mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Na co się skarżymy w ubezpieczeniach?

Na co się skarżymy w ubezpieczeniach?

Wciąż występowanie tzw. podwójnego ubezpieczenia jest przyczyną największej liczby skarg polskich kierowców do Rzecznika Ubezpieczonych. Powinno się to zmienić w tym roku, kiedy to w życie wejdą zmiany w przepisach ubezpieczeniowych.

W minionych dwunastu miesiącach, podobnie zresztą jak we wcześniejszych latach, najliczniejsza grupa skarg, jaka napłynęła do Rzecznika Ubezpieczonych, odnosiła się do ubezpieczeń komunikacyjnych. W 2011 roku było aż 7.735 takich skarg, co stanowiło 53,9% wszystkich skarg z zakresu ubezpieczeń gospodarczych.

Wśród nich najwięcej spraw odnotowano na obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (4.574 skargi, tj. 31,9%), oraz składki ubezpieczeniowe w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych (1.609 skarg, 11,2%), gdzie ubezpieczający skarżyli się przede wszystkim na występowanie tzw. podwójnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych; wezwanie do zapłaty przez zakład ubezpieczeniowy przedawnionych składek ubezpieczeniowych lub ich rat wraz z odsetkami za zwłokę; problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie zbycia pojazdu; wysokość składek, w tym na konstrukcję taryf składek.

I to właśnie duża liczba skarg na tzw. podwójne ubezpieczenie była powodem zmian w przepisach. Stosowne regulacje zaczną obowiązywać już od 11 lutego br. i w dużej mierze powinny zminimalizować ryzyko zawarcia dwóch polis ubezpieczenia OC w jednym czasie.

Wysoka pozycja w zakresie liczebności skarg w grupie ubezpieczeń komunikacyjnych przypadła także problemom odnoszącym się do ubezpieczeń autocasco – 1.352 sprawy (9,4%). Kolejne miejsce z uwagi na liczbę zajmowały skargi dotyczące ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy i pasażerów (67 skarg, 0,5%).

Ponadto część skarg dotyczyła Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w tym najczęściej odmowy uznania w całości lub w części zasadności zgłaszanych roszczeń odszkodowawczych (55 skarg, 0,4%) oraz nakładania opłat tytułem niedopełnienia obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych (20 skarg, 0,1%).

Pozostałe wystąpienia skarżących do Rzecznika Ubezpieczonych w tej grupie spraw dotyczyły ubezpieczeń assistance – 42 skargi (0,3%) oraz ubezpieczenia Zielonej Karty – 16 skarg (0,1%).

Największa liczba skarg w tym zakresie - ponad 3 tys. (24,3%) - wpłynęła na PZU, co jednak nie powinno specjalnie dziwić ze względu na największy, prawie 33-proc., udział w rynku. 10% ogółu skarg wpłynęło na TUiR Warta, 7,8% na STU Hestia, a 6,6% na TUiR Allianz. Pierwszą piątkę tego rankingu zamyka Generali TU, na którą to firmę wpłynęło 726 skarg (5,9% wszystkich skarg w tym zakresie).

Podobne wiadomości:

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Finanse i prawo 2016-11-09

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Finanse i prawo 2016-10-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport