mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Parlament Europejski za rocznym podatkiem

Parlament Europejski za rocznym podatkiem

Parlament Europejski, na pierwszej powakacyjnej sesji, przyjął sprawozdanie dot. dyrektywy nakładającej podatek od samochodów osobowych. Opłata ta ma zastąpić jednorazowe opłaty rejestracyjne i ma być uzależniona od wielkości emisji spalin.

Eurodeputowani nie tylko zaakceptowali projekt Komisji Europejskiej, zgodnie z którym opłata rejestracyjna ma zostać zastąpiona podatkiem od samochodów uwzględniającym wielkość emisji dwutlenku węgla, ale także chcą, by uwzględniane były i inne rodzaje zanieczyszczeń w postaci tlenków azotu czy cząstek sadzy. Na wysokość rocznego podatku wpływ miałoby także zużycie paliwa.

Proponowana dyrektywa ma wprowadzić jednolitą podstawę rocznego opodatkowania samochodu w całej Unii Europejskiej. Zlikwidować ma występujący w licznych krajach podatek rejestracyjny (w Polsce ma wejść w 2007 r.), którego wysokość w niektórych państwach sięga nawet 180% wartości pojazdu. To, zdaniem europosłów, zdecydowanie nie sprzyja konkurecji na wspólnym rynku, utrudnia proces zakupu auta i w ostateczności może prowadzić do unikania płacenia tej opłaty. Poszkodowane są także osoby zmieniające kraj zamieszkania, gdyż każdorazowo są zmuszone do płacenia ponownej opłaty rejestracyjnej.

Wejście w życie ujednoliconego podatku zostało jednak rozłożone w czasie. Dyrektywa zakłada 10-letni okres przejściowy, w czasie którego wszystkie kraje członkowskie będą musiały wprowadzić nowe rozwiązania w tym zakresie.
 
Obowiązywać będzie jednocześnie zasada neutralności budżetowej, która zapewni, że nie zmniejszą się wpływy do budżetów państw członkowskich uzyskiwane z obecnie obowiązujących opłat i podatków. Zastępowanie podatku rejestracyjnego będzie miało charakter progresywny. Dyrektywa stanowi, że do 2009 roku element oparty na poziomie emisji dwutlenku węgla powinien stanowić co najmniej 25% łącznych wpływów z podatku rejestracyjnego i rocznego podatku drogowego. Do roku 2011 w ten sposób powinno już być realizowane co najmniej 50% wpływów.

Deputowani uczynili jednak gest w stronę osób posiadających stare zabytkowe pojazdy. Ponad 20-letnie auta będą mogły bowiem liczyć na zwolnienie z podatku drogowego, który w wielu tego typu przypadkach mógłby osiągnąć bardzo wysoki poziom.

Proponowane zmiany, choć wydaje się, iż idą w dobrym kierunku, nie są pozbawione jednak, na pierwszy rzut oka, wad. Wielu ekspertów uważa, iż tego typu podatek powinien być zawarty w cenie paliwa, preferując tym samym bezpośrednio te modele, które uzyskują niskie spalanie. Zachęciłoby to także wiele osób do wymiany swoich aut na bardziej ekologiczne i o mniejszym zużyciu paliwa. Propozycja nowego podatku jednakowo traktowałaby także kierowców, którzy jeżdżą dużo, z tymi którzy dość rzadko siadają za kierownicę swojego pojazdu i tym samym w znacznie mniejszym stopniu przyczyniają się do zanieczyszczenia powietrza.

Czytaj także:
Coroczny podatek w UE (2005-06-23)

Zmieniony podatek ekologiczny (2006-06-08)

Będzie podatek od samochodów osobowych (2004-12-09)

Komentuj:

~UPR-owiec 2006-09-13

a bo to też w tym Europejsim (tfu!!) Parlamencie to siedzą sami złodzieje, biurokraci, socjaliści, którzy tylko na tym żerują ze rządzą wymyslaja kolejne bzdurne przepisy, prawa ustawy, podatki by tylko wydoić biednych ludzi

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport