mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Od jutra wchodzą nowe regulacje w sprawie opon

Od jutra wchodzą nowe regulacje w sprawie opon

Od 1 listopada w całej Unii Europejskiej zaczną obowiązywać przepisy nakazujące producentom opon etykietowanie ich produktów. Dzięki takiemu rozwiązaniu będziemy wiedzieć, jak dana opona wpływa na zużycie paliwa, jaki generuje poziom hałasu i wreszcie, jaką zapewnia przyczepność na mokrej nawierzchni.

Od jutra wchodzą nowe regulacje w sprawie opon
Nowe przepisy dotyczące obowiązkowych etykiet na dostępnych w sprzedaży oponach wprowadza rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Dzięki tym regulacjom zwiększyć ma się poziom bezpieczeństwa na drogach całej Europy. Ponadto zawarte na etykiecie najważniejsze parametry techniczne pozwolą ograniczyć zużycie paliwa i zminimalizować hałas dobiegający spod kół aut.

Nowe przepisy dotyczą opon letnich, zimowych, jak i tzw. uniwersalnych (całorocznych), które zostały wyprodukowane po 1 lipca 2012 roku, a które są przeznaczone do pojazdów osobowych, ciężarowych oraz przyczep (typy C1, C2, C3). Etykietowaniem nie zostaną natomiast objęte opony nietypowe, tj. o indeksie prędkości do 80 km/h, o średnicy poniżej 10 cali bądź powyżej 25 cali, przeznaczone dla pojazdów historycznych i zabytkowych, z kolcami oraz bieżnikowanych. Ponadto opony dla pojazdów ciężarowych nie będą posiadać informacji o przyczepności na mokrej nawierzchni, zaś profesjonalne opony terenowe o poziomie hałasu i o oporach toczenia.

Hamowanie na mokrej nawierzchni

Ten parametr ma informować nas, jak dana opona zachowuje się na nawierzchni o gorszej przyczepności, czyli np. podczas deszczu bądź śniegu. Najlepsze opony w tej kategorii będą oznaczane literką A, co będzie znaczyło, że dany model opony jest lepszy o 55 proc. bądź więcej od tzw. opony wzorcowej. Z kolei najgorsza w tym zestawieniu klasa G oznacza, że dana opona tylko o 10 proc. jest lepsza od porównywanej opony wzorcowej. W praktyce przekłada się to na różnicę minimum 18 metrów między drogą hamowania najlepszych i najgorszych opon dostępnych na rynku.

W tej kategorii nie będzie przyznawana klasa D. Ma to na celu wyraźne oddzielenie dobrze zachowujących się na mokrym opon (klasy A, B i C) od tych o najsłabszych osiągach. Z kolei opony zaliczane do klasy G nie zostaną dopuszczone do sprzedaży.

Opory toczenia
Parametr opory toczenia ma bezpośrednie przełożenie na wyniki spalania. Im opona jest z lepszej klasy, tym wywiera ona mniejszy wpływ na realne zużycie paliwa.

Parametr ten wyrażany jest w kg na tonę. Najgorsza klasa (G) wynosi 12 kg/t, zaś najlepsza (A) niemal połowę mniej, czyli 6,5 kg/t. W praktyce oznacza to, że aby udźwignąć masę 1 tony opona potrzebuje 6,5 kg siły, by pokonać opory, jakie się wytwarzają.

Poziom hałasu
W tej kategorii nie ma już podziału na klasy, a wyniki podawane są w formie faktycznej liczby decybeli, jakie emituje dana opona. O tym, czy jest to dobry czy zły wynik informuje m.in. liczba fal dźwiękowych na etykiecie (im więcej, tym opona jest głośniejsza).

Powyższe oznaczenia, jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, powinny być dostępne dla konsumentów w formie m.in. nalepek na bieżniku, podobnych do tych, jakie informują o klasie energetycznej lodówki czy pralki. Nowe przepisy nakładają obowiązki zarówno na dostawców (producentów lub importerów), jak i dystrybutorów opon i pojazdów.

Nowe oznakowanie opon powinno być widoczne zarówno w tradycyjnych punktach sprzedaży (np. sklepach, serwisach), jak i na witrynach wykorzystywanych przez sprzedawców internetowych. Dane te dostawca powinien podać także na drukowanej etykiecie w odniesieniu do każdej partii dostarczonych opon, a także we wszystkich materiałach promocyjnych (np. instrukcjach, broszurach, ulotkach, katalogach). Ponadto na rachunku potwierdzającym sprzedaż opon (lub wraz z nim), konieczne będzie przekazanie danych o parametrach technicznych znajdujących się na obowiązkowej naklejce. Dane na dowodzie zakupu będą pomocne konsumentowi w przyszłości, przykładowo kiedy będzie nabywał nowe opony, aby porównywać ich dane techniczne z dotychczas użytkowanymi.

Kupując samochód warto pamiętać, że kiedy w pojeździe będzie możliwe zamontowanie różnych opon, dostawca lub dystrybutor auta będzie miał obowiązek poinformować konsumenta o wspomnianych trzech parametrach każdego oferowanego rodzaju ogumienia. Dane te powinny być podane co najmniej w materiałach promocyjnych zarówno drukowanych, jak i dostępnych w Internecie.

W ciągu pięciu lat po udostępnieniu na rynku ostatniej opony danego typu Inspekcja Handlowa będzie mogła żądać od dostawcy przekazania dokumentacji technicznej (np. sprawozdań z badań laboratoryjnych) dotyczącej konkretnych opon. W ten sposób możliwe będzie zweryfikowanie, czy przedsiębiorca dostarczający konsumentom opony w sposób poprawny oznakował oferowane produkty. Wyprowadzanie do obrotu towarów bez wymaganych oznaczeń (w tym także i brak odpowiedniego oznakowania opon) jest wykroczeniem i podlega karze grzywny.
Tematy w artykule: opony etykiety na opony

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

zepper 2012-12-13

ja w sumie raczej sobie nie sprawdzam co miesiąc ciśnienia... w sumie ostatnią okazją była do tego wymiana opon. poza tym na takich rzeczach powinni znać się w zakładzie. ja zapisałem się na http://wymianaopon.pl do zakładu ,w którym nigdy wczesniej opon nie wymieniałem a obsługa bardzo profesjonalna,wszystko porządnie zrobione.

~atu97 2012-11-04

Kolejnym bezsensem (a przynajmniej tak to wynika z treści artykułu) jest umieszczanie informacji technicznych dot. opony jedynie na nalepce. Po montażu nalepka (wiadomo) idzie do kosza i wszystkie informacje także. Jeżeli opona znajdzie się po paru sezonach na rynku wtórnym, skąd wziąć informacje na tema jej parametrów klasyfikacyjnych? Szukać na forach? To już jest od dawna, a informacje tam zamieszczane są nieprawdziwe, zmyślone lub subiektywnie zawyżane/zaniżane...

~iitr 2012-10-31

bez sensu są te informacje, jednakowo traktowane są opony letnie i zimowe, co jest totalnym bezsensem

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką
Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką
Japoński koncern rozpoczyna prace nad ciężarówką napędzaną ogniwami paliwowymi. Jest to kolejny pojazd Toyoty po autobusie FC Bus wykorzystujący innowacyjną technologię.