mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Naprawa szkód na podstawie faktur?

Naprawa szkód na podstawie faktur?

Po raz kolejny problematyka dokumentowania naprawy szkody fakturami trafia do Sejmu. Za zmianą systemu likwidacji szkód komunikacyjnych opowiadają się głównie przedstawiciele organizacji skupiających warsztaty samochodowe, także te autoryzowane, z kolei za odrzuceniem tych propozycji jest branża ubezpieczeniowa.

Naprawa szkód na podstawie faktur?
Sprawa odszkodowań komunikacyjnych wypłacanych na podstawie faktury po raz pierwszy pojawiła się przed dwiema kadencjami. Komisja Ustawodawcza zgłosiła propozycję zmian w przepisach, która została wówczas odrzucona w głosowaniu. Projekt Komisji przewidywał wypłatę odszkodowań przez towarzystwa ubezpieczeniowe na podstawie faktury, zamiast wypłaty "do ręki". Według niektórych szacunków państwo traci 1,5 – 3 mld zł rocznie z tytułu wypłat odszkodowań "do ręki", gdyż klienci często korzystają z usług zakładów nielegalnie działających w szarej strefie.

- Popieramy propozycję dokumentowania fakturami części oraz naprawy. Spowoduje to lepsze zdyscyplinowanie tych, którzy sprzedają części i naprawiają oraz wyeliminuje szarą strefę - tłumaczy Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. - Ponadto jeżeli klient będzie miał jakieś problemy, to będzie wiadomo gdzie i kogo szukać. Natomiast jeśli kupuje się z niewiadomego źródła np. używaną część, to po pierwsze – nie wiadomo, czy ona została wprowadzona do obrotu zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, po drugie – nie wiadomo, czy nie jest kradziona, po trzecie – nie wiadomo, czy jest w dobrym stanie technicznym. Klient tego nie widzi. Trudno oczekiwać od niego, aby umiał ocenić czy naprawa jest dobrze wykonana, czy nie.

Według Polskiej Izby Ubezpieczeń, zrzeszającej działające na polskim rynku firmy ubezpieczeniowe, proponowane rozwiązania ograniczają jednak swobodę podejmowania decyzji w zakresie naprawy pojazdu po wypadku drogowym wtedy, gdy naprawa jest realizowana ze środków pochodzących z odszkodowania komunikacyjnego.

Według obecnie obowiązujących przepisów klient ma decyzję w swoich rękach - może odebrać pieniądze w ramach rozliczenia kosztorysowego (kwota bezsporna) i naprawić samochód bądź nie - ma bowiem prawo do odszkodowania a naprawę auta wykonać w dogodnym czasie np. za pół roku.

Propozycje rzemieślników branży motoryzacyjnej likwidują możliwość takiego wyboru. Żeby dostać odszkodowanie należałoby udać się do warsztatu, zapłacić z własnej kieszeni za remont, wziąć fakturę i dopiero wtedy można byłoby otrzymać odszkodowanie. Te zmiany, według PIU, działają na korzyść części warsztatów samochodowych, które oferują droższe usługi. Klienci zaś nie będą mieć w tym żadnego interesu ekonomicznego.

Propozycje nie leżą również w interesie ubezpieczycieli. Brak możliwości weryfikacji faktur przedstawionych przez klienta może powodować ich zawyżanie. Przy takim rozwiązaniu w interesie warsztatów byłoby instalowanie podczas naprawy auta jak najdroższych części. Mogłoby to skutkować także rozwinięciem szarej strefy handlu fakturami.

Propozycje formułowane przez przedstawicieli części warsztatów samochodowych - według PIU - doprowadziłyby także do zwiększenia kwot odszkodowań. W górę więc musiałyby pójść także stawki ubezpieczeń. Dlatego też Polska Izba Ubezpieczeń opowiada się za odrzuceniem postulatów rzemieślników branży motoryzacyjnej.

Obecnie sprawą dokumentowania naprawy szkody fakturami zajmie się Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne Państwo". Efektem prac Komisji mają być stosowne zmiany w ustawach ubezpieczeniowych. Czas pokaże jednak, czy doczekamy się jakichś rewolucyjnych zmian w tych przepisach, czy tylko będą to kosmetyczne zmiany.

Podobne wiadomości:

Ubezpiecznie OC będzie zależne od mandatów

Ubezpiecznie OC będzie zależne od mandatów

Finanse i prawo 2017-09-19

YU! - sposób na tańsze OC

YU! - sposób na tańsze OC

Finanse i prawo 2017-01-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Rolls Royce Phantom VIII – nowy wymiar luksusu
Rolls Royce Phantom VIII – nowy wymiar luksusu
Najbardziej luksusowy samochód świata powraca w nowej odsłonie. Czekaliśmy na niego aż 14 lat.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic