mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Opony będą oznakowane

Opony będą oznakowane

Potwierdziło się to, o czym pisaliśmy już przed ponad miesiącem. Parlament Europejski przyjął wczoraj rozwiązanie, zgodnie z którym od listopada 2012 wszystkie sprzedawane w Europie nowe opony będą musiały być specjalnie oznakowane pod kątem wpływu na zużycie paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomu hałasu toczenia.

Tym samym oznakowanie opon będzie analogiczne do takiego oznakowania, jakie znamy np. z urządzeń gospodarstwa domowego. W przypadku dwóch pierwszych kategorii - efektywności paliwowej oraz zachowania na mokrej nawierzchni - każdej oponie zostaną przydzielone dwie oceny od A (najniższy wpływ na spalania, najlepsze właściwości na mokrej nawierzchni) do G (najniższa efektywność, najgorsza przyczepność na mokrej drodze).

Nieco inaczej oznakowany zostanie poziom hałasu każdej opony. Do ustaleń sprzed miesiąca, a więc określenia tego poziomu za pomocą liczby decybeli, dodano jeszcze dodatkowe oznaczenie. Im wyższy będzie poziom hałasu danej opony, tym więcej czarnych fal pojawi się na piktogramie, co ma umożliwić nabywcom łatwiejsze zorientowanie się, do jakiej grupy należy dana opona. Przykładowo opony, których poziom hałasu nie przekracza 68 decybeli, będą miały jedną czarną falę i dwie białe.

Od 1 listopada 2012 roku wszyscy producenci opon do samochodów osobowych, dostawczych oraz ciężarowych (odpowiednio grupy C1, C2 i C3) będą musieli informować klientów za pomocą powyższego oznakowania we wszystkich materiałach promocyjnych, w tym także na stronach internetowych. Z obowiązku tego zwolnione zostaną jedynie opony bieżnikowane, profesjonalne opony terenowe oraz opony przeznaczone do aut wyścigowych.

W przypadku opon z klas C1 i C2 obowiązek odpowiedniego ich etykowania będzie dotyczył już tych opon, które zostaną wyprodukowane po 1 lipca 2012 roku i zostaną dostarczone do dystrybutora.

Powyższe oznakowanie opon może zostać wykorzystane, by promować tych nabywców decydujących się na najlepsze opony. Unia Europejska zostawia jednak te decyzje w gestii państw członkowskich, informując jedynie, że wyrazi zgodę na różnego rodzaju ulgi tylko dla opon z minimum oceną C w zakresie efektywności paliwowej i zachowania na mokrej nawierzchni.

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

~w 2009-12-22

juz widze jak wiarygodne beda te oznaczenia

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport