mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Opłata paliwowa poszła w górę

Opłata paliwowa poszła w górę

Wzrost cen oleju napędowego na stacjach wraz z początkiem 2010 roku to w dużej mierze efekt podwyżki opłaty paliwowej, jaka nastąpiła z dniem 1 stycznia br.

Wraz z początkiem bieżącego roku weszła w życie zmieniona ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 223, poz. 1776). Przewiduje ona dostosowanie stawki opłaty paliwowej od oleju napędowego do wymagań unijnych (dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej).

Zgodnie z dyrektywą i wynegocjowanym przez Polskę okresem przejściowym, od 1 stycznia 2010 r. poziom opodatkowania oleju napędowego nie może być niższy niż 302 euro za 1000 litrów. W związku z powyższym przyjęto, że podwyżki stawek podatkowych dla oleju napędowego będą się odbywać poprzez zmianę stawek opłaty paliwowej bez konieczności podwyższania stawek akcyzy. Stawka opłaty paliwowej dla oleju napędowego po 1 stycznia 2010 r. będzie wynosić 233,99 zł za 1000 litrów. Przyjęto 1000 litrów jako jednostkę stawki opłaty paliwowej dla oleju napędowego, w celu zachowania zgodnych miar z zapisami dyrektywy 2003/96/WE oraz z zapisami ustawy o podatku akcyzowym.

Zrównanie z resztą Unii Europejskiej nastąpi już za dwa lata (1 stycznia 2012 r.) i wówczas opodatkowanie wyniesie 330 euro/1000 l.

Dodatkowo zmieniona ustawa określa wprost także stawkę opłaty paliwowej obowiązującą w roku 2010 dla benzyn silnikowych, gazu ziemnego i pozostałych paliw przeznaczonych do napędu pojazdów samochodowych, a także innych wyrobów, przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.

Unijne minimum opodatkowania tych paliw wynosi obecnie 359 euro/1000 litrów (tj. 1.524 zł/1000 l) w przypadku benzyny i 125 euro/t (tj. 530,63 zł/t) w przypadku LPG. Stawki akcyzy i opłaty paliwowej w Polsce łącznie wynoszą zaś 1.654,72 zł/1000 litrów benzyny i 811 zł/t LPG, a więc, jak widać, są wyższe niż wymaga tego Unia.

Podobne wiadomości:

Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem

Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem

Finanse i prawo 2016-12-06

Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami

Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad...

Finanse i prawo 2016-10-13

Komentuj:

wapiti1 2010-01-07

No to Zbycho, Miro, Rycho itd będą mieli pełniejsze koryto.

~RENeu 2010-01-05

Podatki w paliwie niestety ale to jedyny uczciwy podatek, proporcjonalny. Niestety u mas kiepskie autostrady także płatne, akcyza szczególnie na nowe ekologiczne diesle 18.6% czyli 20000, 30000 zł podatku za diesla euro 5 a za rakotwórczego 15 letniego golfa 100zł akcyzy zgroza! no i opłata za pachołki i barierki na a4, bo to tor cartingowy

~Panchy 2010-01-05

CALA TA UNIA EUROPEJSKA TO BANDA ZLODZIEI! I NA DODATEK TEN CALY EKOLOGICZNY BELKOT KTORY ZWIASTUJE TYLKO JEDNO .........NASTEPNE PODWYZKI I OGOLNY ZWROST CEN! ZA ICH DOBRY NASTROJ ZAPLACIMY MY!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport