mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Nie będzie 500-złotowej opłaty recyklingowej

Nie będzie 500-złotowej opłaty recyklingowej

Sprowadzanie do kraju używanych samochodów będzie od stycznia tańsze o 500 zł. Likwidacja opłaty recyklingowej to, z punktu widzenia kierowców, najważniejsza zmiana znowelizowanej ustawy o recyklingu pojazdów.

Nie będzie 500-złotowej opłaty recyklingowej
Posłowie zaakceptowali wczoraj poprawki Senatu do znowelizowanej ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw. Przyjęto wszystkie 15 poprawek - w większości doprecyzowujących, poza jedną, która dotyczyła terminu wejścia w życie tych zmian. Posłowie chcieli pierwotnie, by nowelizacja zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., jednak ostatecznie zmiany wejdą w życie rok wcześniej. Chodzi o to, by do Trybunału Sprawiedliwości nie trafiła skarga na Polskę za opóźnienia we wdrożeniu przepisów dyrektywy unijnej 2000/53/WE. Według autorów zmian, nowe rozwiązania mają na celu likwidację szarej strefy demontażu pojazdów i wsparcie legalnych stacji.

Według obecnie obowiązujących przepisów, stacje demontażu nie pobierają opłat za przyjmowane do recyklingu pojazdy zarejestrowane w Polsce. Komisja Europejska chce jednak, by zwolnienie z opłat dotyczyło wszystkich właścicieli aut zarejestrowanych w krajach UE.

Ustawa zobowiązuje podmioty profesjonalnie wprowadzające pojazdy na rynek polski (w tym np. dealerów samochodowych i właścicieli komisów) do organizowania krajowej sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Podmioty wprowadzające więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązane do zapewnienia sieci składającej się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie - oznacza to konieczność zapewnienia co najmniej 48 stacji w skali kraju. Wprowadzający mniej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązani do zapewnienia sieci składającej się co najmniej z 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach.

Nowelizacja przewiduje ponadto, że właściciele komisów i osoby indywidualne zostaną zwolnieni z opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, ponoszonej za każdy używany pojazd sprowadzony do Polski. Ustawa wprowadza generalną zasadę, że prowadzący stacje demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego – nie będą pobierać opłaty od jego właściciela.

Ustawa wprowadza również opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Opłata taka będzie wnoszona do urzędu marszałkowskiego, a następnie przekazywana do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Wpływy z niej, w wysokości 5 proc., będą dochodem województwa. Ponadto, nowe przepisy zobowiązują NFOŚiGW do przeznaczania środków pochodzących z kar i opłat m.in. na wspieranie działań zapobiegających nielegalnemu demontażowi.

Proponowane zmiany były krytykowane na kolejnych etapach procesu legislacyjnego przez przedstawicieli branży recyklingowej. Według nich nowe przepisy uderzą w firmy działające w tej branży, poprzez wprowadzenie wyśrubowanych limitów odzysku i wysokich kar za ich niedotrzymanie i nie wpłyną znacząco na likwidację szarej strefy.

Nowelizacja trafi teraz na biurko prezydenta.

Podobne wiadomości:

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Import aut ciągle rośnie

Import aut ciągle rośnie

Aktualności 2016-05-07

Komentuj:

~lobuzbodzio 2015-06-04

Coś jest niezgodne i karane przez unię ale nadal pobierają opłatę powinni wręcz oddać co pobrali a nie nadal okradać nas biedny naród by potem kary uni płacić.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport