mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Prawo do naprawy w Polsce

Prawo do naprawy w Polsce

Zapowiedziane przez Komisję Europejską nie przedłużenie regulacji GVO po jej wygaśnięciu w 2010 roku może znacznie pogorszyć sytuację tzw. niezależnego rynku motoryzacyjnego. Wiele stowarzyszeń, w Europie, jak i w Polsce już teraz sprzeciwia się tym zamiarom.

W tym celu stworzona została kampania "Prawo do naprawy", w ramach której to największe europejskie stowarzyszenia (AIRC, CECRA, FIA i FIGIEFA) postanowiły połączyć swoje siły. Również i w Polsce powstała Koalicja na rzecz Prawa do Naprawy, która zainaugurowała swoją działalność w dniu wczorajszym. W skład Koalicji weszły takie organizacje jak Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, Federacja Konsumentów, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Stowarzyszenie Niezależnych Warsztatów Samochodowych oraz Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej.

Głównym zadaniem Koalicji jest ochrona praw, jakie klientom, nieautoryzowanym warsztatom czy też producentom części zamiennych czy urządzeń warsztatowych gwarantowało rozporządzenie GVO. W momencie wprowadzenia rozporządzenia w życie w 2002 roku klienci zyskiwali prawo m.in. do stosowania w naprawach gwarancyjnych części pochodzących z innych źródeł niż koncerny samochodowe, dokonywania napraw gwarancyjnych przy użyciu oryginalnych zamienników, wyboru miejsca naprawy. Niezależne warsztaty zyskiwały dostęp do informacji technicznej.

Wygaśnięcie rozporządzenia GVO 1400/2002 i brak szczegółowych przepisów o dostępie do danych technicznych dotknie zarówno producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, niezależne warsztaty samochodowe jak i kierowców, którzy będą zmuszani do naprawy swoich aut wyłącznie w autoryzowanych serwisach samochodowych. Rynek zagrożony będzie monopolem koncernów samochodowych, a z czym to się wiąże, wiadomo - większe zyski dla nielicznych kosztem konsumentów.
Tematy w artykule: klauzula napraw GVO

Podobne wiadomości:

Dwa lata GVO - i co?

Dwa lata GVO - i co?

Finanse i prawo 2013-04-30

Od tych przepisów wiele zależy

Od tych przepisów wiele zależy

Finanse i prawo 2012-06-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe Volvo S60 zadebiutowało
Nowe Volvo S60 zadebiutowało
Kilka tygodni temu zadebiutowało nowe Volvo V60, a teraz przyszedł czas na wersję sedan. Model klasy średniej powalczy z takimi konkurentami jak Audi A4, Mercedes Klasy C czy BMW Serii 3.

Zalando Zalando