mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Nowe GVO - będzie lepiej czy gorzej?

Nowe GVO - będzie lepiej czy gorzej?

Od kilku dni na europejskim rynku panują zmienione przepisy regulujące zasady sprzedaży samochodów oraz ich serwisowania. Jak te zmiany wpłyną na zwykłych konsumentów? Czy ich sytuacja się pogorszy, pozostanie bez zmian, a może się polepszy?

Nowe GVO - będzie lepiej czy gorzej?
Mimo iż od mniej więcej trzech lat wiele różnych środowisk związanych z rynkiem motoryzacyjnym postulowało o przedłużenie rozporządzenia GVO na kolejny okres (w Polsce optowała za tym głównie Koalicja na Rzecz Prawa do Naprawy, w skład której wchodziły m.in. Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, Federacja Konsumentów, Polska Izba Ubezpieczeń, zaś na poziomie europejskim Koalicję reprezentowała Europejska Federacja Producentów i Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych - FIGIEFA), Komisja Europejska zdecydowała jednak o likwidacji tego specyficznego dla branży motoryzacyjnej rozporządzenia. 27 maja br., a więc zaledwie pięć dni przed terminem wygaśnięcia rozporządzenia GVO (1400/2002) z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie stosowania porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze motoryzacyjnym, Komisja opublikowała nowe rozporządzenie (461/2010) dotyczące dystrybucji samochodów i usług serwisowych na rynku unijnym, które wraz z opublikowanym w dniu 22 kwietnia rozporządzeniem (330/2010) będzie regulować zasady rynku motoryzacyjnego w Europie w najbliższych kilkunastu latach.
 
Rozporządzenie dotyczące wyłączeń grupowych w sektorze motoryzacyjnym reguluje kwestie w zakresie rynku części zamiennych, napraw oraz serwisu. Nowe rozporządzenie weszło w życie w dniu 1 czerwca 2010 r. i będzie obowiązywało przez 13 lat, tj. do 31 maja 2023 roku.

Przez ten czas Komisja ma na bieżąco monitorować rozwój sytuacji w sektorze pojazdów silnikowych i podejmować odpowiednie działania zaradcze w przypadku pojawienia się potencjalnie szkodliwych dla konsumentów nieprawidłowości w zakresie konkurencji na rynku dystrybucji nowych pojazdów silnikowych lub dostaw części zamiennych lub usług posprzedażnych dla pojazdów silnikowych.

Zmienione przepisy nie zawierają jakichś rewolucyjnych zmian w zakresie sprzedaży samochodów oraz usług serwisowych. Zdaniem członków KE działają one wręcz na korzyść europejskich klientów. Tak jak to było do tej pory, zawierają one kategorie porozumień podlegających wyłączeniu grupowemu, do których należą:
- porozumienia wertykalne dotyczące zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży nowych samochodów,
- porozumienia wertykalne dotyczące zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży części zamiennych do aut oraz porozumienia wertykalne dotyczące świadczenia usług naprawy i konserwacji takich pojazdów, w przypadku gdy takie porozumienia zawierają między sobą niekonkurujące przedsiębiorstwa, niektórzy konkurenci lub niektóre stowarzyszenia sprzedawców detalicznych lub warsztatów,
- porozumienia wertykalne zawierające dodatkowe postanowienia dotyczące przeniesienia lub korzystania z praw własności intelektualnej.

Zdaniem Komisji, bez dostępu do takich części zamiennych niezależne warsztaty nie byłyby w stanie skutecznie konkurować z autoryzowanymi warsztatami, gdyż nie mogłyby świadczyć konsumentom usług wysokiej jakości przyczyniających się do bezpiecznego i niezawodnego funkcjonowania nowych, skomplikowanych technicznie samochodów.

Taką decyzję Komisji Europejskiej z zadowoleniem przyjęły FIGIEFA oraz polska Koalicja na Rzecz Prawa do Naprawy. - Nowe regulacje opierające się na dotychczasowych warunkach to krok w dobrym kierunku, stanowiący jasny przekaz dla producentów pojazdów: niezależni uczestnicy rynku muszą mieć dostęp do części zamiennych i informacji technicznych, nie można wstrzymywać swobodnego przepływu oryginalnych części zamiennych dostarczanych przez producentów części oraz części zamiennych porównywalnej jakości, a gwarancje producentów pojazdów, bez względu na fakt, czy wynikają z umowy, czy też formułowane są dodatkowo jako gwarancje rozszerzone, nie powinny być uzależnione od serwisowania pojazdów wyłącznie w autoryzowanej sieci warsztatów naprawczych - powiedział Michel Vilatte, prezydent FIGIEFA.

Również zdaniem Związku Dealerów Samochodów dotychczasowy stan prawny i stan prawny pod rządami nowych rozporządzeń w kwestiach serwisu i części zamiennych jest zasadniczo identyczny i w niczym nie zmieni sytuacji klientów w zakresie napraw samochodów.

ZDS zwraca jednak uwagę na inne aspekty, które mogą godzić w interesy klientów, dealerów i serwisów samochodowych. Nowe przepisy mogą wstrzymać rozwój wielomarkowości w salonach samochodowych i serwisach, co ograniczy znacznie możliwość kupujących do porównania kilku ofert różnych koncernów w jednym miejscu. Nadzieję, że tak się jednak nie stanie, dają jednak sami producenci i importerzy, którzy wypowiadają się, że pomimo zmian nie będą podejmować działań przeciwko rozwojowi wielomarkowości na Starym Kontynencie.

Istnieje ponadto także ryzyko ograniczenia wolności w zakładaniu dodatkowych punktów sprzedaży i serwisowania samochodów, a tym samym  spowoduje to zmniejszenie dostępu, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, do zakupu i serwisowania nowych samochodów blisko miejsca zamieszkania. Dealerzy z kolei obawiają się obniżenia poziomu bezpieczeństwa umów pomiędzy nimi a koncernami. Może to w konsekwencji spowodować zmniejszenie ilości firm dealerskich, a co za tym idzie, likwidację miejsc pracy, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach miejskich.

Podobne wiadomości:

Nowy salon Mazdy we Wrocławiu

Nowy salon Mazdy we Wrocławiu

Aktualności 2016-06-23

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Promocja na serwis klimatyzacji w Suzuki

Aktualności 2016-05-19

Komentuj:

~kierowca 2010-06-28

Oczywiście bez utraty praw gwarancyjnych.

~kierowca 2010-06-28

Z powyższego artykułu wynika, że będzie dopuszczone serwisowanie nowych samochodów po za ASO??

~marco polo 2010-06-10

jak zwykle, będzie gorzej

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport