mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Na zniżkach w OC już nie oszukamy

Na zniżkach w OC już nie oszukamy

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny szykuje narzędzie do weryfikacji zniżek za bezwypadkową jazdę. Pozwoli to wykryć tych nieuczciwych kierowców, którzy bezpodstawnie korzystają ze zniżek. Dziś jest ich nawet 10 proc. wszystkich klientów towarzystw ubezpieczeniowych.

Na zniżkach w OC już nie oszukamy
W ciągu tego roku UFG przygotuje i wdroży w trybie on-line narzędzie pozwalające zweryfikować, czy kierowcy należy się zniżka na ubezpieczeniu OC. Takie rozwiązanie pozwoli towarzystwom zaoszczędzić nawet kilka milionów złotych. Umożliwia bowiem automatyczne sprawdzenie informacji klientów, o przysługujących im zniżkach za tzw. bezszkodową jazdę, już w chwili sprzedaży polisy.

Z szacunków ubezpieczycieli wynika, że 60-70 procent osób kupujących polisy komunikacyjne deklaruje maksymalną, czyli 60 procentową zniżkę za bezwypadkową jazdę. – Nie zawsze jest to jednak prawda i tą drogą towarzystwa tracą dość duże pieniądze – wyjaśnia Wojciech Bijak, dyrektor Ośrodka Informacji UFG. Podczas poniedziałkowego seminarium Funduszu, dla ubezpieczycieli oferujących polisy komunikacyjne, zaprezentowane zostały wstępne wyniki pierwszego etapu programu pilotażowego UFG, o nazwie Zapytanie Poprzez Portal (ZPP). Pokazują one, że nawet 10 procent klientów może podawać błędne informacje o przysługujących im zniżkach i w efekcie płacić zaniżoną składkę.

Od lutego we wspomnianym badaniu pilotażowym, uczestniczyły Compensa, Ergo Hestia, Link4 i Warta. W maju do projektu zaproszone zostały kolejne cztery firmy: Allianz, PTU, PZU oraz Uniqa, a od czerwca również Generali. Pilotaż polega na udostępnianiu ubezpieczycielom informacji o odszkodowaniach z polis OC i AC, zgromadzonych w bazie danych Ośrodka Informacji. W ramach tego projektu firmy przesłały prawie 220 tysięcy zapytań. Dziś odpowiedzi przekazywane są im elektronicznie w dokumentach formatu PDF lub XML. Ubezpieczyciele chcieliby także dostępu do danych w trybie on-linie.

Wymaga to jednak inwestycji technologicznych ze strony UFG. - Po ich przeprowadzeniu będziemy w stanie uruchomić opisywaną usługę nawet w ciągu roku – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes zarządu Funduszu. - Dopracowania wymaga również kilka innych spraw. Zdarzają się na przykład przypadki mylnego raportowania przez ubezpieczycieli, polegające na zamianie danych sprawcy szkody z danymi poszkodowanego – dodaje. Dlatego też UFG uruchamia konsultacje z firmami ubezpieczeniowymi w trzech obszarach: bezpieczeństwa informacji, technologii informatycznych oraz raportowania i wykorzystania danych z Ośrodka Informacji do taryfikacji.

Innym problemem jest również nasycenie bazy danych OI. Z szacunków Ośrodka (porównanie z danymi Komisji Nadzoru Finansowego) wynika, że baza o polisach Funduszu jest kompletna w ponad 90 proc. w zakresie umów ubezpieczenia i w około 60 proc. zakresie zdarzeń szkodowych, skutkujących odpowiedzialnością ubezpieczyciela. Od półtora roku OI prowadzi, we współpracy z ubezpieczycielami, specjalny program inwentaryzacji danych (projekt Delta). Jego efektem jest trzykrotny wzrost informacji o wypłaconych odszkodowaniach. UFG opracowuje też raporty, które umożliwią zakładom ubezpieczeń kompleksową ocenę procesu zasilania danymi bazy Ośrodka, pod względem ilości i jakości danych. Niekompletność bazy wynika po części z barier technologicznych, ale i z niechęci niektórych firm do przesyłania swoich danych.

Baza o polisach komunikacyjnych pozwala ponadto wykryć przypadki przestępczości ubezpieczeniowej polegającej np. na ubezpieczaniu tego samego auta w kilku firmach i zainkasowaniu kilku odszkodowań za ten sam wypadek drogowy. Z kolei od września ubiegłego roku również indywidualni kierowcy mogą korzystać z danych Ośrodka Informacji UFG, sprawdzając czy i gdzie ubezpieczony jest sprawca wypadku.

Podobne wiadomości:

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Sposób na tańsze ubezpieczenie OC

Finanse i prawo 2016-11-09

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Tysiące Polaków jeździ bez OC

Finanse i prawo 2016-10-10

Komentuj:

~iwam 2010-09-01

No właśnie, oszukiwać to chętnie, a potem narzekanie i wyzywanie ubezpieczyciela, ech...

~robin 2010-07-01

Dlaczego auto obraża WSZYSTKICH kierowców sugerując, że WSZYSCY są oszustami ?? Bo sam tak robi ?

~lolo 2010-06-28

terefere wszystko da się obejść

~jak znam życie.... 2010-06-26

jak znam życie, to przekręty dalej będą.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport