mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Polski rząd nie dba o kierowców

Polski rząd nie dba o kierowców

Kierowcy są ulubioną grupą społeczną naszych rządzących... o ile chodzi o wyciąganie od nich kasy. Jeśli zaś chodzi o dbanie o ich interesy to już bywa z tym znacznie gorzej. Kolejnym argumentem potwierdzającym tą tezę jest sprawa wygasającego z końcem maja rozporządzenia GVO. Po raz kolejny polski rząd milczy w tej kwestii nie przekazując jednoznacznie swojego stanowiska do Brukseli.

Polski rząd nie dba o kierowców
Rozmowy o wygasającym rozporządzeniu GVO trwają już od co najmniej roku. W lutym zakończyły się już drugie konsultacje w ostatnim pół roku (pierwsze miały miejsce we wrześniu ubiegłego roku, a związane były z komunikatem Komisji Europejskiej z 22 lipca 2009). Wówczas to swoje stanowisko w sprawie GVO przedstawiły zarówno polski rząd, jak i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po ostatnich propozycjach Komisji (projekt z 21.12.2009) polskie instytucje głosu już nie zabrały. A tymczasem, wg zdania części ekspertów rynkowych, niektóre zawarte tam sformułowania mogą być w praktyce niekorzystne dla niezależnego rynku motoryzacyjnego.

W przedstawionej Komisji Europejskiej opinii Koalicja na rzecz Prawa do Naprawy (R2RC) zaproponowała sposoby na to, jak dostosować przyszłe prawo o ochronie konkurencji do przyszłych realiów rynku, a także jak uczynić je bardziej przyjaznym dla małych i średnich przedsiębiorstw. W swej codziennej działalności firmy muszą mieć pewność, że reguły gry pozwolą im na skuteczne konkurowanie i że mają zagwarantowaną swobodę działalności gospodarczej. W warunkach nierównowagi sił na korzyść producentów pojazdów i w szybko zmieniającym się środowisku technicznym, kiedy to pojazdy stały się już prawdziwymi "komputerami na kołach", można to osiągnąć jedynie poprzez jasne i ścisłe przepisy.

Koalicja R2RC domaga się zamieszczenia w przyszłym rozporządzeniu przepisu zakazującego uzależniania ważności gwarancji na pojazd od jego serwisowania, konserwowania lub naprawiania wyłącznie w sieciach warsztatów naprawczych autoryzowanych przez producenta tego pojazdu. Warunkiem gwarancji nie może być również stosowanie w naprawach wyłącznie części zamiennych zaopatrzonych w logo producenta pojazdu. Należy zezwolić na używanie do napraw w okresie gwarancyjnym również innych rodzajów części zamiennych: tych samych jak wyżej lecz zaopatrzonych w logo producenta danego elementu oraz części o porównywalnej jakości, mając na uwadze prawo 16,8 milionów kierowców do eksploatacji samochodów w przystępnej cenie.
 
Niektóre części można pozyskać tylko od producentów pojazdów, gdyż na rynku nie istnieją ich odpowiedniki (są to tak zwane części zmonopolizowane). Komisja wyraziła opinię, że nie powinno być żadnych ograniczeń w dostępie do nich przez niezależne warsztaty. Koalicja R2RC stoi na stanowisku, że dla równości szans na rynku serwisu i napraw niezależne warsztaty naprawcze powinny mieć możliwość zaopatrywania się w części po cenach hurtowych i na szczeblu hurtowników, by nie ograniczać im możliwości napraw, a kierowcom nie zawężać wyboru wykonawcy naprawy tylko do najdroższych, autoryzowanych serwisów.

Sprawą niezwykle istotną, jedną z głównych w dyskusji nad kształtem przyszłych regulacji prawnych dotyczących motoryzacji, jest problem dostępu do informacji technicznych. W stanowisku przedłożonym Komisji Europejskiej Koalicja R2RC przedstawiła potrzebę wprowadzenia ogólnej definicji "informacji technicznych", tak aby kwestia ta stała się klarowna dla wszystkich uczestników rynku, w tym także producentów pojazdów. Ponadto należy jednoznacznie określić, iż  niezależnym uczestnikom rynku należy otworzyć dostęp do informacji w sposób niedyskryminujący, bezzwłoczny i proporcjonalny, a informacje muszą być przedstawione w formie umożliwiającej ich wykorzystanie.

Przedstawiony projekt nowego GVO zawiera wiele podobnych sformułowań. M.in. Komisja zamierza zabronić producentom pojazdów nieuczciwych praktyk zakazujących współpracującym z nimi producentom części i narzędzi dostarczania swoich wyrobów jednocześnie na rynek wtórny. Dzięki takiemu zapisowi nie zmniejszy się  konkurencyjność niezależnych dystrybutorów i warsztatów.

Dopóki jednak nowe przepisy nie weszły w życie, istnieje ryzyko, że sytuacja kierowców znacznie się pogorszy. Jeśli rozporządzenie GVO przestanie funkcjonować to skutki dotkną i niezależne warsztaty, i dostawców części, a także, a może przede wszystkim, kierowców. Niezależne podmioty będą miały utrudniony dostęp do danych technicznych, w wyniku czego nie będą w stanie wykonywać niektórych napraw. W efekcie kierowcy będą zmuszeni do naprawy swoich aut wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi. Utrudniony, jeśli wręcz nie niemożliwy będzie dostęp do dużo tańszych zamienników, a będziemy zmuszeni nabywać często droższe, nawet o ponad 50% części z logo koncernów samochodowych.

Podobne wiadomości:

Oto pomysł, jak zapewnić dodatkowe 4 miliardy wpływów do budżetu

Oto pomysł, jak zapewnić dodatkowe 4 miliardy...

Finanse i prawo 2015-07-09

Producenci aut kontra Unia Europejska

Producenci aut kontra Unia Europejska

Aktualności 2015-06-26

Komentuj:

~chychak 2010-03-22

jak nie dba, jak dba, a kto nam buduje setki kilometrów autostrad i dróg ekspresowych, remontuje obecne drogi....

~patriota 2010-03-10

dokładnie jak pisze PIO, o kogo dba polski rząd (i to nie tylko obecny Tuska, poprzednie również)? Tylko o siebie, swoje stołki i ewentualnie swoich kolesiów

~PIO 2010-03-09

Zgadza się. Polski "rząd" (PO/PSL) nie dba o kierowców i w ogóle o Polaków. Za to świetnie dba o siebie i swoich kolesi.

~przechodzien 2010-03-08

A jakosc drog,na ktorych "masakrujemy "samochody.

~kiejstut 2010-03-08

akcyza, opłaty paliwowe i inne opłaty, drogie autostrady, VAT od aut słuzbowych, wiele przepisów niezgodnych z unijnymi pokazuje jak polski rząd dba o kierowców

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport