mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Nie będzie handlu złomowanymi autami

Nie będzie handlu złomowanymi autami

Kolejna zmiana projektu nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów. Wprowadzający na rynek pojazdy nowe bądź używane nie będą musieli zapewniać rocznego poziomu zbierania. Wystarczy tylko, że zapewnią odpowiednią liczbę stacji demontażu.

Jeszcze w lutym projekt nowelizacji ustawy o recyklingu pojazdów przygotowany przez Ministerstwo Środowiska zakładał, że każdy wprowadzający na rynek rocznie ponad 100 aut będzie zmuszony do zapewnienia odpowiedniego poziomu zbierania - od 40% masy, tego co wprowadził, w 2012 roku, do 70% w 2016 roku. Spotkało się to jednak z ostrym sprzeciwem organizacji branży samochodów nowych, przede wszystkim Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Związku Dealerów Samochodów.

Podstawowym zarzutem było to, że zastąpienie obowiązku tworzenia sieci koniecznością legitymowania się przez importera osiągnięciem rocznego poziomu zbierania może stworzyć swoisty "handel" na rynku demontażu "wolnymi" masami pojazdów które trafiają do recyklingu. A w konsekwencji podniesienie cen samochodów nowych.
 
W "nowym" projekcie ustawodawca odchodzi od tego rozwiązania i proponuje, aby importer zapewnił, że w każdym województwie będą istniały co najmniej 3 stacje demontażu. Natomiast "importerzy" (samochodów nowych czy też używanych), którzy wprowadzają nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu roku będą zobowiązani zapewnić sieć (3 stacje demontażu) tylko w jednym województwie.

Przypomnijmy, że projektowane przepisy likwidują całkowicie obowiązek płacenia dotychczasowej opłaty w wysokości 500 zł.  
 
Natomiast w kwestii zmian w zakresie wypłat odszkodowań, które również porusza omawiana nowelizacja ustawy, projektodawca wybrał wariant 1. Dla przypomnienia, zgodnie z tym wariantem wypłata odszkodowania przy szkodzie całkowitej będzie uzależniona od przedstawienia rachunków naprawy pojazdu lub przedstawienia świadectwa demontażu (potwierdzenia oddania pojazdu do systemu recyklingu). Wyjątkiem będą tylko przypadki, kiedy szkoda całkowita została orzeczona wobec samochodu, który nie wymaga naprawy (w uzasadnieniu napisano, że dotyczy to przypadków uszkodzeń lakierniczych) i zostało przedstawione zaświadczenie z pozytywnym badaniu technicznym.

Podobne wiadomości:

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

Aktualności 2015-07-24

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport