mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Nie będzie opłaty recyklingowej

Nie będzie opłaty recyklingowej

Nowelizacja ustawy o recyklingu pojazdów zakłada likwidację opłaty recyklingowej w wysokości 500 zł oraz darmowe złomowanie wycofanych aut. Na zmianach w prawie suchej nitki nie zostawiają jednak przedstawiciele branży recyklingu.

Nie będzie opłaty recyklingowej
Przyjęta w piątek przez posłów znowelizowana ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji oraz niektórych innych ustaw ma dostosować polskie prawo w tym obszarze do wytycznych unijnych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE).

Nowelizacja ma głównie na celu likwidację tzw. szarej strefy demontażu pojazdów, a tym samym wsparcie legalnych stacji. Ustawa zobowiązuje podmioty profesjonalnie wprowadzające pojazdy na rynek polski (w tym np. dealerów samochodowych i właścicieli komisów) do organizowania krajowej sieci zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji. Podmioty wprowadzające więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązane do zapewnienia sieci składającej się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w województwie - oznacza to konieczność zapewnienia co najmniej 48 stacji. Wprowadzający mniej niż 1000 pojazdów rocznie będą zobowiązani do zapewnienia sieci składającej się co najmniej z 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach.

Nowelizacja przewiduje też, że właściciele komisów i osoby indywidualne zostaną zwolnieni z opłaty recyklingowej, w wysokości 500 zł, ponoszonej za każdy używany pojazd sprowadzony do Polski. Ustawa wprowadza także generalną zasadę, że prowadzący stacje demontażu – przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego – nie będą pobierać opłaty od jego właściciela.

Jednocześnie nowelizacja określa wyjątki od tej zasady. W odniesieniu do prowadzących stacje demontażu ustawa wprowadza opłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. Opłata taka będzie wnoszona do urzędu marszałkowskiego, a następnie przekazywana do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Wpływy z niej, w wysokości 5 proc., będą dochodem województwa. Ponadto, nowe przepisy zobowiązują NFOŚiGW do przeznaczania środków pochodzących z kar i opłat m.in. na wspieranie działań zapobiegających nielegalnemu demontażowi.

O odrzucenie zmian w całości apelowała branża recyklingowa. W liście otwartym skierowanym do posłów możemy przeczytać m.in. iż "część zmian uważamy za szkodliwą dla branży i nie do zaakceptowania przez nasze środowisko". Krytycznie oceniana jest wyłączna odpowiedzialność prowadzących stacje demontażu za osiągnięcie poziomów odzysku i recyklingu, którzy muszą się liczyć również z odpowiedzialnością finansową za nieosiągnięcie wymaganych poziomów, a także likwidacja dopłat do demontażu oraz brak systemu, zapewniającego wszystkim prowadzącym stacje demontażu zwrotu kosztów przetwarzania pojazdów.

Branża krytycznie ocenia również likwidację 500-złotowej opłaty recyklingowej i żałuje, że nie udało się wprowadzić tzw. systemu 500 za 500, w którym tzw. opłatę depozytową mógłby odzyskać ostatni użytkownik pojazdu. Zdaniem ekspertów rynkowych przyjęte zmiany mogą doprowadzić do wzrostu szarej strefy w tym obszarze, choć już dziś nie jest z tym najlepiej - zaledwie ok. 40 proc. pojazdów wycofanych z eksploatacji trafia do legalnych punktów zbiórki

Nowelizacja będzie teraz przedmiotem prac Senatu.


Podobne wiadomości:

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

A Ty co robisz z zużytymi oponami?

Aktualności 2015-07-24

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota sprzedała więcej aut niż Volkswagen
Toyota sprzedała więcej aut niż Volkswagen
Wygląda na to, że afera Dieselgate nie zaszkodziła Volkswagenowi. Niemiecki koncern zajął pierwsze miejsce pod względem globalnej sprzedaży samochodów w 2016 roku, wyprzedzając największego konkurenta - Toyotę.
Odgadnij model Odgadnij model