mojeauto.pl > motogazeta > Finanse i prawo > Prawo jazdy na 125 procent

Prawo jazdy na 125 procent

Masz prawo jazdy kategorii B? To od niedzieli możesz legalnie zasiąść za kierownicę motocykla o pojemności 125 ccm. Dnia 24 sierpnia w życie weszły przepisy pozwalające na jazdę motocyklem z ważnym prawem jazdy kategorii B. Zobacz, na co musisz zwrócić uwagę zanim przesiądziesz się z czterech na dwa kółka.

Prawo jazdy na 125 procent
Co mówią przepisy?
Przekładając często niezrozumiały język urzędowy „na nasze” sprawa wygląda następująco. Jeśli posiadamy prawo jazdy kat. B minimum 3 lata, to od niedzieli możemy po drogach poruszać się również motocyklem o pojemności silnika do 125 cm3. Przepisy mówią również, że moc silnika nie może przekraczać 11 kW(15 KM) mocy, zaś stosunek mocy do masy własnej motocykla nie może być większy niż 0.1 kW/kg.

Na początku ustawa zawierała zapis, że motocykl musi posiadać automatyczną skrzynię biegów. Ten zapis jednak zniesiono.

”Sprawniejsze poruszanie się po mieście, niższe w porównaniu z autem koszty eksploatacji... – upowszechnienie jednośladów będzie miało mnóstwo zalet. Sam chętnie się przesiądę na skuter, by szybciej dojeżdżać do pracy. Ponieważ słyszę opowiadania kolegów motocyklistów o tym, jak kierowcy samochodów uprzykrzają im życie i sam widzę, jak niektórym brakuje wyobraźni, to jestem ciekaw, o ile pogorszą się statystyki wypadków. Szkoda, że nie będzie obowiązkowego szkolenia – przydałoby się tym, którym się wydaje, że skuter/motocykl to tylko szybszy rower. Chcąc nie chcąc, czegoś by się nauczyli”, skomentował wejście nowych przepisów w życie Adam Majcherek, redaktor miesięcznika auto motor i sport.

Zanim wsiądziesz na dwa kółka
Wiele mówi się o „wojnie” uczestników dróg. Konflikty zawsze rozgrywane są na wielu poziomach – kierowca osobówki kontra pieszy, pieszy kontra motocyklista, motocyklista kontra kierowca samochodu. Tak można by wymieniać bez końca. Nowe przepis pozwolą niektórym z nas, podróżujących do tej pory samochodami spojrzeć na drogowy świat z innej perspektyw. Dlatego warto przed odpaleniem jednośladu pamiętać o kilku ważnych aspektach, które przede wszystkim bezpiecznie pozwolą nam jeździć naszą 125-tką.

Po pierwsze musimy pamiętać, że gdy wsiadamy na jednoślad, czy to skuter, czy motocykl „prawie sportowy” to nie chroni nas żadna karoseria. Dlatego warto poważnie zastanowić się nad procesjonalnym sprzętem jak buty, rękawice czy też spodnie i kurtka. O kasku nie wspomnieliśmy tu od razu, co chyba jest rzeczą zrozumiałą…

Cześć z Was pewnie już tego nie pamięta, ale na początku kursu na prawo jazdy dużo mówi się o „ograniczonym zaufaniu”. Zanim wsiądziemy na motocykl, musimy jeszcze bardziej poważnie stosować zasadę ograniczonego zaufania. Duża liczba wypadków z udziałem kierowcy i motocyklisty wynika z faktu, że ten pierwszy często zapomina o obecności tego drugiego na drodze i nie spogląda uważnie w lusterka. Kierowcy samochodów mają również tendencje do otwierania drzwi i nagłego wysiadania. Jeśli widzisz zatrzymujący się samochód, to w miarę możliwości omiń go dużym łukiem. Musisz przewidywać i myśleć za innych.

Wymienioną wyżej zasadę musimy również stosować w stosunku do pieszych. Ci bardzo często potrafią nagle wtargnąć na jezdnię. To wymusza na Tobie konieczność przewidywania, zwłaszcza gdy zbliżasz się do przejścia dla pieszych.

Pamiętaj, że wrogiem motocykla jest wszystko to, co leży na jezdni – kamienie, piasek, olej, martwe zwierzęta to jedno z najgorszych rzeczy, które możesz spotkać na jezdni. Chwila nieuwagi może skończyć się w najlepszym wypadku stłuczeniami.  

Wujek dobra rada
Jeśli już wcześniej jeździłeś do pracy skuterem do 50 cm3 pojemności, to przesiadka na 125 cm3 nie powinna być dla Ciebie problemem. Z kolei nasza rada, gdy zmiana przepisów to Twój pierwszy kontakt z dwoma kółkami jest prosta – wykup sobie kilka godzin w szkole jazdy aby oswoić się z motocyklem. Nie rzucaj się od razu „na świeżo” w ruch miejski, bo ten pierwszy raz może Cię mocno zaboleć.

Co wybrać?
Wbrew pozorom rynek „sto dwudziestek piątek” jest bardzo bogaty. Również wachlarz cenowy jest bardzo szeroki. Jednoślad dostaniemy już od ok. 3.5 tys. złotych, ale ceny tego typu motocykli potrafią sięgać grubo ponad 30 tys. zł. Jeśli wraz z nowymi przepisami chcesz przesiąść się na jednoślad by ograniczyć koszty dojazdu do pracy, a pojemność silnika 50 cm3 uważasz za śmieszną to najlepszy wyborem naszym zdaniem będzie skuter o pojemności 125 cm3 z automatyczną przekładnią. Dzięki temu dostaniesz komfort i niedrogą eksploatację w jednym, a na światłach ruszysz szybciej niż osoby schowane pod skorupą karoserii.

Nowe przepisy to duży ukłon w stronę kierowców samochodów osobowych. Ze zmian przepisów najmniej zadowoleni mogą być stróże prawa, którzy już od dawna mówią o wzroście wypadków z udziałem motocyklistów. Tak drogi ich zdaniem zareagują na zmianę prawa. My pamiętać musimy o jednym, że to nie przepisy mają główny wpływ na nasze bezpieczeństwo, a nasza głowa i zdrowy rozsądek.

Podobne wiadomości:

Mobilne prawo jazdy i dowód rejestracyjny w 2017

Mobilne prawo jazdy i dowód rejestracyjny w...

Finanse i prawo 2016-11-23

Prawo jazdy - od dzisiaj łatwiej zdać egzamin

Prawo jazdy - od dzisiaj łatwiej zdać egzamin

Finanse i prawo 2016-11-11

Komentuj:

Wieszal 2014-09-01

Za pomocą statystyk można pokazać co się chce, wystracy że przy wyliczeniach uwzględnisz kryteria które Cię interesują. Pojawi się o 300% więcej motocyklistów a ich liczba wypadków wzrośnie o 5% do stanu poprzedniego i tak naprawdę można to przedstawić zarówno na korzyśc nowych przepisów, bo uwzględniając zwiększoną liczbę motocykli odsetek wypadków jest mniejszy. Ale można rónwnież pokazać z tej strony że o 5% wzrosła liczba wypadków. Statystyki to najprostrzy sposób aby manipulować ludzmi.

~bodzio 2014-08-31

Statystki zawsze kłamią i są przygotowywane pod zadaną teorię. Tak ja statystki pijanych kierowców, 50 % to rowerzyści a kolejne 25 % to wczorajszy z 0,5 promilem. Reszta to być może pijani i naćpani. .

~Prawko B+A 2014-08-31

To krok w dobrym kierunku , troska Państwa o nasze bezpieczeństwo przez nasza kieszeń zawsze mnie przeraża. Tworzą się twory typu SM i WORDY, którzy na kierowcach słono zarabiają i teraz jęczą że ucieka kasa. Tak naprawdę nikogo nie interesuje nasze bezpieczeństwo na drodze , a hipokryzja tych wszystkich zatroskanych bije w oczy . Podstawowa zasadą jest iż każdy powinien dbać o własne bezpieczeństwo, a jazdy motocyklem nie nauczą cię na żadnym kursie. Prawdziwym Reiderem zostaje się po kilku latach jazdy motocyklem i jęczenie zatroskanych hipokrytów że naraz wszyscy się pozabijają jest żałosne. Mam prawko kat A i pamiętam jak wyglądał egzamin, głównie chodziło o ściągnięcia kasy, a cała reszta to farsa..

~Krzysiek 2014-08-27

Pomysł i wprowadzenie nowelizacji ma tyle samo zwolenników co i przeciwników. Przedstawiciele WORD-ów wypowiadają się negatywnie bo uciekają im pieniądze a sprzedający motocykle, gmole i inne akcesoria wręcz odwrotnie. Przepisy zostały już zmienione i teraz czas pokarze czy był to dobry krok.

~Krzysiek 2014-08-27

Pomysł i wprowadzenie nowelizacji ma tyle samo zwolenników co i przeciwników. Przedstawiciele WORD-ów wypowiadają się negatywnie bo uciekają im pieniądze a sprzedający motocykle, Gmole - Heed i inne kkcesoria wręcz odwrotnie. Przepisy zostały już zmienione i teraz czas pokarze czy był to dobry krok.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport