mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Ma być bezpieczniej! Będą większe restrykcje wobec kierowców

Ma być bezpieczniej! Będą większe restrykcje wobec kierowców

Zapowiedzi zmasowanego ataku na kierowców za pomocą różnego rodzaju urządzeń mierzących prędkość mogą niebawem okazać się błahostką wobec przedstawionego programu poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Wśród propozycji pojawiło się m.in. odebranie prawa jazdy za zbyt szybką jazdę na terenie zabudowanym, dopuszczalna zerowa zawartość alkoholu dla młodych kierowców oraz wyższe sankcje za wykroczenia.

Ma być bezpieczniej! Będą większe restrykcje wobec kierowców
Ze wstępnych statystyk policyjnych za 2012 r. wynika, że bezpieczeństwo na polskich drogach poprawia się. W 2012 r. na naszych drogach zginęły 3.544 osoby. - Po raz pierwszy w historii odnotowaliśmy tak wyraźny spadek liczby zabitych w wypadkach drogowych. To jednak nadal blisko dwa razy więcej niż średnia w Unii Europejskiej - poinformował minister spraw wewnętrznych Jacek Cichocki. W 2012 r. w porównaniu z rokiem wcześniejszym liczba ofiar śmiertelnych spadła o ponad 15 proc. O ponad 8 proc. spadła również ogólna liczba wypadków - z 40 tys. 65 w 2011 r. do 36 tys. 762 w 2012 r. oraz liczba rannych - z 49 tys. 501 osób w 2011 r. do 45 tys. 429 osób w 2012 r.

Jednak nadal w Polsce, w przeliczeniu na milion mieszkańców, na drogach rocznie ginie 110 osób, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej wynosi 60 osób. Natomiast w krajach takich jak Wielka Brytania, Szwecja, czy Holandia jest to niewiele ponad 30 osób.

- Nadmierna prędkość jest przyczyną 43 proc. wypadków, w których są ofiary śmiertelne. Prędkość jest więc dziś największym problemem na polskich drogach - powiedział minister spraw wewnętrznych Jacek Cichocki podczas konferencji, która odbyła się 9 stycznia br. poświęconej bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Szef MSW wspólnie z ministrem transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomirem Nowakiem przedstawił projekt Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020, który zakłada m.in. walkę z nadmierną prędkością na polskich drogach.

Minister Jacek Cichocki poinformował, że w 2011 r. ponad 30 proc. ofiar śmiertelnych wypadków drogowych stanowili piesi, dlatego trzeba zwiększyć ich ochronę na drogach. - Co piąty zabity pieszy w Unii Europejskiej to Polak - podkreślił szef MSW.

Minister spraw wewnętrznych zapowiedział analizę takich rozwiązań jak m.in. obowiązek bezwzględnego zatrzymania pojazdu w chwili, gdy do przejścia zbliża się pieszy oraz odbieranie prawa jazdy za podwójne przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym. - Pamiętajmy, że potrącenie pieszego lub rowerzysty przez samochód jadący z prędkością 50 km/h w 90 proc. przypadków powoduje śmierć potrąconego - przypomniał minister Cichocki.

W 2011 r. łączne koszty wypadków drogowych w Polsce wyniosły ponad 20 miliardów zł.

Szef MSW zwrócił uwagę, że wieloletnie kampanie społeczne oraz akcje policji przeciwko nietrzeźwym uczestnikom ruchu drogowego przyniosły efekt i liczba wypadków drogowych z ich udziałem spadła z prawie 8 tys. w 2002 r. do niecałych 5 tys. w 2011 r. W Polsce wypadki z udziałem osób nietrzeźwych to 12,4 proc. ogółu wypadków, podczas gdy w Unii Europejskiej około 25 proc. wypadków ma związek z alkoholem.

- Niestety do 58 proc. wypadków śmiertelnych spowodowanych nadmierną prędkością dochodzi na prostych odcinkach drogi, gdzie często kierowcy mają tak zwaną "ciężką nogę" - powiedział minister Jacek Cichocki.

- Dlatego teraz nadszedł czas na bezwzględną walkę z nadmierną prędkością na polskich drogach - zapowiedział minister Sławomir Nowak.

Na polskich drogach ma być bezpieczniej m.in. dzięki Narodowemu Programowi Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Projekt programu został przyjęty 8 stycznia br.przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Teraz projekt trafi do konsultacji społecznych.

Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 opiera się na zasadzie 4E - z angielskiego - Engineering (Inżynieria), Enforcement (Nadzór), Education (Edukacja) i Emergency (Ratownictwo i opieka powypadkowa). Główne cele programu to ograniczenie do 2020 r. liczby zabitych o 50 proc. oraz ograniczenie liczby ciężko rannych o 40 proc.

