mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Niezależny rynek części bez dyskryminacji

Niezależny rynek części bez dyskryminacji

Części zamienne kluczowe dla bezpieczeństwa, a także istotne z punktu widzenia ochrony środowiska będą mogły być, po spełnieniu określonych standardów, produkowane przez niezależnych producentów.

Aż dwa lata minęły, od kiedy nowy system autoryzacji dla aftermarketowych części zamiennych, który został włączony w 2005 roku przez Komisarza Verheugena do przekształconej dyrektywy Vehicle Framework Directive, został ostatecznie przyjęty przez europejskie instytucje.
 
Nowy Artykuł 31 zapewnia, że części kluczowe dla bezpieczeństwa lub środowiska naturalnego mogą zostać poddane nowemu systemowi autoryzacji (testowania). Lista części, standardy testu i procedury testowe zostaną ustalone przez Komisję Techniczną pod nadzorem Komisji Europejskiej.
 
Początkowo projekt Artykułu 31 nie zawierał żadnych wytycznych, w jaki sposób lista części oraz procedury testowe miałyby zostać ustalone. Ponadto wyłączał oryginalne części producentów samochodów, tzn. takie posiadające ich logo, z obowiązku testowania. Propozycja taka mogła wyeliminować konkurencję, jaką są dla producentów pojazdów niezależni dostawcy części oraz dystrybutorzy.
 
Parlament Europejski, wspierany przez organizacje reprezentujące niezależny rynek, przeforsował jednak zmienione przepisy. Wymagane będą konsultacje z zaangażowanymi stronami oraz pojawiła się dużo bardziej czytelna definicja kryteriów i procedur testowych. Oryginalne części producentów pojazdów są wyłączone z obowiązku testowania jedynie wtedy, jeśli zostały już zatwierdzone podczas homologacji całego pojazdu. Powinno to zapobiec dość skutecznie dyskryminacji niezależnego rynku części i napraw.
 
Oczekuje się, że przekształcona dyrektywa Vehicle Framework Directive, zawierająca Artykuł 31, dotyczący nowego systemu autoryzacji dla motoryzacyjnych części zamiennych i wyposażenia, zostanie opublikowana w październiku 2007. Dyrektywa wejdzie w życie w 6 tygodni po jej opublikowaniu. Kraje członkowskie będą miały 18 miesięcy na adoptowanie jej do prawa krajowego.
 
Kolejnym krokiem będzie powołanie, jeszcze na jesieni bieżącego roku, Komisji Technicznej, która ma ustalić listę części i odpowiednie kryteria testowe.
 
Czytaj także:

Tańsze części zbliżają się (2007-06-28)

Widoczne części będą tańsze (2007-05-30)

 

 

Tematy w artykule: klauzula napraw GVO

Podobne wiadomości:

Monopol motoryzacyjny się broni

Monopol motoryzacyjny się broni

Finanse i prawo 2014-06-09

Dwa lata GVO - i co?

Dwa lata GVO - i co?

Finanse i prawo 2013-04-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport