mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > PE za wolniejszą podwyżką cen oleju napędowego

PE za wolniejszą podwyżką cen oleju napędowego

Parlament Europejski poparł wprawdzie wniosek Komisji Europejskiej dotyczący podniesienia minimalnych stawek opodatkowania oleju napędowego do poziomu stawek benzyny bezołowiowej, jednak chce, by proces ten postępował wolniej.

Propozycje te są efektem tego, iż w państwach członkowskich UE istnieją znaczne rozbieżności w poziomach opodatkowania oleju napędowego, co może prowadzić do zjawiska turystyki paliwowej i zakłóceń konkurencji w regionach przygranicznych. Zbliżenie wysokości opodatkowania oleju napędowego zwalczyłoby problem nierównej konkurencji, a ostatecznie doprowadziłoby także do usprawnienia funkcjonowania rynku wewnętrznego i zmniejszenia szkód dla środowiska.

Posłowie nie sprzeciwiają się zrównaniu minimalnych stawek akcyzy na olej napędowy i benzynę bezołowiową, ale proponują, aby proces ten przebiegał wolniej niż proponuje Komisja Europejska. Stawki wzrosną z obecnego poziomu 302 euro (za 1000 litrów) do 330 euro w roku 2010, 340 euro w roku 2012 i 359 euro w roku 2015 (KE proponowała tę stawkę już w roku 2012). Parlament odrzuca propozycję KE, aby docelowo stawka akcyzy wzrosła do 380 euro/1000 l, co miałoby nastąpić już w 2014 roku.
 
Polska, Litwa, Łotwa, Bułgaria i Rumunia uzyskają okres przejściowy i będą mogły podnosić stawki podatku według innego harmonogramu: 302 euro (za 1000 litrów) do 2012 r., 330 euro do 2013 r., 359 euro do 2016 r. W stosunku do takich krajów jak Hiszpania, Austria, Belgia, Luksemburg, Portugalia i Grecja posłowie nie zgodzili się na wprowadzenie okresów przejściowych.
 
Posłowie proponują także poprawki, które zobowiązują państwa członkowskie, gdzie stawka akcyzy 1 stycznia 2008 r. przekraczała na olej napędowy kwotę 400 euro/1000 litrów, a na benzynę bezołowiową 500 euro/1000 litrów, do niepodnoszenia ponownie stawek akcyzy do dnia 1 stycznia 2015 r. Te propozycje dotyczą przede wszystkim Wlk. Brytanii i Niemiec.
 
"Zbliżenie stawek akcyzy powinno uwzględniać skutki inflacyjne oraz potrzebę zwiększenia konkurencyjności Unii Europejskiej. Harmonizacja stawek nie powinna prowadzić do niewspółmiernych wymogów w stosunku do państw członkowskich, które są zmuszane do podnoszenia stawek akcyzy. Wymóg ten utrudnia danym państwom członkowskim spełnienie kryteriów inflacyjnych, co jest głównym warunkiem wstępnym przystąpienia do strefy euro" - czytamy w oświadczeniu PE.
 
Ponieważ proponowana dyrektywa dotyczy propozycji z zakresu polityki podatkowej, Parlament obraduje nad nią w procedurze konsultacji wydając opinię, której Rada nie musi uwzględnić. Decyzja o przyjęciu propozycji w Radzie Ministrów UE musi zapaść jednogłośnie.
Tematy w artykule: paliwa akcyza Komisja Europejska

Podobne wiadomości:

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Rejestracja auta używanego krok po kroku

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-05-01

Znalazłeś w sieci świetną ofertę sprzedaży samochodu, pojechałeś i kupiłeś wymarzone auto. Pewnie jesteś zadowolony, że wielomiesięczne poszukiwania za Tobą. Ale zanim będziesz mógł cieszyć się z auta na całego, musisz przejść urzędniczo-papierkową ścieżkę zdrowia i zarejestrować pojazd. Ten temat tylko z pozoru wydaje się być skomplikowany, bo dzięki naszym wskazówkom zarejestrujesz swój nowy samochód szybko i bez stresu.


Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem

Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem

Finanse i prawo 2016-12-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
6 sprawdzonych patentów na zimę.
6 sprawdzonych patentów na zimę.
Zamarznięte szyby i czapa śniegu na dachu mogą być niebezpieczne dla Ciebie, otoczenia i Twojego portfela. Podpowiadamy, jak szybko odśnieżyć auto, a dzięki temu uniknąć 3 pkt. karnych i 500 zł mandatu, a przy okazji pospać nawet kwadrans dłużej.
Citroen C3 Aircross Citroen C3 Aircross