Jeśli chodzi o inżynierię program zakłada m.in. 809 km nowych autostrad i dróg ekspresowych (w latach 2013-2015), analizę lokalnych ograniczeń prędkości dla dróg krajowych i samorządowych oraz przegląd oznakowania dróg wojewódzkich i samorządowych.

W kwestii nadzoru, w 2013 r. policja będzie wzmocniona o dodatkowych funkcjonariuszy pełniących służbę na drogach, m.in. w ramach reorganizacji struktur. Aktualnie w służbie ruchu drogowego pracuje 5,8 tysiąca policjantów, którzy dysponują 390 samochodami z wideorejestratorami i 1,9 tys. mierników prędkości, w tym 543 laserowymi. Funkcjonariusze mają też otrzymać 87 nowych nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami. - Zależy nam na tym, żeby policja była mobilna i nowoczesna - podkreślił szef MSW.

Minister Sławomir Nowak wśród działań planowanych na 2013 r. wymienił rozbudowę automatycznego systemu nadzoru prędkości prowadzonego przez Inspekcję Transportu Drogowego. Na drogach krajowych ma stanąć 160 nowych fotoradarów ITD i 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości.

- W dziedzinie ratownictwa drogowego będziemy podejmowali działania, by tak zwana zasada "złotej godziny", czyli poszkodowany w ciągu 60 minut od wypadku ma znaleźć się w szpitalu na oddziale intensywnej opieki, obejmowała jak największy obszar kraju - powiedział minister Jacek Cichocki. Warto podkreślić, że w głównych miastach i na głównych drogach już podczas Euro 2012 obowiązywała zasada 15 minut dojazdu do wypadku strażaków lub służb medycznych.

Jeśli chodzi o edukację, to Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020 zakłada m.in. wprowadzenie nowego egzaminu na prawo jazdy, którego elementem będzie egzamin z udzielania pierwszej pomocy oraz nowych kategorii praw jazdy dla motocykli (będą stopniowały prawo kierowania tzw. ciężkimi motocyklami). W ramach programu planowane są kampanie: przeciwko nadmiernej prędkości oraz na rzecz niechronionych uczestników ruchu drogowego np. rowerzystów.


Podobne wiadomości:

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak rok temu

Statystyki długiego weekendu - podobnie jak...

Aktualności 2016-05-30

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

niktinic 2013-01-24

Jak rozszyfrować znaki na jednym słupie wzajemnie wykluczających się - Który z nich ważny,ważniejszy i najważniejszy? Jak podczas jazdy "przeczytać'' np. 10 znaków drogowych na odcinku 10 metrów,- czy wozić "umyślnego"(pilot) do czytania i informowania nas i czy zdążymy dostosować się do nich wszystkich? Czy wiecie kiedy zaczyna się granica miasta gdy informująca tablica stoi za drzewami maskującymi(nie widoczna) - ale radar wyeksponowany ,wycelowany idealnie na drogę chociaż stoi dwa metry za tą właśnie tablicą? Czy tak pozwalają przepisy ,czy tylko świadome "dorabianie" budżetu ...? Chciałbym jeżdzić bezpiecznie według znaków -ale czy jest to możliwe w R.P ?

~mama 2013-01-11

A dlaczego miałbyś pojechać powyżej sześciu dych skoro dobrze wiesz, że wolno tylko trzy...? Szarych komórek Bozia nie dała czy to taka ułańska fantazja gówniarza? Chociaż to na jedno wychodzi. Zakaz prowadzenia pojazdów na zawsze? JAK NAJBARDZIEJ! Kolejny "ułan" dobrze się zastanowi zanim przekroczy 29, bo a nuż licznik przekłamuje. Prawodawcy - TAK TRZYMAĆ!

~Greg12 2013-01-11

Vincentowi kasa się niedomyka to popędza Nowaka żeby zarobki były większe. Przecież wszyscy wiedzą że bezpieczeństwo w ruchu drogowym to nasi włodarze mają głęboko gdzieś. Natomiast kasa z mandatów to bardzo chętnie. A czy ktoś ostanio widział patrol policji pomagający w rozładowywaniu korka (nie mówię o radarze na pierwszej prostej po jego zakończeniu), zatrzymujący się przy uszkodzonym pojeździe z pytaniem czy nie pomóc, sprzątającym jezdnie po wypadku (bo odłamki szkła na jezdni mogą zaraz spowodować następny). Ja w Polsce nigdy.

~viper 2013-01-11

wow, czyli jak na osiedlowej uliczce gdzie jest obecnie dozwolna prędkośc 30 km/h pojechałbym powyżej sześciu dych to już po prawie jazdy...? ciekawe, ciekawe

~chychak 2013-01-11

nie sdf, nie na 2.0 TDI, ale na 1.0 w zupełności wystarczy :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport