mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Ostatni dzwonek dla kratek

Ostatni dzwonek dla kratek

Niecałe trzy miesiące do zakończenia roku to ostatni moment dla przedsiębiorców, by nabyć jeszcze auto z kratką, a tym samym skorzystać w pełni z odliczeń w podatku VAT. Dla tych, którzy jeszcze się wstrzymują z decyzją, przypominamy, że aby zaoszczędzić 22 proc. podatku VAT, muszą oni zdążyć z zarejestrowaniem zakupionego auta przed końcem roku. A to wcale już nie jest takie pewne

Ostatni dzwonek dla kratek
O absurdalności polskiego prawa powiedziano i napisano już tak wiele, że nie będziemy się powtarzać. Wystarczy tylko wspomnieć kwestie samochodów z kratką - i nie chodzi w tym momencie już tylko o zasadność ich obecności w polskim prawie, ale o sytuacje związane z ich likwidacją i ponownym przywracaniem do życia. Po decyzji ETS jak grzyby po deszczu w ofertach wszystkich niemalże marek obecnych na polskim rynku zaczęły pojawiać się auta dające przedsiębiorcy prawo do odliczania pełnego podatku VAT w przypadku ich nabycia, a także przy nabyciu paliwa służącego do ich napędu. Wraz z końcem roku uzyskana przez importera homologacja ciężarowa na każdy model okaże się już bezużytecznym dokumentem.

A wszystkiemu winna decyzja Komisji Europejskiej, która zgodziła się na prośby polskiego rządu, by można było wprowadzić ograniczenia w odliczaniu podatku VAT (bez takiej zgody ewentualne pogorszenie sytuacji podatkowej przedsiębiorców byłoby niezgodne z przepisami unijnymi). Ostateczna zgoda - Rady Unii Europejskiej - przyszła w ubiegłym tygodniu, a to oznacza już chyba definitywnie, iż od stycznia zniknie możliwość odliczania 100 proc. podatku VAT od zakupu aut z kratką oraz paliw do nich.

Ruch w salonach

Taki rozwój sytuacji powoduje, że dziś wszyscy sprzedający auta na polskim rynku cieszą się ze zwiększonego ruchu w salonach. Oczywiście w zdecydowanej większości ruch ten jest spowodowany przez właścicieli firm, którzy chcą wykorzystać ostatnie miesiące na uzyskanie pełnej ulgi w podatku VAT. Dotyczy to zarówno sprzedających dużo i relatywnie tanich aut, jak i mających w swojej ofercie bardziej luksusowe, a co za tym idzie droższe modele. W tym drugim przypadku zakup samochodu kosztującego ponad 200 tys. zł (a takie modele też są oferowane z homologacją ciężarową) daje przedsiębiorcy prawo do odliczenia nawet 50 tys. zł. A to już niebagatelna kwota. Nie ma się więc co dziwić, że sprzedawcy mają ręce pełne roboty.

- Obserwujemy wzmożony popyt na modele Skody z kratką, szczególnie od momentu pojawienia się informacji, że od stycznia nie będzie już można odliczać pełnej stawki VAT od takich samochodów - mówi Marcin Weksej ze Skoda Auto Polska. - W związku z tak dużym zainteresowaniem takimi samochodami, niektóre modele nie są dostępne "od ręki" - dodaje Weksej.

- Zakupy samochodów z homologacją ciężarową to główna przyczyna wzrostu ruchu w salonach Grupy PGD. W sierpniu przyjęły one o 17% więcej zamówień niż przed rokiem, a we wrześniu wynik powinien być jeszcze lepszy. Przykładowo w warszawskim salonie Ford OMC Motors zamówienia na samochody z kratką stanowią 75% wszystkich zamówionych, w Centrum Motoryzacyjnym Toruńska w Warszawie co trzeci zamówiony Hyundai ma homologację ciężarową - komentuje obecną sytuację Andrzej Trawka, wiceprezes Grupy PGD ds. sprzedaży.

- Zbliżające się wprowadzenie planowanego od dawna ograniczenia możliwości odpisu 22% VAT od samochodów  z homologacją ciężarową spowodowało w naszych salonach nasilenie zainteresowania klientów takimi właśnie pojazdami - tłumaczy Przemysław Bukowski, Kierownik Działu Sprzedaży dla Firm w Bemo Motors. - Ten stan rzeczy mogły spowodować coraz bardziej precyzyjne komunikaty o ograniczeniu odpisu VAT-u, w które część klientów jednak powątpiewała, ale także zakończenie okresu urlopowego. Dlatego też zaczynają być powoli widoczne problemy z dostępnością niektórych modeli. W związku z tym firmy zdecydowane na skorzystanie z odpisu 22% VAT od zakupu samochodu powinny poczynić zdecydowane kroki, aby nie rozczarować się w przypadku braku samochodów.  

Auta z kratką na wagę złota
Jak pokazuje bowiem życie strona podażowa nie nadąża niestety za popytem na "kratki". Nie ma co liczyć, że nagle produkcja tego typu aut wzrośnie. Wynika to po części z faktu, że przedsiębiorcy kupując auta z kratką także wybierają dla siebie najbardziej popularne modele na rynku. A tych przecież nagle fabryki nie zaczną produkować w większych ilościach.

- Najbardziej popularne modele Toyoty posiadające homologację ciężarową są dostępne u nas jeszcze w pełnej gamie wersji wyposażenia. Podobnie jak Lexus RX w wersji z homologacją ciężarową - komentuje Wojciech Szota, Dyrektor ds. Marketingu i PR, Toyota Katowice. - Jednak klienci muszą zdawać sobie sprawę, że wraz z upływem czasu dostępność samochodów z kratką może się zmieniać i nie powinni czekać z decyzją zakupową do ostatniej chwili.

Kratka a Euro 5
Na obecną sytuację sprzedażową spory wpływ ma również wprowadzenie od przyszłego roku normy emisji spalin Euro 5, która będzie już na wstępie przekładać się na kilkuprocentowe podwyżki cen. Ponadto wersje modeli spełniające inną normę emisji spalin mogą nie spełniać wymogów uzyskanych homologacji ciężarowych.

- Obowiązywanie od przyszłego roku normy ekologicznej Euro 5 wpłynęło na dostępność aut. Samochody spełniające te normę już dotarły na stoki importerów i dealerów, a nie wszystkie wersje z nich spełniają warunki homologacji ciężarowej - mówi Sławomir Gwóźdź, dyrektor salonu Japan Motors Chorzów. - Nie można już zamówić np. Qashqaia z najpopularniejszym dwulitrowym silnikiem diesla i manualną skrzynią biegów, bo równocześnie wymogi normy Euro 5 i homologacji ciężarowej spełnia tylko wersja ze skrzynią automatyczną. Problemy z dostępnością poszczególnych modeli są po części powodem wzrostów sprzedaży innych marek. Przykładem może być Suzuki Grand Vitara (w wersji pięciodrzwiowej z homologacją ciężarową), na którą w sieci Japan Motors w sierpniu przyjęto 27% więcej zamówień niż wynosiła średnia z minionego roku.

- W przypadku Forda mamy do czynienia ze zmianą na silniki nowszej generacji, które spełniają nowe normy emisji spalin - Euro 5. A te modele nie posiadają homologacji ciężarowej - dodaje Przemysław Bukowski z Bemo Motors.

Obecna sytuacji z dostępnością modeli w salonach dealerskich nie pozostaje niestety bez wpływu na sytuację klientów indywidualnych, którzy chcieliby przed końcem roku nabyć dla siebie auto.

- Z obserwacji rynku płynie też ważny wniosek dla klientów indywidualnych. Trudno będzie im upolować okazje związane z tzw. wyprzedażą rocznika, jeśli w polu zainteresowań mają samochody popularne we flotach i oferowane z homologacją ciężarową, jak Ford Focus czy Nissan Qashqai, bo tych najnormalniej w świecie zaczyna już brakować - wyjaśnia Zygmunt Cesnyka, dyrektor Centrum Motoryzacyjnego Krzemionki w Krakowie.

"Nie" przedsiębiorców
Zmiany w odliczeniach podatku VAT od pojazdów wykorzystywanych w działalności gospodarczej budzą od dawna ostry sprzeciw i oburzenie wśród instytucji zrzeszających przedsiębiorców. - Wprowadzenie tych regulacji znacznie zmniejszy popyt na nowe samochody, co może doprowadzić do zwolnień w salonach sprzedaży i w centralach dealerów - uważają Pracodawcy RP. Wprowadzenie tej zmiany z krótkim okresem przejściowym może być bardzo niebezpieczne dla importerów - dla wielu z nich cykl produkcyjny wymaga dokonania zamówień na samochody na styczeń lub luty przyszłego roku już teraz. Decyzja Ministra Finansów, a następnie posłów może doprowadzić część z nich do bankructwa. Jeśli teraz dokonają zamówienia samochodów z tzw. kratką, a od stycznia nie będą one podlegały zwolnieniom z podatku VAT, może się okazać, że zostaną z towarem, którego z pewnością do 2013 roku nie sprzedadzą.

Pracodawcy RP uważają, że aby zmniejszać ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej, a także zwiększyć przewidywalność państwa, w istotnych przypadkach niezbędne jest zastosowanie co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis.

Mimo iż kratki lada moment znikną z ofert dealerów, nie oznacza to najprawdopodobniej ich definitywnego zakończenia bytu. Zgody Komisji Europejskiej na wprowadzenie ograniczeń w odliczeniach podatku VAT są bowiem czasowe. A to oznacza, że w 2013 roku ponownie będą one najbardziej pożądanym pojazdem przez właścicieli firm.

Podobne wiadomości:

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Firmy stawiają na wynajem samochodów

Finanse i prawo 2015-08-11

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży motoryzacyjnej

Wizja 2019 - oto pomysły na rozwój branży...

Finanse i prawo 2015-07-25

Komentuj:

~biznesmen 2010-10-20

ja nabyłem niedawno dwa auta z kratką, dzięki czemu zaoszczędziłem na vacie ponad 15 tys.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport