mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Niemieckie marki z poparciem UE

Niemieckie marki z poparciem UE

Niemiecka motoryzacja potwierdza swoją dominującą rolę na rynku europejskim. Tym razem nie chodzi jednak o wyniki sprzedaży, wyniki finansowe, czy też wprowadzenie jakichś innowacyjnych rozwiązań. Lobby niemieckich producentów przeforsowało bowiem w Parlamencie Europejskim korzystne dla siebie rozwiązania dotyczące emisji zanieczyszczeń.

Niemieckie marki z poparciem UE
Sprawa dotyczy przedstawionego przez Komisję Europejską pod koniec ubiegłego roku projektu ograniczania emisji CO2 przez samochody wraz z harmonogramem dochodzenia do wyznaczonych celów. Propozycje ówczesne, choć będące efektem długich i żmudnych negocjacji różnych grup lobbistycznych, i tak powodowały ostre sprzeciwy słyszalne z różnych stron. Jednak wydawało się, że zaproponowane rozwiązanie będzie ostatecznym kompromisem w tej sprawie.

Przypomnijmy, od 2012 roku nowe samochody miały emitować średnio 130 g CO2/km. W przypadku przekroczenia tej normy, producenci musieliby płacić kary (od 20 euro za każdy przekroczony g/km w 2012 roku, do 95 euro za każdy g/km w 2015).

Propozycja ta skutecznie podzieliła europejskich producentów. Po jednej stronie znalazła się zjednoczona koalicja niemieckich koncernów motoryzacyjnych, a po drugiej połączone siły francusko-włoskie. Niemieccy producenci, którzy w swojej gamie mają więcej dużych oraz sportowych modeli, chcieli uzależnić nałożone limity od wagi auta. Ponadto chcieli odłożyć w czasie wprowadzenie tychże limitów, a także optowali za zmniejszeniem kar. Całkowicie odmienne zdanie w tym temacie mają koncerny motoryzacyjne z Włoch i Francji. Mając w swoim portfolio sporo małych i oszczędnych modeli sprzeciwiali się jakimkolwiek odstępstwom od nałożonych limitów i to jeśli chodzi o ich wartości, i o czas wprowadzenia, i kary za nieprzestrzeganie tych norm.

Minęło mniej więcej pół roku i... okazuje się, że Parlament Europejski bliski jest znalezienia nowego kompromisu, którego głównym założeniem jest wydłużenie czasu dojścia do wyznaczonych limitów emisji dwutlenku węgla. Według nowej propozycji, w 2012 roku owszem pozostałby wciąż limit emisji CO2 w wysokości 130 g/km, jednak nie dotyczyłby on wszystkich samochodów w puli danego producenta. Warunek ten dotyczyłby tylko 25% sprzedawanych aut. W kolejnych latach ten odsetek aut, które musiałyby spełniać ustalony limit, zwiększałby się do 50% w 2013, 75% w 2014 i wreszcie w 2015 dotyczyłby wszystkich produkowanych modeli.

De facto, gdyby zaproponowane przez Parlament Europejski zmiany weszły w życie, oznaczałoby to więcej czasu, przede wszystkim dla niemieckich firm, na dostosowanie się do zmian.

Średnia emisja CO2 10 największych marek na Starym Kontynencie w 2007:
Fiat 137,3 g/km
Peugeot 141,9 g/km,
Citroen 142,2 g/km,
Renault 146,4 g/km,
Toyota 141,9 g/km,
Ford 149,1 g/km,
Opel 152,9 g/km,
Volkswagen 161,7 g/km,
BMW 176,7 g/km,
Mercedes 188,4 g/km.
Tematy w artykule: CO2

Podobne wiadomości:

Emisja CO2 kością niezgody

Emisja CO2 kością niezgody

Finanse i prawo 2008-01-21

Niemieckie auta trują najbardziej

Niemieckie auta trują najbardziej

Aktualności 2007-11-16

Komentuj:

~cbm80 2008-04-24

Od kiedy to Ford jest marka niemiecka? Poza tym Opel to tez w zasadzie GM, czyli nie do konca niemiecki.

~hjokiel 2008-04-24

Widać stąd, że niemieckie marki są daleko w tyle za pozostałymi koncernami w zaawansowaniu technologicznym. O ile bmw czy mercedes rzeczywiście produkują większe i bardziej paliwożerne samochody, o tyle pozostałe, czyli opel, ford czy vw mają w produkcji gamę aut podobną do innych. Vw od dawna miał rozpięty parasol ochronny własnego rządu i oto skutki. Co z tego, że mają nowoczesny silnik FSI, gdy z drugiej strony pompowtryskiwacze diesla w porównaniu np. z HDI psa nigdy ostrych norm nie spełnią, a aut z silnikami diesla sprzedaje się już ponad 60 %.

~helmut 2008-04-24

Nowa klasa nowych panow

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport