mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Parlament Europejski za wolnym rynkiem części zamiennych

Parlament Europejski za wolnym rynkiem części zamiennych

Parlament Europejski podczas wczorajszej sesji plenarnej w Strasburgu poparł w głosowaniu wniosek Komisji Europejskiej – Klauzulę Napraw, która liberalizuje rynek wtórny części zamiennych.

Eurodeputowani zaakceptowali uwolnienie konkurencji na wtórnym rynku części zamiennych. Chodzi tu o części, dzięki którym przywracany jest wygląd początkowy produktów złożonych, w szczególności samochodowe widoczne części zamienne, takie jak np. reflektory, lusterka, zderzaki itp.
 
"Klauzula Napraw zapewnia niezależnym producentom i dystrybutorom samochodowych części zamiennych swobodę konkurencji oraz zakończenie tworzenia jednolitego rynku. Ułatwi to znacząco prowadzenie działalności gospodarczej w krajach UE. Do tej pory można było się spotkać z sytuacją, że sprzedaż lub produkcja tych części przez niezależnych uczestników rynku, zupełnie legalna w krajach UE o liberalnych przepisach, była traktowana jako przestępstwo w innych krajach UE.  Klauzula Napraw ma także szczególne znaczenie dla 260 milionów europejskich kierowców, których chroni przed nieuzasadnionym monopolem ze strony koncernów samochodowych w zakresie kupna widocznych części zamiennych i napraw samochodów" – skomentował wynik głosowania Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych.

Eurodeputowani postanowili przyjąć rozwiązanie przejściowe, polegające na tym, że państwa członkowskie UE, w których obecne przepisy umożliwiają ochronę części z tytułu wzoru, mogą przez okres pięciu lat od wejścia w życie dyrektywy wprowadzającej Klauzulę Napraw stosować tę ochronę.

Parlament Europejski przyjął także poprawkę, zobowiązującą do informowania klientów o pochodzeniu części zamiennych, a także o znakach towarowych i logo umieszczanych na danych częściach.

Klauzulę Napraw czeka jeszcze głosowanie w Radzie Ministrów UE. "Stowarzyszenie nasze jako członek FIGIEFA apeluje do rządów tych krajów, które jeszcze nie opowiedziały się po stronie Klauzuli Napraw aby poprzeć to zrównoważone i uczciwe rozwiązanie"– dodał Franke.
Tematy w artykule: klauzula napraw

Podobne wiadomości:

Monopol motoryzacyjny się broni

Monopol motoryzacyjny się broni

Finanse i prawo 2014-06-09

Dwa lata GVO - i co?

Dwa lata GVO - i co?

Finanse i prawo 2013-04-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport