mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Mimo zmian od tych aut odliczysz cały VAT

Mimo zmian od tych aut odliczysz cały VAT

Polscy przedsiębiorcy nie mają łatwo w naszym kraju. Wśród wielu przeszkód, jakie napotykają w codziennej działalności, problemem jest nawet wybór samochodu, oczywiście takiego, który daje prawo do odliczenia 100 proc. podatku VAT. Dlatego wciąż w kręgu zainteresowania polskich firm pozostają modele z segmentu pickupów.

Mimo zmian od tych aut odliczysz cały VAT
Zmiany w przepisach dotyczące możliwości odliczania podatku VAT od zakupionego samochodu to prawdziwa zmora polskiego prawa. Wystarczy tylko wspomnieć, że od czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej mieliśmy już kilka i to dość rewolucyjnych zmian, które mocno "namieszały" w przepisach.

Największe dotyczyły tzw. aut z kratką, które, choć po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przywrócono możliwość odliczania całego VAT-u od ich zakupu, na wniosek polskiego rządu od stycznia 2011 r. utraciły swoje zalety podatkowe. Wszystko wskazuje jednak na to, że dwuletni okres zawieszenia możliwości odliczania pełnego podatku VAT zostanie przedłużony o rok i pełna ulga podatkowa od osobówek rejestrowanych na firmy nie będzie obowiązywać w 2013 r.

Przedsiębiorcy, którzy w przyszłym roku staną przed koniecznością nabycia firmowego środku transportu, będą mieli dość duży dylemat. Do wyboru mieć będą bowiem tylko trzy grupy aut, o ile będą chcieli skorzystać z możliwości, jakie daje prawo, i odliczyć 100 proc. podatku VAT i od nabycia auta, i od zakupowanego do niego paliwa.

Pierwsza grupa, czyli typowe auta dostawcze, to opcja dla firm, które na co dzień przewożą duże ilości towarów. Tzw. vany, czyli dwuosobowe osobówki z trwale oddzieloną częścią bagażową są z kolei mało praktyczne ze względu właśnie na tylko jedno miejsce dla pasażera. Z tego więc względu przedsiębiorcy ponownie, po boomie z lat 2006 i 2007, coraz częściej spoglądają w stronę pickupów, od których również przysługuje pełne odliczenie podatku VAT.

Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing, podkreśla, że zgodnie z definicją ustawową, pickup to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków. - W myśl przepisów, zarówno o podatku VAT jak i podatku dochodowym PIT i CIT, taki pojazd jest samochodem ciężarowym ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami podatkowymi – mówi Mariusz Włodarczyk.

A konsekwencje te oznaczają spore oszczędności dla przedsiębiorców, którzy pickupa nabędą bądź wyleasingują. Nie ma bowiem żadnych ograniczeń w odliczeniu podatku VAT od rat leasingowych, wykupu po zakończeniu umowy, jak i w zakresie zwrotu VAT-u od paliwa do pickupa. Ponadto do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorca zaliczy zarówno całą opłatę leasingową i koszty ubezpieczenia, jak i wydatki związane z eksploatacją takiego pojazdu.

Trzy warunki
Decydując się na zakup lub leasing pickupa, przedsiębiorca musi pamiętać, że pełne odliczenie w zakresie VAT-u przysługuje tylko wtedy, gdy łącznie zostaną spełnione trzy podstawowe warunki.

Po pierwsze, wydatki związane z użytkowaniem pickupa muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.
 
Po drugie, konieczne jest posiadanie pełnej dokumentacji potwierdzającej, że kupiony lub leasingowany samochód jest pickupem. - Kwalifikację pojazdu, a tym samym wpis do dowodu rejestracyjnego, uzyskuje się na podstawie badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Warto podkreślić, że nie ma obowiązku dostarczania kopii zaświadczenia wydanego przez stację do Urzędu Skarbowego, ale US może, np. podczas kontroli, zawsze o takie zaświadczenie poprosić. Nawet przez pięć lat po zakończeniu użytkowania samochodu – mówi Mariusz Włodarczyk.

Po trzecie, część przeznaczona do przewozu ładunków musi być otwarta. Oczywiście jest możliwość montażu przykrycia tej części, ale nie może być ona zamknięta na stałe. Jeżeli trwałe przykrycie zostanie zauważone np. podczas policyjnej kontroli drogowej może to oznaczać problemy, np. konieczność badania stosunku części przeznaczonej do przewozu osób i ładunku.

- Zgodnie z obowiązującym prawem, prowadzący działalność gospodarczą nie ma obowiązku dokonywania pomiaru masy i długości pickupa. Pełne odliczenie VAT nie zależy też od liczby siedzeń czy liczby pasażerów. Tylko spełniając powyższe warunki formalne oraz faktyczne firma uzyskuje pełną opłacalność podatkową zakupu lub leasingu oraz użytkowania pickupa – podsumowuje Mariusz Włodarczyk.

Oferta rynkowa
Segment pickupów na polskim rynku nie należy do szczególnie rozbudowanych, co jednak nie oznacza, że nie zaspokoimy różnych naszych potrzeb.

Liderami rynku pozostaje już od dawna trójka japońskich pickupów. Nissan Navara, Mitsubishi L200 i Toyota Hilux. Oferta tych modeli jest mocno zbliżona, do wyboru mamy po trzy wersje nadwoziowe (pojedyncza, przedłużona i podwójna kabina), napęd na tył bądź na obie osie i kilka wersji silnikowych. L200 dostępny jest z 2,5-litrowym dieslem o mocy 136 i 178 KM, Navara również ma jednostkę 2,5 ale o mocy 190 KM, oraz wersję 3,0 dysponującą mocą 231 KM. Z kolei Hilux ma silniki o pojemnościach identycznych jak Navara, ale o mocy odpowiednio 144 i 171 koni mechanicznych.

Do czołowej trójki próbują dołączyć Volkswagen Amarok oraz Ford Ranger. Niemiecki pickup przekonuje do siebie analogicznymi kabinami i dwulitrowymi dieslami o mocy 122, 163 i 180 KM. Z kolei Ranger to 2,2-litrowa jednostka o mocy 125 i 150 KM oraz 3,2-litrowy motor o mocy równej 200 KM.

Nieco mniej popularne, co nie znaczy jednak, że stanowią gorszą ofertę, są dwa kolejne modele - Isuzu D-Max oraz Ssangyong Actyon Sports. Isuzu, tak jak i główni rywale, dostępny jest z trzema rodzajami kabiny i z dwoma silnikami - 2,5 136 KM oraz 3,0 163 KM. Z kolei oferta Ssangyonga sprowadza się do jednej kabiny i jednego silnika (2,0 155 KM), choć pozostaje wybór napędu na jedną bądź obie osie.

Ofertę pickupów zamyka najmniejszy w tej stawce Fiat Strada, z krótką bądź długą kabiną, i z 1,3-litrowym silnikiem Multijet o mocy 95 KM. Najmniejszy kosztuje też i najmniej, a ceny zaczynają się od 55 tys. zł.

Z danych Samaru wynika, że w I półroczu br. sprzedano w Polsce 1.367 pickupów, a więc
o prawie 5% więcej niż w I półroczu 2011 r. Najbardziej popularnymi modelami są Nissan Navara, Toyota Hilux i Mitsubishi L200. Największy wzrost sprzedaży osiągnęły natomiast Volkswagen Amorak (107%) i Dacia Logan Pick-up (+53%), której jednak nie ma już w ofercie rumuńskiej marki.

- Zainteresowanie pickupami tłumaczyć można korzyściami podatkowymi, ale także walorami użytkowymi. Ten typ samochodu łączy w sobie zalety miniciężarówki – spora część ładunkowa – oraz osobówki – przestrzeń pasażerska dla nawet pięciu osób – mówi Dariusz Sokołowski, koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing.
Tematy w artykule: VAT pickup

Podobne wiadomości:

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

Pickup Fiata od Mitsubishi

Pickup Fiata od Mitsubishi

Aktualności 2015-06-10

Komentuj:

~ja 2012-08-09

ciekawe z jakiej racji "przedsiebiorca" ma mieć możliwość odliczania VAT-u od samochodu i od paliwa? w większości przypadków ów "przedsiębiorcy" tak samo dojeżdżają do pracy jak ktoś kto nie jest na działalności i nie ma możliwości odpisu. już nie wspomnę o kupowaniu wszystkiego na firmę i odliczaniu VAT-u. Niechciałbym generalizować że tak jest zawsze, ale większość jednoosobowych działalności korzysta co nie miara.

Aldik 2012-08-09

Tym czasem u naszych sąsiadów kupujesz każde auto jakie sobie zamarzysz i od każdego odliczassz pełen vat i od paliwa wlewanego do niego również. A tak człowiek co handluje igłami musi kupić jakies dziwactwo...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport