mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Opony pod lupą UE

Opony pod lupą UE

Komisja UE przedstawiła dyrektywę w sprawie łącznego znakowania opon, przewidzianą do wprowadzenia w roku 2012. Dyrektywa ta określa kryteria oceny skuteczności hamowania, oporów toczenia i hałasu wytwarzanego przez oponę.

Opony pod lupą UE
Jeżeli Parlament Europejski zatwierdzi obecną wersję tej dyrektywy, to wszystkie opony przeznaczone do sprzedaży na europejskim rynku wymiany, a także montowane w nowych samochodach, będą musiały, począwszy od października 2012, nosić znormalizowane oznaczenie. Będą w nim podane konkretnie, z podziałem na siedem klas (A-G), opory toczenia w kg (na 1000kg obciążenia koła) i skuteczność hamowania oraz dokładne informacje o poziomie hałasu wytwarzanego przez toczącą się oponę (w dB (A)).

„Jako czołowy europejski producent z uznaniem przyjmujemy inicjatywę Komisji Europejskiej, która ma dać kierowcom znormalizowane informacje o właściwościach opon. Pragniemy jednak wyraźnie wskazać potencjalne problemy, których napotkania można się spodziewać podczas wdrażania tej dyrektywy w dwudziestu siedmiu państwach UE. W szczególności chodzi tu o kwestię mechanizmu nakładania sankcji, który można by zastosować w celu skłonienia wszystkich producentów - a także importerów tanich opon z Azji - do należytego wprowadzenia w życie tych wymagań. Uważamy ponadto, że propozycja umieszczenia etykiety bezpośrednio na naszych produktach jest również zbyt krótkowzroczna, gdyż większość nabywców opon nie widzi ich aż do momentu, gdy są już zamontowane w samochodzie”, powiedział dr Alan Hippe, wiceprezes zarządu Continental AG, zarazem przewodniczący Rubber Grup, gdzie odpowiada za dział opon do samochodów osobowych i samochodów dostawczych.

Instytut Fraunhofera otrzymał od Komisji Europejskiej zadanie przeprowadzenia wszechstronnych badań nad wdrożeniem dyrektywy w sprawie znakowania efektywności energetycznej w 27 państwach Wspólnoty Europejskiej oraz w Szwajcarii i Norwegii. Wyniki nie będą ogłoszone publicznie, ale badanie porównawcze przeprowadzone przez Instytut Fraunhofera nad wdrożeniem Rozporządzenia w sprawie znakowania zużycia energii w Niemczech w roku 2001 ukazało różnorodne nadużycia w stosowaniu samodzielnej certyfikacji, będące wynikiem braku mechanizmów kontrolnych i sankcji. W tym wypadku ponad 50% urządzeń elektrycznych sprawdzonych w 320 niemieckich sklepach nosiło nieprawidłowe oznaczenia lub w ogóle nich nie miało.

ETRMA, czyli europejska organizacja patronacka producentów opon i wyrobów gumowych, także wzięła udział w dyskusji poświęconej kryteriom istotnym dla europejskiego oznaczenia opon i klasyfikacji tych kryteriów. Wyjaśniła podstawowe zależności techniczne i technologiczne związane z projektowaniem opon i stwierdziła, że opory toczenia nie powinny być głównym kryterium ustalania oznaczenia opony.

Komisja Europejska zastrzega sobie prawo do rozszerzenia europejskiego oznaczenia opon w przyszłości, tak by uwzględnić w nim takie kryteria jak odporność na aquaplanning i zachowanie opony podczas jazdy na zakręcie.

Podobne wiadomości:

W USA spada sprzedaż rodzimych samochodów

W USA spada sprzedaż rodzimych samochodów

Rynek 2006-09-25

Używane auta nadal górą

Używane auta nadal górą

Aktualności 2007-07-04

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport