedalekiej przyszłości jednym z ważnych elementów, który może znaczącą wpłynąć na wzrost sprzedaży aut nowych w naszym kraju.

Leasing konsumencki przed boomem?
Zanim jednak dojdzie do boomu na ten rodzaj leasingu, muszą zajść odpowiednie zmiany w polskim prawie. W chwili obecnej bowiem leasing prywatny, czyli leasing skierowany do osób fizyczych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, jest prawnie ograniczony. Regulacje, jakie są zawarte w ustawach o podatkach osobowych (zarówno od osób prawnych, jak i fizycznych), z jednej strony są w wielu punktach mało jasne, z drugiej zaś są sprzeczne z ustawą o kredycie konsumenckim, która to ustawa reguluje część umów leasingowych. Dlatego też, choć prawnie leasing konsumencki może być stosowany w naszym kraju, ze względu na wysokie ryzyko nie cieszy się zbyt wielką popularnością ani wśród kupujących auta, ani wśród firm leasingowych.

Zmiany w prawie
Jakie modyfikacje przepisów są niezbędne, aby leasing konsumencki mógł rozwijać się szybko?Leasing operacyjny dla osób prywatnych nie powinien mieć minimalnego okresu trwania umowy. W przypadku obowiązujących przepisów umowa leasingu operacyjnego nie może trwać krócej niż 40% okresu normatywnej amortyzacji. Ponadto leasingobiorca powinien móc w dowolnym momencie trwania umowy ją zakończyć, spłacając resztę przewidzianych należności.

Drugą istotną kwestią jest możliwość sprzedaży leasingowanego auta klientowi po cenie pozostałej do spłaty kwoty kapitału. Jeśli przykładowo leasingobiorca spłacił w trakcie trwania umowy 80% wartości pojazdu wraz z odsetkami, to rozwiązując umowę powinien dopłacić jedynie pozostałe 20% kapitału. Jednak ustawy podatkowe nakazują w takiej sytuacji ustalenie przychodu na podstawie ceny rynkowej, stąd leasingodawca może ustalić cenę na poziomie np. 50% wartości początkowej pojazdu.

Czy gra jest warta świeczki?

Z pewnością wiele zainteresowanych leasingiem konsumenckim osób będzie się zastanawiać, czy opłaca się sięgać po ten instrument finansowania nabycia auta. Bez wątpienia umowy leasingowe wyrożniają się uproszczonymi procedurami i szybkością zawarcia umowy. Nie inaczej jest w przypadku leasingu dla osób fizycznych. Samochody należą do grupy przedmiotów szybko zbywalnych, stąd dla firm leasingowych ryzyko wcześniejszego zakończenia umowy nie będzie zbyt kosztowne. Ponieważ leasingowany samochód jest własnością firmy leasingowej, to mniejsze są oczekiwania co do zabezpieczenia umowy. Dodatkowo firma leasingowa zarejestruje i ubezpieczy za nas samochód.

Wieloletnie doświadczenie we współpracy z koncernami samochodowymi sprawia, że firma leasingowa jest w stanie wynegocjować korzystniejsze warunki zakupu niż przy indywidualnym zakupie ze środków własnych bądź z kredytu bankowego. Aspekt cenowy może być istotny jeszcze z jednego punktu widzenia. Miesięczne obciążenia mogą być niższe niż w przypadku korzystania z innych instrumentów finansowych i znacznie niższe, jeżeli nabywca nie będzie zainteresowany zakupem przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy. To samo się tyczy ubezpieczenia oraz wszelkiego rodzaju usług posprzedażnych.

I właśnie wszelkiego rodzaju dodatkowe usługi, które do tej pory pojawiały się przy zarządzaniu większą flotą pojazdów, będą wykorzystywane przez leasingodawców do kuszenia kierowców. Indywidualne pozyskanie takich świadczeń jest najczęściej o wiele kosztowniejsze. Uzgodniony zakres usług dodatkowych jest wkalkulowywany w ratę leasingową, a może obejmować np. serwis mechaniczny, usługi assistance, samochód zastępczy, sezonową wymianę i przechowywanie opon, rozliczanie kosztów paliwa przy pomocy kart paliwowych, likwidację szkód komunikacyjnych oraz ubezpieczenie przed utratą wartości rezydualnej.

Do leasingu klientów, także tych indywidualnych, może przekonać jeszcze to, że umowa leasingu nie wpływa na naszą zdolność kredytową (nie jest ona rejestrowana), w momencie gdy będziemy chcieli zaciągnąć w banku kredyt na jakiś inny cel.

Korzyści globalne

Rozwój leasingu konsumenckiego wpływać będzie na wzrost popytu na nowe samochody osobowe, bądź na samochody osobowe wykorzystywane dotychczas przez firmy jak samochody służbowe – w obu przypadkach są to samochody maksymalnie czteroletnie. Biorąc pod uwagę, iż średni wiek samochodów poruszających się po polskich drogach wynosi powyżej 15 lat, rozwój popytu na samochody nowe sprzyjać będzie odmłodzeniu parku samochodowego wykorzystywanego w Polsce, a przez to na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Ponadto, ze względu na istotnie korzystniejsze parametry emisji spalin nowych samochodów, działanie takie będzie miało również pozytywny wpływ na środowisko naturalne.

O korzyściach, jakie może przynieść rozwijający się w szybkim tempie leasing konsumencki, słychać z różnych stron. W Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad stosownymi zmianami w przepisach. Cztery działające w naszym kraju organizacje - Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Związek Dealerów Samochodów, Polska Izba Motoryzacji oraz Związek Polskiego Leasingu - zaliczyły ten rodzaj leasingu jako jeden z czterech kluczowych problemów motoryzacji w Polsce (publikacja "Motoryzacja w Polsce. Analiza, propozycje rozwiązań prawnych i perspektywy rozwoju."). Jest więc duża szansa, iż już niebawem oferty firm leasingowych skierowane do prywatnych kierowców będą rosły jak grzyby po deszczu.
Tematy w artykule: leasing

Podobne wiadomości:

Nowa Skoda za 1 procent miesięcznie

Nowa Skoda za 1 procent miesięcznie

Finanse i prawo 2016-02-24

Wynajem zamiast kupna pojazdu

Wynajem zamiast kupna pojazdu

Finanse i prawo 2016-02-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport