mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Motocykle i quady z nowym, obowiązkowym wyposażeniem

Motocykle i quady z nowym, obowiązkowym wyposażeniem

Nowe elementy wyposażenia, zwiększające poziom bezpieczeństwa na drogach Europy, mają być obowiązkowe nie tylko w samochodach. Parlament Europejski właśnie przegłosował podobne zasady, jakie niebawem mają mieć zastosowanie w pojazdach dwu- oraz trzykołowych.

Motocykle i quady z nowym, obowiązkowym wyposażeniem
Parlament Europejski przegłosował we wtorek zdecydowaną większością głosów (643 głosów za, 16 przeciw) nowe standardy bezpieczeństwa oraz emisji zanieczyszczeń dla motorowerów, skuterów, wszelkiej maści motocykli oraz quadów. Przyjęte przez europosłów regulacje miałyby obowiązywać wszystkie dostępne na rynku nowe pojazdy od 2016 roku. Zanim jednak do tego dojdzie, propozycje te muszą zaakceptować jeszcze kraje unijne.

Za takimi rozwiązaniami przemawia wciąż utrzymująca się duża wypadkowość tego typu pojazdów. Z danych dla całej Unii wynika, że aż 16 proc. wszystkich wypadków śmiertelnych powodują właśnie kierujący pojazdami dwu oraz trzykołowymi, choć stanowią one ok. 2 proc. poruszających się po drogach pojazdów.

- Oczywiście bezpieczeństwo podróżowania takimi pojazdami wciąż w dużej mierze zależy od samych kierujących, ale jest pewien zakres możliwości, aby stały się one bezpieczniejsze, a także czystsze dla środowiska - uzasadniał poseł sprawozdawca Wim van de Camp.

Nowe przepisy zakładają, że wszystkie mocniejsze motocykle, tj. których pojemność silnika przekracza 125 ccm, będą obowiązkowo musiały być wyposażone w system ABS. Słabsze pojazdy, w tym skutery oraz motorowery, będą mogły posiadać układ hamulcowy CBS. Do 2019 roku Komisja Europejska ma zbadać, czy takie rozwiązanie znacząco ograniczyło liczbę wypadków z udziałem motocykli i czy jest sens rozszerzyć konieczność posiadania systemu ABS we wszystkich nowych motocyklach.

Europosłowie chcą także, by od 2016 roku wszystkie nowe na rynku dwu i trzyślady posiadały obowiązkowo system automatycznego włączania świateł przy uruchamianiu silnika. Ma to znacząco poprawić widocznośc tych pojazdów na drogach.

Motocykle, quady i inne tego typu pojazdy od 2016 roku mają być także bardziej ekologiczne. Wszystkie nowe pojazdy kategorii L (a więc m.in. motocykle) mają spełniać normę emisji spalin Euro 4, a rok później ma ona obowiązywać także mniejsze motorowery. Od 2020 roku, już bez podziałów na kategorie, wszystkie dwu i trzykołowce obejmie norma Euro 5.

Nowe przepisy zakładają także stopniowe wprowadzanie zaawansowanych układów diagnostycznych OBD (On-Board Diagnostics), które na bieżąco monitorują i kontrolują układ emisji zanieczyszczeń, dzięki czemu możliwa jest szybsza naprawa pojazdu.

Podobne wiadomości:

Kolejne 1000 km dróg - nowe umowy GDDKiA

Kolejne 1000 km dróg - nowe umowy GDDKiA

Polskie drogi 2016-02-23

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła do Unii Europejskiej o dotację na budowę nowego systemu zarządzania ruchem drogowym. Wygląda też na to, że w najbliższych latach Polska zamieni się w wielki plac budowy, ponieważ do 2019 roku ma powstać 1000 km nowych dróg.

Europejczycy kupią w tym roku więcej aut niż planowano

Europejczycy kupią w tym roku więcej aut niż...

Aktualności 2015-07-10

Komentuj:

~hejter 2012-11-23

ciekawe kiedy motocykle będą musiały mieć poduszki powietrzne.... boczne ?

~sdf 2012-11-21

Bardzo dobrze. 80% motocyklistów nie potrafi awaryjnie hamować. Nie uczy się tego na kursach, a na motocyklu bez ABS to nie jest takie proste.

~kolo 2012-11-21

a co jak się Polska nie zgodzi, albo jakiś cypr czy bułgaria?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Kierowcy muszą się uzbroić w cierpliwość. Dopiero w 2022 roku zostaną oddane do użytku kolejne trzy odcinki drogi ekspresowej S1 o łącznej długości 51 km. Taką informację podał do wiadomości resort infrastruktury.