mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Nie będzie podatku ekologicznego - na razie

Nie będzie podatku ekologicznego - na razie

Brak poparcia większości sejmowych komisji, możliwość pogorszenia sytuacji budżetowej i wreszcie mało przychylny odbiór społeczny - to główne powody, dla których wstrzymane zostały prace legislacyjne nad tzw. podatkiem ekologicznym.

Nie będzie podatku ekologicznego - na razie
Informację taką podał wiceminister gospodarki, Dariusz Bogdan, w odpowiedzi na interpelację posła Marka Krząkały. Poseł pytał m.in., czy w dobie kryzysu nasze państwo ma jakiś pomysł na poprawę sytuacji w branży motoryzacyjnej, np. poprzez wprowadzenie systemu dopłat do zakupu nowych samochodów, jaki obowiązuje i to z powodzeniem już w kilku krajach europejskich.

W odpowiedzi możemy przeczytać, że Minister Gospodarki przedstawił wstępną koncepcję proekologicznego pakietu wspierającego popyt na nowe samochody, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wynikającym z ochrony środowiska, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz odnowienia parku samochodowego.

Pakiet ten miał opierać się o dwa główne filary. Po pierwsze, akcyza stosowana wobec samochodów osobowych miałaby być zastąpiona podatkiem ekologicznym ściśle związanym z emisją szkodliwych gazów oraz rodzajem paliwa lub napędu.

Druga kwestia miała się odnosić do systemu recyklingu, w którym miały pojawić się zachęty finansowe dla właścicieli pojazdów oddających zużyte pojazdy do stacji demontażu oraz nabywających nowe o emisji nieprzekraczającej 155 g CO2/km. Propozycja zmian w systemie recyklingu zakładała, że część przychodów z budżetu państwa z tytułu zastąpienia akcyzy podatkiem ekologicznym zasili nowo utworzony fundusz przeznaczony na dopłaty dla zakupujących nowe, ekologiczne auta osobowe.

Jednak propozycje takich rozwiązań nie uzyskały jednoznacznego poparcia sejmowych Komsji Gospodarki, Infrastruktury oraz Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Spotkały się one też z nieprzychylnym odbiorem społecznym. Ponadto resort gospodarki zwraca uwagę, że takie rozwiązania mogą wywołać problemy budżetu państwa związane z rezygnacją z podatku akcyzowego i opóźnionymi wpływami z tytułu podatku ekologicznego. W wyniku czego zdecydowano, iż prace legislacyjne dotyczące zmiany systemu opodatkowania samochodów zostają czasowo zawieszone.

Jak można jednak przeczytać na zakończenie odpowiedzi wiceministra Bogdana, nadal prowadzone będą jednak prace analityczne nad proekologicznymi i społecznie akceptowalnymi rozwiązaniami mającymi na celu odnowienie parku samochodowego w naszym kraju.

Podobne wiadomości:

Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami

Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad...

Finanse i prawo 2016-10-13

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Komentuj:

~w 2009-08-21

nie wiem jak mozna sie cieszyc, ze nie wprowadzono jakiegos podatku. jakbym mial hajs na nowe auto zalozmy 10000zl, to bym kupil elektryczne do miasta i jakiegos starocia 10-15 lat do jazdy gdzies dalej

~PEMEK 2009-08-20

c.d. Oczywiście podatek dotyczyłby także właścicieli nowo kupowanych używanych - i tu fiskus miałby duże pole do popisu, bo wiadomo,im starsze auto tym wyższy podatek ekologiczny. Wszytko powinno się oprzeć o normy Euro. I dodatkowo pojawić się jakieś zwolnienia dla pojazdów hybrydowych lub coś podobnego. Nikt na tym nie byłby stratny, ani państwo, ani ekolodzy, ani kupujący nowe auta. Unia i tak wymusi na nas wprowadzenie tych przepisów,tylko kwestia czasu. Nie wiem na co tu czekać. W plecy będą jedynie kupujący stare auta po 1.01.2010, z normą Euro2 lub 3. Ale ich też nie powinno się zbyt obciążać,to grupa mniej zamożnych osób,nie powinny to być wysokie kwoty.

~PEMEK 2009-08-20

Wielka szkoda że ten podatek został odłożony w czasie. Po pierwsze-dotyczyć powinien tylko tych aut, który byłyby kupowane od 1.01.2010. Ci, którzy akcyzę zapłacili przy kupnie auta, nie byliby objęci tym podatkiem. Auta potaniałyby w salonach o wartość akcyzy, więc sprzedaż poszłaby w górę. Byłoby to rozsądne zastąpienie dopłat do nowych aut, bo wypłacanie komuś z naszego wspólnego budżetu na zakup auta, wydaje mi się przesadą. Ale efekt byłby podobny. Jedynie fiskusowi zmniejszyłyby się wpływy na konto - bo wartość akcyzy wpływa jednorazowo, a podatek ekologiczny byłby płacony co roku i oczywiście niższy,ale przez kilka lat by się to wyrównało. Jednak na dłuższą metę opłaciłoby się to państwu - bo wyższa sprzedaż nowych aut, to więcej kasy do budżetu-22%z każdego samochodu to podatek. Chytry dwa razy traci,niestety.

~julla 2009-08-18

a ja uważam, że szkoda iz upadł pomysł z wprowadzeniem podatku ekologicznego w miejsce akcyzy. Może w koncu byłyby jakieś sensowne rozwiązania, ktore by promowały kupno ekologicznych samochodów. I nie jestem żadnym radykalnym ekologiem, ale mieszkam w Warszawie, gdzie często mam przyjemność wdychać "swieże" powietzre na zatłoczonych ulicach miasta. A tak to cała Europa Zach. będzie u siebie wprowadzać ekologiczne modele, a my w tym temacie jak zwykle obudzimy się za parenaście lat

~Bękart 2009-08-14

Słuchaj Nina twój komentarz ma się ni jak do artykułu. Chyba tata ma salon... Golfiarze są innym problemem na naszych drogach, ale nie ma to zwiazku z tematem artykulu. Poza tym nie musisz ganić ludzi ktorzy lubią auta z większym silnikiem, nie kazdy musi jeździć 1,0 jak ty ;)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport