mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Posłowie w obronie kierowców

Posłowie w obronie kierowców

W ubiegłym tygodniu w Brukseli, w salach Parlamentu Europejskiego, odbyła się debata na temat przyszłości rynku motoryzacyjnego pod hasłem "Co dalej z GVO?".

W maju 2010 roku wygasa bowiem rozporządzenie GVO (BER 1400/2002), które swym zakresem obejmuje mniej lub bardziej bezpośrednio wszystkich kierowców oraz wszelkie firmy działające w branży motoryzacyjnej. Kluczowe decyzje dotyczące kształtu przyszłych uregulowań, powinny zostać podjęte w ciągu najbliższych kilku tygodni. Jak na razie rozważane są cztery scenariusze, z których to wydaje się, iż wybrane zostanie jedno.

Komisja Europejska zasugerowała w swoim Raporcie Ewaluacyjnym, że szczegółowe przepisy rozporządzenia GVO nie będą już potrzebne m.in. z powodu wejścia w życie rozporządzenia 715/2007 zwanego Euro 5. Pomysł Komisji opiera się na tym, aby do sektora motoryzacyjnego wprowadzić ogólne przepisy (VR-BER 2790/1999) lub ewentualnie poszerzyć je o szczegółowe wytyczne dla branży motoryzacyjnej. Kolejny pomysł, jaki przewija się w rozmowach to proste przedłużenie obecnie obowiązujących przepisów. Ostatni pomysł, ale mający największe poparcie różnego rodzaju stowarzyszeń, instytucji czy zwykłych firm, to ulepszenie obowiązujących obecnie przepisów i stworzenie nowych regulacji dostosowanych do sektora motoryzacyjnego.

- Chcielibyśmy odnowienia i polepszenia szczegółowego rozporządzenia Komisji Europejskiej powszechnie nazywanego GVO (MV-BER 1400/2002) zawierającego jasne i solidne przepisy. Małe i średnie przedsiębiorstwa potrzebują jasności prawnej i odpowiedniego poziomu ochrony słabszych uczestników rynku, co jest niezmiernie ważne do utrzymania konkurencji w branży motoryzacyjnej oraz do zapewnienia konkurencyjnych napraw dla dobra klientów - mówił podczas spotkania Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. - Zwykłe i okresowe wydłużenie GVO, o którym czasami się mówi, nie rozwiązuje problemu. Byłoby dalszym trzymaniem w niepewności 835 tys. firm motoryzacyjnych, blokowaniem ich przed inwestycjami i dalszym rozwojem - dodał Franke.

Największym problemem po wygaśnięciu GVO może okazać się brak dostępu do danych technicznych. Komisja Europejska w Raporcie Ewaluacyjnym zasugerowała, że w nowym rozporządzeniu Euro 5 (715/2007) jest jeden rozdział dotyczący dostępu do danych technicznych. Jednak może być to mylące, gdyż dokument ten dotyczy tylko samochodów osobowych, których typy będą zatwierdzone po wrześniu 2009 r., nie obejmuje natomiast aut, które obecnie jeżdżą po naszych drogach, a stanowiących około 98% parku samochodowego.

Największe obawy po wygaśnięciu GVO dla zwykłych kierowców wiążą się z możliwością wzrostu cen części i usług nawet o kilkadziesiąt procent oraz wzrostu kosztów eksploatacji samochodów, wynikającego z konieczności naprawy pojazdów w autoryzowanych serwisach, nieraz oddalonych o wiele kilometrów od miejsca zamieszkania.

Spotkania podobne do środowej debaty mogą mieć istotny wpływ na toczącą się dyskusję. Niezależny rynek motoryzacyjny to wiele tysięcy głównie małych i średnich przedsiębiorstw, zatrudniających łącznie 4,6 miliona pracowników potrzebujących wsparcia decydentów, gdyż samodzielnie, bez odpowiednich przepisów prawnych, nie będą w stanie utrzymać się na rynku, w obliczu silnej konkurencji ze strony koncernów samochodowych coraz częściej dofinansowywanych z budżetów państwowych. Skutki takiego stanu rzeczy odczują wszyscy użytkownicy samochodów.
Tematy w artykule: GVO

Podobne wiadomości:

Dwa lata GVO - i co?

Dwa lata GVO - i co?

Finanse i prawo 2013-04-30

Od tych przepisów wiele zależy

Od tych przepisów wiele zależy

Finanse i prawo 2012-06-11

Komentuj:

~gierza 2009-02-19

"posłowie w obronie kierowców" - kpina jakaś, jakby tak dbali o dobro kierowców to obniżyliby np akcyze na nowe samochody i/lub paliwo, albo zrobili by coś z tą budową autostrad. HIPOKRYCI

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport