mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > PE za wolniejszą podwyżką cen oleju napędowego

PE za wolniejszą podwyżką cen oleju napędowego

Parlament Europejski poparł wprawdzie wniosek Komisji Europejskiej dotyczący podniesienia minimalnych stawek opodatkowania oleju napędowego do poziomu stawek benzyny bezołowiowej, jednak chce, by proces ten postępował wolniej.

Propozycje te są efektem tego, iż w państwach członkowskich UE istnieją znaczne rozbieżności w poziomach opodatkowania oleju napędowego, co może prowadzić do zjawiska turystyki paliwowej i zakłóceń konkurencji w regionach przygranicznych. Zbliżenie wysokości opodatkowania oleju napędowego zwalczyłoby problem nierównej konkurencji, a ostatecznie doprowadziłoby także do usprawnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego i zmniejszenia szkód dla środowiska.

Posłowie nie sprzeciwiają się zrównaniu minimalnych stawek akcyzy na olej napędowy i benzynę bezołowiową, ale proponują, aby proces ten przebiegał wolniej niż proponuje Komisja Europejska. Stawki wzrosną z obecnego poziomu 302 euro (za 1000 litrów) do 330 euro w roku 2010, 340 euro w roku 2012 i 359 euro w roku 2015 (KE proponowała tę stawkę już w roku 2012). Parlament odrzuca propozycję KE, aby docelowo stawka akcyzy wzrosła do 380 euro/1000 l, co miałoby nastąpić już w 2014 roku.
 
Polska, Litwa, Łotwa, Bułgaria i Rumunia uzyskają okres przejściowy i będą mogły podnosić stawki podatku według innego harmonogramu: 302 euro (za 1000 litrów) do 2012 r., 330 euro do 2013 r., 359 euro do 2016 r. W stosunku do takich krajów jak Hiszpania, Austria, Belgia, Luksemburg, Portugalia i Grecja posłowie nie zgodzili się na wprowadzenie okresów przejściowych.
 
Posłowie proponują także poprawki, które zobowiązują państwa członkowskie, gdzie stawka akcyzy 1 stycznia 2008 r. przekraczała na olej napędowy kwotę 400 euro/1000 litrów, a na benzynę bezołowiową 500 euro/1000 litrów, do niepodnoszenia ponownie stawek akcyzy do dnia 1 stycznia 2015 r. Te propozycje dotyczą przede wszystkim Wlk. Brytanii i Niemiec.
 
"Zbliżenie stawek akcyzy powinno uwzględniać skutki inflacyjne oraz potrzebę zwiększenia konkurencyjności Unii Europejskiej. Harmonizacja stawek nie powinna prowadzić do niewspółmiernych wymogów w stosunku do państw członkowskich, które są zmuszane do podnoszenia stawek akcyzy. Wymóg ten utrudnia danym państwom członkowskim spełnienie kryteriów inflacyjnych, co jest głównym warunkiem wstępnym przystąpienia do strefy euro" - czytamy w oświadczeniu PE.
 
Ponieważ proponowana dyrektywa dotyczy propozycji z zakresu polityki podatkowej, Parlament obraduje nad nią w procedurze konsultacji wydając opinię, której Rada nie musi uwzględnić. Decyzja o przyjęciu propozycji w Radzie Ministrów UE musi zapaść jednogłośnie.
Tematy w artykule: paliwa akcyza Komisja Europejska

Podobne wiadomości:

Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem

Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem

Finanse i prawo 2016-12-06

Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami

Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad...

Finanse i prawo 2016-10-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport