mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Od jutra wchodzą nowe regulacje w sprawie opon

Od jutra wchodzą nowe regulacje w sprawie opon

Od 1 listopada w całej Unii Europejskiej zaczną obowiązywać przepisy nakazujące producentom opon etykietowanie ich produktów. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziemy wiedzieć, jak dana opona wpływa na zużycie paliwa, jaki generuje poziom hałasu i wreszcie, jaką zapewnia przyczepność na mokrej nawierzchni.

Od jutra wchodzą nowe regulacje w sprawie opon
Nowe przepisy dotyczące obowiązkowych etykiet na dostępnych w sprzedaży oponach wprowadza rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Dzięki tym regulacjom zwiększyć ma się poziom bezpieczeństwa na drogach całej Europy. Ponadto zawarte na etykiecie najważniejsze parametry techniczne pozwolą ograniczyć zużycie paliwa i zminimalizować hałas dobiegający spod kół aut.

Nowe przepisy dotyczą opon letnich, zimowych, jak i tzw. uniwersalnych (całorocznych), które zostały wyprodukowane po 1 lipca 2012 roku, a które są przeznaczone do pojazdów osobowych, ciężarowych oraz przyczep (typy C1, C2, C3). Etykietowaniem nie zostaną natomiast objęte opony nietypowe, tj. o indeksie prędkości do 80 km/h, o średnicy poniżej 10 cali bądź powyżej 25 cali, przeznaczone dla pojazdów historycznych i zabytkowych, z kolcami oraz bieżnikowanych. Ponadto opony dla pojazdów ciężarowych nie będą posiadać informacji o przyczepności na mokrej nawierzchni, zaś profesjonalne opony terenowe o poziomie hałasu i o oporach toczenia.

Hamowanie na mokrej nawierzchni

Ten parametr ma informować nas, jak dana opona zachowuje się na nawierzchni o gorszej przyczepności, czyli np. podczas deszczu bądź śniegu. Najlepsze opony w tej kategorii będą oznaczane literką A, co będzie znaczyło, że dany model opony jest lepszy o 55 proc. bądź więcej od tzw. opony wzorcowej. Z kolei najgorsza w tym zestawieniu klasa G oznacza, że dana opona tylko o 10 proc. jest lepsza od porównywanej opony wzorcowej. W praktyce przekłada się to na różnicę minimum 18 metrów między drogą hamowania najlepszych i najgorszych opon dostępnych na rynku.

W tej kategorii nie będzie przyznawana klasa D. Ma to na celu wyraźne oddzielenie dobrze zachowujących się na mokrym opon (klasy A, B i C) od tych o najsłabszych osiągach. Z kolei opony zaliczane do klasy G nie zostaną dopuszczone do sprzedaży.

Opory toczenia
Parametr opory toczenia ma bezpośrednie przełożenie na wyniki spalania. Im opona jest z lepszej klasy, tym wywiera ona mniejszy wpływ na realne zużycie paliwa.

Parametr ten wyrażany jest w kg na tonę. Najgorsza klasa (G) wynosi 12 kg/t, zaś najlepsza (A) niemal połowę mniej, czyli 6,5 kg/t. W praktyce oznacza to, że aby udźwignąć masę 1 tony opona potrzebuje 6,5 kg siły, by pokonać opory, jakie się wytwarzają.

Poziom hałasu
W tej kategorii nie ma już podziału na klasy, a wyniki podawane są w formie faktycznej liczby decybeli, jakie emituje dana opona. O tym, czy jest to dobry czy zły wynik informuje m.in. liczba fal dźwiękowych na etykiecie (im więcej, tym opona jest głośniejsza).

Powyższe oznaczenia, jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, powinny być dostępne dla konsumentów w formie m.in. nalepek na bieżniku, podobnych do tych, jakie informują o klasie energetycznej lodówki czy pralki. Nowe przepisy nakładają obowiązki zarówno na dostawców (producentów lub importerów), jak i dystrybutorów opon i pojazdów.

Nowe oznakowanie opon powinno być widoczne zarówno w tradycyjnych punktach sprzedaży (np. sklepach, serwisach), jak i na witrynach wykorzystywanych przez sprzedawców internetowych. Dane te dostawca powinien podać także na drukowanej etykiecie w odniesieniu do każdej partii dostarczonych opon, a także we wszystkich materiałach promocyjnych (np. instrukcjach, broszurach, ulotkach, katalogach). Ponadto na rachunku potwierdzającym sprzedaż opon (lub wraz z nim), konieczne będzie przekazanie danych o parametrach technicznych znajdujących się na obowiązkowej naklejce. Dane na dowodzie zakupu będą pomocne konsumentowi w przyszłości, przykładowo kiedy będzie nabywał nowe opony, aby porównywać ich dane techniczne z dotychczas użytkowanymi.

Kupując samochód warto pamiętać, że kiedy w pojeździe będzie możliwe zamontowanie różnych opon, dostawca lub dystrybutor auta będzie miał obowiązek poinformować konsumenta o wspomnianych trzech parametrach każdego oferowanego rodzaju ogumienia. Dane te powinny być podane co najmniej w materiałach promocyjnych zarówno drukowanych, jak i dostępnych w Internecie.

W ciągu pięciu lat po udostępnieniu na rynku ostatniej opony danego typu Inspekcja Handlowa będzie mogła żądać od dostawcy przekazania dokumentacji technicznej (np. sprawozdań z badań laboratoryjnych) dotyczącej konkretnych opon. W ten sposób możliwe będzie zweryfikowanie, czy przedsiębiorca dostarczający konsumentom opony w sposób poprawny oznakował oferowane produkty. Wyprowadzanie do obrotu towarów bez wymaganych oznaczeń (w tym także i brak odpowiedniego oznakowania opon) jest wykroczeniem i podlega karze grzywny.
Tematy w artykule: opony etykiety na opony

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

zepper 2012-12-13

ja w sumie raczej sobie nie sprawdzam co miesiąc ciśnienia... w sumie ostatnią okazją była do tego wymiana opon. poza tym na takich rzeczach powinni znać się w zakładzie. ja zapisałem się na http://wymianaopon.pl do zakładu ,w którym nigdy wczesniej opon nie wymieniałem a obsługa bardzo profesjonalna,wszystko porządnie zrobione.

~atu97 2012-11-04

Kolejnym bezsensem (a przynajmniej tak to wynika z treści artykułu) jest umieszczanie informacji technicznych dot. opony jedynie na nalepce. Po montażu nalepka (wiadomo) idzie do kosza i wszystkie informacje także. Jeżeli opona znajdzie się po paru sezonach na rynku wtórnym, skąd wziąć informacje na tema jej parametrów klasyfikacyjnych? Szukać na forach? To już jest od dawna, a informacje tam zamieszczane są nieprawdziwe, zmyślone lub subiektywnie zawyżane/zaniżane...

~iitr 2012-10-31

bez sensu są te informacje, jednakowo traktowane są opony letnie i zimowe, co jest totalnym bezsensem

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport