mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Leasing po sąsiedzku

Leasing po sąsiedzku

Stało się, jesteśmy członkami UE już od roku. Obowiązują nas identyczne przepisy i regulacje. A wśród nich jest możliwość korzystania m.in. z leasingu samochodów dostarczanych przez firmy spoza granic Polski, ale w ramach UE.

Leasing od firmy zagranicznej, określany mianem "leasingu transgranicznego", lub częściej z angielskiego: "cross border leasing", to nowa alternatywa i możliwość obniżenia kosztów finansowania samochodu dla małych i średnich firm.

Status prawny "cross border leasingu" po wejściu Polski do UE jest oczywiście identyczny jak w pozostałych krajach UE. Oznacza to główną korzyść z tej usługi polegającą na zastosowaniu przepisów dotyczących VAT odnośnie leasingowanego przedmiotu takich, jak w kraju, w którym siedzibę ma firma leasingowa (często korzystniejszych). Ta zasada nie powinna być kwestionowana przez polskie urzędy skarbowe, ale… czas pokaże.

Inną zaletą "cross border leasingu" jest możliwość skorzystania z warunków cenowych oraz innowacyjnych rozwiązań usług oferowanych za granicą, które również mogą być bardziej atrakcyjne (stopy procentowe, wartości rezydualne, opcje wykupu) niż te oferowane przez polskie firmy leasingowe.

Ważnym warunkiem jest to, że leasingodawca nie może mieć siedziby, przedstawicielstwa lub oddziału na lokalnym rynku klienta. Korzystanie z oferty zagranicznej "firmy siostrzanej" lub "firmy matki" jednej z europejskich firm leasingowych lub banku oznaczałoby ewidentne unikanie opodatowania na zasadach obowiązujących w Polsce. Motywem korzystania z tej usługi powinna być więc przede wszystkim sama atrakcyjność zagranicznej oferty na tle lokalnej konkurencji.

W konsekwencji skorzystania z "cross border leasingu" od np. firmy niemieckiej, dzięki sprzyjającym przepisom odnośnie samochodu firmowego, jakie obowiązują w Niemczech (pełne odliczenie 16% VAT), korzystający otrzymuje pełny zwrot zapłaconego VAT-u. Zwrot ten jest możliwy niezależnie od polskich przepisów kwalifikujących pojazd jako samochód osobowy lub ciężarowy i jakakolwiek zmiana w polskich przepisach dotyczących podatku VAT nie wpływa w tym zakresie na ustawodawstwo niemieckie (z pewnością bardziej stabilne). Zauważmy, że nawet przy porównywalnych ratach leasingowych netto, w przypadku leasingu transgranicznego zapłacony VAT do zwrotu jest czystą korzyścią dla klienta.

Podatek VAT od rat leasingowych jest zwracany przez urząd skarbowy z kraju leasingodawcy. Zwrot zapłaconego VAT-u następuje w oparciu o wnioski składane przez leasingobiorcę, a minimalna kwota podatku VAT podlegająca zwrotowi wynosi 200 euro. Wyjątkiem jest zwrot za rok kalendarzowy, gdzie kwota minimalna wynosi 25 euro.

Warto zwrócić szczególną uwagę, aby w przypadku leasingu operacyjnego - poza przepisami VAT, do których mają zastosowanie przepisy kraju leasingodawcy - umowa leasingu z firmą zagraniczną spełniała wymogi polskich przepisów dotyczących leasingu operacyjnego. Są one określone, przypomnijmy, przez ustawy o VAT, podatku dochodowym, rachunkowości i Kodeks Cywilny. Wówczas dopiero klient w pełni zużytkuje korzyści podatkowe, jakie daje leasing operacyjny.

Praktyka stosowania "cross border leasingu" w szczególności dla samochodów firmowych zostanie najprawdopodobniej zakazana przez Komisję Europejską na obecnych zasadach najwcześniej w roku 2008. Do tego czasu jest więc możliwość korzystania z tych rozwiązań.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport