mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Mały wpływ kratek na popyt

Mały wpływ kratek na popyt

Samochody osobowe z homologacją ciężarową, czyli popularne auta z kratką, jak się okazuje nie są wcale jakoś bardzo chętnie nabywane przez przedsiębiorców. Stanowią ok. 10-15% wszystkich kupowanych na firmę aut osobowych.

Mały wpływ kratek na popyt
Pojawiające się doniesienia, iż Ministerstwo Finansów od czerwca ukróci możliwość odliczania pełnego VAT od aut z kratką i paliwa nie musi wcale oznaczać, że przedsiębiorcy rzucą się w najbliższych miesiącach do salonów samochodowych. Eksperci prognozują bowiem, że zwiastun tych zmian może przyczynić się jedynie do niewielkiego wzrostu zakupu aut z homologacją w dużych firmach.
   
Większość przedsiębiorstw wobec zmieniających się, niejasnych prognoz dotyczących odliczeń VAT od aut, stała się bardziej nieufna. Kratka już tylko w niewielkim stopniu determinuje wybory polskich firm.

- Szacuje się, że auta z homologacją stanowią tylko około 10-15% samochodów nabywanych przez średnie i duże firmy. Te zwykle dwu lub czteroosobowe pojazdy, po okresie użytkowania uzyskują niższą wartość odsprzedaży na rynku wtórnym. Niewielkie zainteresowanie może wynikać też z faktu, że do komfortowych warunków firmy najzwyczajniej przywykły – podkreśla Ireneusz Tymiński, General Manager KBC Autolease Polska.
 
W dalszym ciągu branża flotowa domaga się stałego, pełnego odliczenia VAT od wszystkich aut wykorzystywanych w działalności gospodarczej, w zamian za opodatkowanie ich prywatnego użytkowania. Warto zaznaczyć, że fakt niepłacenia podatku za korzystanie z samochodu do celów prywatnych był jednym z argumentów Ministerstwa Finansów za ograniczeniem możliwości odliczeń VAT. Zatem jeśli ta kwestia faktycznie będzie regulowana nowym podatkiem, jak od miesięcy zapowiada resort, VAT od samochodu powinien podlegać pełnemu odliczeniu.
 
Warto, aby samochód, będąc narzędziem pracy, nie generował dla firmy dodatkowych kosztów podatkowych. Dlatego tak ważna jest neutralność VAT dla prowadzonej działalności gospodarczej, tak od leasingu, nabycia pojazdów, jak i paliw.

- W dobie nieustannie zmieniających się zapowiedzi, liczymy na ostateczne i precyzyjne rozwiązania podatkowe. Zawirowania wokół przepisów nie sprzyjają budowie długofalowych planów współpracy między dostawcami a klientami. Na obecną chwilę wiemy, że projekt ustawy ma się pojawić w marcu. Nie spodziewamy się szczególnie dużego zainteresowania "kratką" pod koniec jej obowiązywania. Wzmożone zakupy aut z homologacją pojawią się głównie wśród mikro i małych firm  – podsumowuje Tymiński.

Podobne wiadomości:

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Finanse i prawo 2015-08-11

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

Komentuj:

~rabex 2010-02-18

popyt jest mały bo nie znamy dnia ani godziny kiedy znów nasi kochani rządzący uraczą nas kolejną zmiana przepisów!!!!!!

~k... 2010-02-16

Bo jest mało ciekawych modeli z kratką. Albo są drogie, albo szajs z Korei. Zresztą sam pomysł z kratką to idiotyzm. Firmy powinny w ogóle kupować bez VAT - dowolne auta!

~zen 2010-02-16

średnie i duże firmy a małe to co?! k..wa! ludzi nie stać to nie rok 2007/2008. teraz otworzyliśmy własne studio i zastanawiam się nad c15 za 2000zł. jakby mnie było stać na najtańsze np. kia picatnto van, to bym kupił ze 3. mały wpływ na popyt.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport