mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Pasy bezpieczeństwa w autokarze

Pasy bezpieczeństwa w autokarze

Już jutro (9 maja) wchodzi w życie dyrektywa unijna, zgodnie z którą obowiązek stosowania pasów bezpieczeństwa dotyczyć będzie wszystkich pojazdów.

Do tej pory obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach dotyczył jedynie samochodów o ciężarze do 3,5 tony, a więc osobowych oraz lekkich dostawczych. Oczywiście, o ile dany pojazd był wyposażony w takie pasy. W przypadku innych pojazdów dostawczych i ciężarowych, a także autokarów oraz busów pozwalających przewieźć powyżej 9 osób konieczność zapinania pasów dotyczy jedynie osób siedzących w pierwszym rzędzie. Według prawa unijnego powszechny obowiązek stosowania pasów bezpieczeństwa w państwach członkowskich wprowadziła dyrektywa 91/671/EEC. Od 1998 r. wszystkie nowo produkowane auta musiały mieć instalowane fabrycznie pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach. W Polsce po raz pierwszy obowiązek stosowania pasów pojawił się w 1983 r., ale dotyczył jedynie przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. W 1991 r. został on rozszerzony na wszystkie siedzenia oraz na wszystkie drogi.
 
Nowa dyrektywa unijna (2003/20/EC) zastępująca poprzednią nakłada obowiązek stosowania pasów bezpieczeństwa we wszystkich pojazdach samochodowych, na wszystkich siedzeniach, o ile oczywiście pojazd jest w takie pasy wyposażony.
 
Wprowadzenie tego obowiązku jest kolejnym krokiem w programie poprawy bezpieczeństwa drogowego, jaki prowadzony jest przez Unię od 2001 r. Głównym jego celem jest obniżenie do 2010 r. liczby śmiertelnych ofiar na drogach o połowę. w 2001 r. we wszystkich państwach ówczesnej Unii razem z obecnymi nowymi członkami na drogach zginęło łacznie 50 tys. osób, w roku ubiegłym 41 tys. Jednak aby osiągnąć zakładane 25 tys. ofiar śmiertelnych rocznie potrzebne są wzmożone działania w tym zakresie. Jednym z nich ma być właśnie wprowadzany obowiązek stosowania pasów bezpieczeństwa we wszystkich rodzajach pojazdów.

Wg Jaquesa Barrota, unijnego komisarza ds. transportu, ta regulacja ocali tysiące istnień (rocznie nawet ok. 5.500) oraz pozwoli osiągnąć planowany na 2010 r. poziom liczby śmiertelnych wypadków. Niestosowanie się do obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa jest drugą, po nadmiernej prędkości, a przed jazdą po pijanemu, najczęstszą przyczyną zgonów na drogach.

Od dnia 21 kwietnia 2006 r. Polska stosuje wymagania unijne, które rozszerzają obowiązek wyposażania w pasy bezpieczeństwa siedzeń w autobusach turystycznych i samochodach ciężarowych. Aktualnie są to wymagania obowiązujące w procedurze homologacji typu i dlatego dotyczą wyłącznie producentów/importerów. Dopiero od dnia 20 października 2007 r. nie będzie można zarejestrować po raz pierwszy nowych pojazdów nie spełniających wymagań unijnych tzn. z siedzeniami bez pasów bezpieczeństwa. Autobusy turystyczne i samochody ciężarowe zarejestrowane przed tą datą dalej będą mogły być eksploatowane bez pasów bezpieczeństwa.
 
Nowa dyrektywa wprowadza także zaostrzone przepisy dotyczące przewozu dzieci. Każdy samochód, którym chcemy przewieźć dziecko, musi być wyposażony w odpowiednie urządzenie dostosowane do jego wagi i wzrostu. Na przednim siedzeniu pasażera dziecko nie może być przewożone tyłem do kierunku jazdy, chyba że pojazd nie ma przedniej poduszki powietrznej pasażera lub istnieje możliwość jej odłączenia. Prawo unijne pozwala na przewożenie dziecka o wzroście powyżej 1,35 m przypiętymi standardowymi pasami bezpieczeństwa. W Polsce taka możliwość istnieje wobec dziecka o wzroście powyżej 1,50 m.
 
Nową regulację do swojego prawa wprowadziła już Polska, jako jedno z czternastu państw unijnych. Natomiast nie poprosiła o możliwość zastosowania wyjątków w przypadku określonych rodzajów pojazdów lub grup zawodowych (policja, pogotowie, ochrona).

Czytaj także:
Czy lubimy zapinać pasy? (2006-05-05)

Unijne tablice od 2 maja (2006-04-27)

Będzie unijne prawo jazdy (2006-03-29)

Niski poziom bezpieczeństwa w Polsce (2006-02-23) 


Podobne wiadomości:

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Autobusy szkolne są w tragicznym stanie

Aktualności 2016-11-25

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

ITD ostro kontroluje autobusy i gimbusy

Aktualności 2016-10-11

Komentuj:

~gość 2012-05-10

niech jeszcze wprowadzą obowiązek zapinania pasów w autobusach podmiejskich, w tym także na miejscach stojących. Obowiązku zapiania pasów nie powinno być wcale!

~WB 2006-06-07

bez jaj,to juz wymiatają z tymi pomyslami. Nie rozumiem, tzn ze jesli przewoze dziecko w autokarze to tez musi byc wpiete w fotelik? Jesli tak to kto ma ten fotelik miec, rodzic czy inny opikeun, czy tez kierowca autobusu??

~adag 2006-05-26

no to za trzydziesci lat moze tez sie upowszechni w autokarach, a swoją drogą ciekawe jak i kto to bedzie sprawdzal - chyba nie kierowca, a jak policja zatrzyma autokar to pilot czy nawet kierowca bedzie krzyczal : "zapiąc pasy" i wszyscy zapną

~panika? 2006-05-10

obowiazek zapinania pasów upowszechnił sie dopiero po20 latach w tradycyjnych samochodach .....:)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport